Fly4free.pl

Radom nie jest już najmniejszym lotniskiem w Polsce. I ma bardzo imponujące plany

Foto: Port Lotniczy Radom
W 2016 r. lotnisko w Radomiu obsłużyło 9713 pasażerów. Wyprzedziło w ten sposób lotnisko w Zielonej Górze, przez które przewinęło się 9443 pasażerów.

Z tej liczby 8965 to pasażerowie w ruchu regularnym. Na papierze wzrost liczby podróżnych lotniska w Radomiu wygląda bardzo imponująco. Z danych lotniska wynika, że ich liczba wzrosła w porównaniu do 2015 roku aż o 1079 procent. Oczywiście, tak duży wzrost jest efektem bardzo niskiej bazy. Lotnisko w Radomiu zaczęło realizować regularne połączenia we wrześniu 2015 roku, jednak z powodu nikłego zainteresowania pasażerów już po kilku tygodniach z lotów do Rygi wycofał się Air Baltic, a wkrótce potem czeskie linie CSA przestały latać do Pragi.

Ten rok wyglądał dla Radomia lepiej z powodu umowy z liniami SprintAir, które zaczęły latać z tego lotniska od kwietnia. Po kilku niezłych miesiącach, gdy port obsługiwał ponad 1000 pasażerów miesięcznie, jesień była znacznie słabsza. Jednak (głównie dzięki dużej puli promocyjnych biletów) lotnisko zanotowało bardzo dobry grudzień, w którym obsłużyło 1150 osób.

Dzięki temu Radom nie jest już najmniejszym lotniskiem w Polsce z regularnymi połączeniami lotniczymi. Wyprzedził port Zielona Góra-Babimost, który w 2016 roku obsłużyło 9443 pasażerów. W lubuskim porcie jedynym przewoźnikiem także jest Sprint Air, a jedyną trasą – połączenie krajowe do Warszawy.

Plany Radomia? Bardzo ambitne

Radom nie rezygnuje z planów rozbudowy. Z danych Związku Regionalnych Portów Lotniczych wynika, że do 2025 roku radomski port chce zainwestować aż 449,2 mln PLN. To jednak tylko założenia – w rozmowie z serwisem Pasazer.com rzecznik portu deklaruje, że najważniejsze inwestycje, które muszą być zrealizowane, będą kosztowały „tylko” 100 mln PLN. Chodzi o wydłużenie drogi startowej o 500 metrów, budowę systemu ILS, płyty postojowej i drogi kołowania. Termin realizacji zależy jednak od tego, czy właściciel portu, czyli miasto Radom, znajdzie na ten cel pieniądze. Z pewnością plany rozbudowy przyspieszyłoby pozyskanie prywatnego inwestora. W listopadzie list intencyjny z miastem w sprawie przejęcia 49 proc. udziałów podpisała izraelska firma IHLS, jednak na razie nie ma w tej sprawie żadnych konkretów.

