Rosjanie chcieli wyprodukować własne fotele do samolotów. Efekt? Zmiażdżone manekiny i nieudane testy
Nowe siedzenia, zaprojektowane przez Biuro Projektów Eksperymentalnych Systemów Kosmicznych, miały zostać zamontowane w regionalnych, wąskokadłubowych rosyjskich samolotach pasażerskich Suchoj Superjet 100. W fazie testowej wykorzystano manekiny, które miały rejestrować siłę potencjalnych uderzeń i na podstawie uszkodzeń miało się okazać, czy fotele nadają się do użytku. Testy zakończyły się jednak niepowodzeniem.
Konto „Aviatorshchina” na Telegramie opublikowało zdjęcia, na których widać, co zostało z testowanych manekinów. Zostały niemal doszczętnie zmiażdżone przez siedzenia. Wyjaśniono, że w trakcie testów symulowano uderzenie pod kątem poziomym przy przeciążeniu 16 g. Efekty są jednoznaczne – zaprojektowane fotele nie mogą zostać dopuszczone do użytku.
Hammamet od 1855 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Katowice)
Hurghada od 2717 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Rzeszów)
Sharm El Sheikh od 2464 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Katowice)
Podjęcie decyzji o zaprojektowaniu własnych siedzeń jest jednym ze skutków sankcji, jakie zachodnie kraje nałożyły na Rosję po wybuchu wojny w Ukrainie. Wskutek tego doszło m.in. do uziemienia znacznej części floty samolotów Superjet 100, ale także braku zachodnich komponentów.
Wstępnie zakładano, że pierwsze skompletowane Superjet 100 trafią do floty linii Aeroflot do końca 2023 roku. Miały być wyposażone w rosyjskie silniki PD-8 i zastąpić SaM146 francuskiej produkcji. Dziennik „Kommersant” przekazał jednak, że dostawa samolotów została przesunięta na 2024 roku z powodu braku pewności co do bezpieczeństwa.