Potężny konflikt udziałowców na kolejnym polskim lotnisku. „PPL chce doprowadzić do upadłości spółki”!
Tak jak pozostałe lotniska regionalne, port w Goleniowie rozwija się bardzo szybko pod względem liczby obsłużonych pasażerów – w tym roku szacuje się, że przez lotnisko przewinie się prawie pół miliona pasażerów. Lotnisko ma jednak problemy finansowe, zwłaszcza dotyczące finansowania zaplanowanych inwestycji, co prowadzi do sporu w gronie udziałowców lotniskowej spółki. Tak jak w przypadku lotniska w Modlinie, po jeden stronie stoi PPL (największy udziałowiec spółki zarządzającej lotniskiem w Goleniowie z 39,1 procenta udziałów), a po drugiej władze samorządowe, konkretnie Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego (województwo ma 21,38 procenta udziałów). I właśnie marszałek Olgierd Geblewicz wysłał do prezesa PPL Stanisława Wojtery list otwarty, w którym apeluje do PPL o wywiązanie się przez spółkę z deklaracji o dofinansowaniu szczecińskiego lotniska.
W piśmie czytamy m.in., że „PPL nie ma faktycznego zamiaru udzielenia spółce pomocy, a wręcz przeciwnie – prowadzi celowe działania na szkodę Spółki, obliczone na ogłoszenie jej upadłości”.
„Już czas, by PPL jako jeden z większych udziałowców portu wziął odpowiedzialność za losy Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów i wywiązał się ze swoich deklaracji dofinansowania spółki, składanych od 2019 roku. Wzywam pana prezesa do podjęcia natychmiastowych działań zmierzających do dokapitalizowania spółki Port Lotniczy Szczecin-Goleniów” – czytamy w apelu Geblewicza.
Agadir od 2619 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Katowice)
Hurghada od 2005 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Poznań)
Sousse od 2789 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Wrocław)
O co tak naprawdę chodzi?
Jak czytamy w komunikacie samorządowym, w 2019 roku miało dojść do porozumienia udziałowców, w ramach którego goleniowskie lotnisko miało otrzymać od PPL pomoc w wysokości 108,5 mln zł na realizację inwestycji, w tym zapewniających bezpieczeństwo operacji lotniczych i dalszego funkcjonowania.
„PPL uzależniło udzielenie pomocy od decyzji Komisji Europejskiej. Po trwającym kilka lat procesie notyfikacyjnym w Komisji, PPL uznało, że notyfikacja KE nie jest jednak potrzebna. Znów pojawiła się szansa na udzielenie pomocy na realizację planu inwestycyjnego na lata 2023 – 25 na łączną kwotę niemal 52 mln zł. Tym razem jednak PPL uznało, że wymagane jest stanowisko Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów – mimo, że przepisy nie nakładają takiego obowiązku” – głosi komunikat.
„Konsultowanie powyższej decyzji z UOKiK ma na celu w naszej opinii jedynie odwleczenie procesu dokapitalizowania Spółki i realizacji wcześniejszych deklaracji dofinansowania procesu inwestycyjnego” – czytamy w piśmie marszałka Olgierda Geblewicza do prezesa PPL S.A., Stanisława Wojtery.

Z kolei brak obiecanego wsparcia zagraża inwestycji, którą obecnie realizuje Lotnisko w Goleniowe. Z pomocą wsparcia unijnego – 19 mln zł – powstać ma system naziemnego oświetlenia nawigacyjnego, bez którego lotnisko nie będzie mogło w przyszłości funkcjonować. Brak formalnego potwierdzenia przekazania środków na wkład własny ze strony PPL w wysokości 9,5 mln zł, uniemożliwia finalizację przetargu i podpisanie umowy z wykonawcą. To z kolei stanowi poważne zagrożenie utraty przyznanych środków unijnych.
Co na to PPL?
Zwróciliśmy się do PPL z prośbą o komentarz w sprawie zarzutów stawianych spółce przez zachodniopomorskiego marszałka. Oto odpowiedź, jaką otrzymaliśmy.
„Port Lotniczy Szczecin zajmuje strategiczne miejsce w strukturze Grupy Kapitałowej PPL, jak również w systemie polskich portów lotniczych. PPL dostrzega istotne szanse biznesowe tego lotniska i jest zainteresowany jego rozwojem, jak też zwiększaniem zaangażowania kapitałowego. PPL jako odpowiedzialny Wspólnik głosował za wszelkimi inicjatywami dotyczącymi działalności PL Szczecin, w tym w szczególności w sprawie dalszego istnienia Spółki, zatwierdzenia sprawozdań finansowych i rocznych oraz wieloletnich planów finansowych.
PPL od 2021 r. uczestniczył razem ze Wspólnikami Samorządowymi w notyfikacji do Komisji Europejskiej pomocy publicznej dla PL Szczecin, jednak notyfikacja ta została zwrócona przez służby KE, a Wspólnicy łącznie uznali za uzasadnione dokonanie zmiany formy udzielanego wsparcia” – czytamy w odpowiedzi PPL.
„W przypadku PPL S.A. jest to inicjatywa, aby wykorzystywać w tym zakresie regulacje Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z dn. 26.06.2014 r., s. 1, ze zm.). W tym zakresie PPL S.A. zwrócił się o zajęcie stanowiska przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i oczekuje udzielenia odpowiedzi w sprawie. UOKiK uczestniczył we wcześniejszej notyfikacji pomocy do KE i tym samym jego stanowisko w sprawie jest ważne dla PPL S.A.
PPL S.A. sfinansował także przygotowanie przez PL Szczecin dokumentacji niezbędnej do określenia ram biznesowych funkcjonowania Spółki w najbliższych latach, w tym przygotowania biznesplanu Spółki. Przedmiotowy dokument został opracowany przez renomowanego doradcę i w ocenie PPL S.A. stanowić może podstawę udzielenia stosownego wsparcia zarówno przez PPL S.A., jak i Wspólników Samorządowych” – informuje biuro prasowe spółki.
„Podsumowując, PPL S.A. cały czas podtrzymuje deklaracje udzielenia wsparcia finansowego PL Szczecin, które stanowić będzie element szerszych działań biznesowych związanych zarówno ze wsparciem Wspólników Samorządowych, jak i środków pozyskanych z CEF Military Mobility” – czytamy w komentarzu.
Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?