Zielona Góra też chce rosnąć

Władze lubuskiego portu też planują zwiększyć liczbę połączeń. Oprócz Warszawy lubuski port przymierza się do uruchomienia kierunków zagranicznych: wśród preferowanych tras jest m.in. Londyn, Amsterdam i miasta skandynawskie. Lubuski samorząd rozpisał też przetarg na wznowienie lotów do Warszawy. Za 22 miesiące lotów urzędnicy chcą w ramach promocji regionu zapłacić linii lotniczej 10 mln PLN. To znacznie mniej niż dotychczas – w 2016 r. Sprint Air otrzymał od lubuskiego 7,4 mln PLN.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Nie wydaje mnie sie
chytra-baba, 2 stycznia 2017, 15:15 | odpowiedz
Rośnie że hej! niedługo więcej pasażerów niż PKS w Królowym Moście w dzień targowy
bob, 2 stycznia 2017, 15:21 | odpowiedz
Z tym, że w Zielonej Górze żyje o ok. 80 tys mniej mieszkańców niż w Radomiu.
Ania, 2 stycznia 2017, 15:22 | odpowiedz
1079 procent:)
Kierwa, 2 stycznia 2017, 15:53 | odpowiedz
Brawo RADOM!
aorta, 2 stycznia 2017, 16:03 | odpowiedz
Nie rozumiem tej polityki promocyjnej miast. Czy aby na pewno te ~10k pasażerów które obsłużyło lotnisko jest warte 7.4mln? Uśredniając żeby to się miało opłacać każdy z pasażerów musiałby zostawić tylko 74 tyś, a gdzie koszt utrzymania lotniska, itp? Dramat,.
Endrju, 2 stycznia 2017, 16:06 | odpowiedz
Przepraszam 7.4tyś
Endrju Nie rozumiem tej polityki promocyjnej miast. Czy aby na pewno te ~10k pasażerów które obsłużyło lotnisko jest warte 7.4mln? Uśredniając żeby to się miało opłacać każdy z pasażerów musiałby zostawić tylko 74 tyś, a gdzie koszt utrzymania lotniska, itp?Dramat,.
Endrju, 2 stycznia 2017, 16:08 | odpowiedz
nie ma tragedii biorąc pod uwagę takie barejowskie kwiatki jak lotniska babimost,szymany czy świdnik które funcjonują na minusie i to grubym i raczej nic nie wskazuje żeby było inaczej to radom jak najbardziej ma szansę zresztą lokalizacja jest wyśmienita - jest w mojej ocenie bardzo rozwojowym lotniskiem...
katabas, 2 stycznia 2017, 16:56 | odpowiedz
Endrju Przepraszam 7.4tyś
Endrju Nie rozumiem tej polityki promocyjnej miast. Czy aby na pewno te ~10k pasażerów które obsłużyło lotnisko jest warte 7.4mln? Uśredniając żeby to się miało opłacać każdy z pasażerów musiałby zostawić tylko 74 tyś, a gdzie koszt utrzymania lotniska, itp?Dramat,.
To przeproś jeszcze kalkulator bo powinno być 740 PLN
Tomo14, 2 stycznia 2017, 17:17 | odpowiedz
Rzeczywiście bardzo istotny artykul, oba porty nikomu sa niepotrzebne a roznica niecalych 300 pasazerow jest... imponujaca i zasluguje na tytuł artykułu dnia. badzcie troche bardziej powazni, kreujecie wydarzenia ktorych nie ma....
kamiś, 2 stycznia 2017, 17:41 | odpowiedz
Brawo Radom! 9713 pasażerów przez rok! To tyle ile lotnisko w Modlinie obsługuje przez weekend i to przy średnim obłożeniu lotów!
Latawiec, 2 stycznia 2017, 19:16 | odpowiedz
15 stycznia na Podlasiu referendum w sprawie lotniska może przebić Radom
sdf, 2 stycznia 2017, 21:17 | odpowiedz
Wy myślicie że jak jest nowe lotnisko to od razu będzie z milion pasażerów w pierwszym roku funkcjonowania i trasy na cały świat z Antarktydą włącznie.
i tak dalej..., 2 stycznia 2017, 21:58 | odpowiedz
i na starcie wyjdzie na plus ze 100 milionów złotych.
i tak dalej..., 2 stycznia 2017, 22:00 | odpowiedz
