Kolej walczy o turystów. Szybszy dojazd do kurortów, a Leo Express szykuje nową trasę z Polski!
Najważniejsze inwestycje będą prowadzone na torach biegnących do Zakopanego. Dzięki budowie łącznicy w Chabówce i kapitalnemu remontowi torów, już w 2021 roku podróż z Krakowa do polskiej stolicy Tatr skróci się z 3 godzin do 2 godzin i 15 minut. Czas przejazdu pociągiem ma być wówczas konkurencyjny do auta lub autobusu.
Ale prawdziwą rewolucją na tej trasie ma być budowa nowej linii kolejowej Podłęże-Piekiełko o długości 58 km, która będzie swoistym skrótem z Krakowa. Jak czytamy w „Dzienniku Gazecie Prawnej”, powstanie w ten sposób szybki korytarz nie tylko w stronę Zakopanego, ale też Krynicy. Dzięki tej inwestycji z Krakowa do Zakopanego dojedziemy pociągiem w zaledwie 90 minut, a z Krakowa do Nowego Sącza – w niespełna godzinę (obecnie podróż ta zajmuje ok. 3 godzin). To zaś oznacza, że skróci się też znacząco czas dojazdu do innego polskiego kurortu, czyli Krynicy. Nowa linia kolejowa ma być gotowa najwcześniej w latach 2025-2026.
Ale wyremontowane będą też inne „kurortowe” trasy, np. linia z Katowic do Wisły. W 2021 r. pociągi na tej trasie będą jechały o 35 minut krócej niż obecnie, gdy czas podróży zajmuje ok. 2 godzin. Szybciej pojedziemy też w Karkonosze, np. do Szklarskiej Poręby, dzięki remontowi na trasie Wrocław – Jelenia Góra.
Inwestycje planowane są również nad Bałtykiem. Do 2020 roku zakończy się przebudowa torów do Ustki, która skróci czas przejazdu o kilkanaście minut.
Leo Express pojedzie z Wrocławia do Pragi. A co z Krakowem?
Plany uruchomienia nowego połączenia z Polski ma też czeski przewoźnik. Jak czytamy w serwisie Rynek Kolejowy, Leo Express złożył do czeskiego regulatora rynku wniosek o uruchomienie trasy z Wrocławia do Pragi. Zapisana we wniosku data uruchomienia tej trasy to grudzień tego roku. Czy to realny termin?
Szef polskiego oddziału, Peter Janovic tłumaczy, że na razie to tylko wstępny pomysł, a najważniejsze dla przewoźnika jest uruchomienie pierwszej zapowiadanej trasy, czyli z Krakowa do Pragi. Leo Express wciąż utrzymuje, że chce wystartować z tym połączeniem w I półroczu, ale wciąż nie ma oficjalnej daty otwarcia.