Oczywiście w komentarzach standardowe darcie łacha z Radomia. Spójrzmy jednak na sprawę od strony kogoś kto mieszka w Radomiu, albo ma tam rodzinę więc często odwiedza to miasto (jak ja). Połączenia tego niegdyś węzła transportowego z innymi miastami czy to kolejowe, autokarowe czy nawet samochodowe to jest tragedia, no może poza trasą na Warszawę, ale i tak swoje trzeba odstać w korkach pod Jankami. W święta dojechanie z/do Warszawy KM zabrało mi 2:40h, a jest to raptem 100km, Wypad do Krakowa to przynajmniej 3h w jedną stronę, Łódź to też około 3h, tras dalekobieżnych nie ma co wspominać, bo chyba niewiele osób ma chęć i zdrowie do spędzenia całego dnia na podróż. Decyzje władz w kwestiach transportowych odcięły to miasto od reszty Polski, budowa drugiego toru do Warszawy trwa już ok 12 lat ztcp i ma jeszcze potrwać do 2022 (stawiam każde pieniądze że i ten termin na zostanie dotrzymany). Natura nie lubi próżni, a lotnisko radomskie wypełnia lukę w transporcie stworzoną przez władze i jego rozwój jest jak najbardziej w interesie Radomian i ich rodzin. Jeżeli chodzi o te "kolosalne" dopłaty to moja żona przy każdej wizycie w Radomiu ku mojej rozpaczy, wydaje przynajmniej. 2000zł (ja dorzucam jedynie swoje skromne kilkadziesiąt złotych za kilka piw w Piwowarnii), lubi tam robić zakupy bo jak twierdzi jest tanio i mają niezły wybór towarów, możliwe że nie jest to tylko jej zdanie i jest to coś czym miasto może przyciągnąć. Pozdrawiam i trzymam kciuki za dłuższy pas i więcej połączeń międzynarodowych.
odee, 3 stycznia 2017, 11:30 | odpowiedz
odee Oczywiście w komentarzach standardowe darcie łacha z Radomia. Spójrzmy jednak na sprawę od strony kogoś kto mieszka w Radomiu, albo ma tam rodzinę więc często odwiedza to miasto (jak ja). Połączenia tego niegdyś węzła transportowego z innymi miastami czy to kolejowe, autokarowe czy nawet samochodowe to jest tragedia, no może poza trasą na Warszawę, ale i tak swoje trzeba odstać w korkach pod Jankami. W święta dojechanie z/do Warszawy KM zabrało mi 2:40h, a jest to raptem 100km, Wypad do Krakowa to przynajmniej 3h w jedną stronę, Łódź to też około 3h, tras dalekobieżnych nie ma co wspominać, bo chyba niewiele osób ma chęć i zdrowie do spędzenia całego dnia na podróż. Decyzje władz w kwestiach transportowych odcięły to miasto od reszty Polski, budowa drugiego toru do Warszawy trwa już ok 12 lat ztcp i ma jeszcze potrwać do 2022 (stawiam każde pieniądze że i ten termin na zostanie dotrzymany).Natura nie lubi próżni, a lotnisko radomskie wypełnia lukę w transporcie stworzoną przez władze i jego rozwój jest jak najbardziej w interesie Radomian i ich rodzin. Jeżeli chodzi o te „kolosalne” dopłaty to moja żona przy każdej wizycie w Radomiu ku mojej rozpaczy, wydaje przynajmniej. 2000zł (ja dorzucam jedynie swoje skromne kilkadziesiąt złotych za kilka piw w Piwowarnii), lubi tam robić zakupy bo jak twierdzi jest tanio i mają niezły wybór towarów, możliwe że nie jest to tylko jej zdanie i jest to coś czym miasto może przyciągnąć. Pozdrawiam i trzymam kciuki za dłuższy pas i więcej połączeń międzynarodowych.
jakie korki pod jankami? w jankach nie ma już żadnych korków jadąc na Radom.
lololo, 3 stycznia 2017, 11:34 | odpowiedz
lololo
odee Oczywiście w komentarzach standardowe darcie łacha z Radomia. Spójrzmy jednak na sprawę od strony kogoś kto mieszka w Radomiu, albo ma tam rodzinę więc często odwiedza to miasto (jak ja). Połączenia tego niegdyś węzła transportowego z innymi miastami czy to kolejowe, autokarowe czy nawet samochodowe to jest tragedia, no może poza trasą na Warszawę, ale i tak swoje trzeba odstać w korkach pod Jankami. W święta dojechanie z/do Warszawy KM zabrało mi 2:40h, a jest to raptem 100km, Wypad do Krakowa to przynajmniej 3h w jedną stronę, Łódź to też około 3h, tras dalekobieżnych nie ma co wspominać, bo chyba niewiele osób ma chęć i zdrowie do spędzenia całego dnia na podróż. Decyzje władz w kwestiach transportowych odcięły to miasto od reszty Polski, budowa drugiego toru do Warszawy trwa już ok 12 lat ztcp i ma jeszcze potrwać do 2022 (stawiam każde pieniądze że i ten termin na zostanie dotrzymany).Natura nie lubi próżni, a lotnisko radomskie wypełnia lukę w transporcie stworzoną przez władze i jego rozwój jest jak najbardziej w interesie Radomian i ich rodzin. Jeżeli chodzi o te „kolosalne” dopłaty to moja żona przy każdej wizycie w Radomiu ku mojej rozpaczy, wydaje przynajmniej. 2000zł (ja dorzucam jedynie swoje skromne kilkadziesiąt złotych za kilka piw w Piwowarnii), lubi tam robić zakupy bo jak twierdzi jest tanio i mają niezły wybór towarów, możliwe że nie jest to tylko jej zdanie i jest to coś czym miasto może przyciągnąć. Pozdrawiam i trzymam kciuki za dłuższy pas i więcej połączeń międzynarodowych.
jakie korki pod jankami? w jankach nie ma już żadnych korków jadąc na Radom.
Do Radomia to mi się zazwyczaj nie spieszy więc nie zwróciłem uwagi, za to jak wjeżdżam do Warszawy, pół godziny to najmniejszy wymiar kary.
odee, 3 stycznia 2017, 11:48 | odpowiedz
odee Oczywiście w komentarzach standardowe darcie łacha z Radomia. Spójrzmy jednak na sprawę od strony kogoś kto mieszka w Radomiu, albo ma tam rodzinę więc często odwiedza to miasto (jak ja). Połączenia tego niegdyś węzła transportowego z innymi miastami czy to kolejowe, autokarowe czy nawet samochodowe to jest tragedia, no może poza trasą na Warszawę, ale i tak swoje trzeba odstać w korkach pod Jankami. W święta dojechanie z/do Warszawy KM zabrało mi 2:40h, a jest to raptem 100km, Wypad do Krakowa to przynajmniej 3h w jedną stronę, Łódź to też około 3h, tras dalekobieżnych nie ma co wspominać, bo chyba niewiele osób ma chęć i zdrowie do spędzenia całego dnia na podróż. Decyzje władz w kwestiach transportowych odcięły to miasto od reszty Polski, budowa drugiego toru do Warszawy trwa już ok 12 lat ztcp i ma jeszcze potrwać do 2022 (stawiam każde pieniądze że i ten termin na zostanie dotrzymany).Natura nie lubi próżni, a lotnisko radomskie wypełnia lukę w transporcie stworzoną przez władze i jego rozwój jest jak najbardziej w interesie Radomian i ich rodzin. Jeżeli chodzi o te „kolosalne” dopłaty to moja żona przy każdej wizycie w Radomiu ku mojej rozpaczy, wydaje przynajmniej. 2000zł (ja dorzucam jedynie swoje skromne kilkadziesiąt złotych za kilka piw w Piwowarnii), lubi tam robić zakupy bo jak twierdzi jest tanio i mają niezły wybór towarów, możliwe że nie jest to tylko jej zdanie i jest to coś czym miasto może przyciągnąć. Pozdrawiam i trzymam kciuki za dłuższy pas i więcej połączeń międzynarodowych.
Jakie korki pod Jankami? Od półtora roku jest obwodnica i omija się Janki i wylatuje w Warszawie na ekspresówce koło lotniska
mkk, 3 stycznia 2017, 16:55 | odpowiedz
katabas nie ma tragedii biorąc pod uwagę takie barejowskie kwiatki jak lotniska babimost,szymany czy świdnik które funcjonują na minusie i to grubym i raczej nic nie wskazuje żeby było inaczej to radom jak najbardziej ma szansę zresztą lokalizacja jest wyśmienita – jest w mojej ocenie bardzo rozwojowym lotniskiem…
kkk, 7 lipca 2017, 14:45 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »