Chcesz lecieć na urlop z psem? Podpowiadamy, jak to zrobić, a przy okazji KARMIMY PSIAKI [akcja charytatywna]
Europejska Federacji Przemysłu Żywieniowego Zwierząt Domowych wylicza, że już dwa lata temu w Polsce było aż 8 milionów psów, czyli w niemal co drugim gospodarstwie domowym. Wiele z nich trafiło pod dachy podróżników, którzy chcieliby by ich pupile towarzyszyli im także podczas wojaży, co również potwierdzają dane urzędowe – tylko w 2023 roku wydano blisko 160 tysięcy paszportów dla zwierząt.
Słoneczny Brzeg od 1619 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Kraków)
Sycylia od 2668 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Wrocław)
Hurghada od 2655 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Poznań)
W ostatnich latach branża bardzo zmieniła się pod tym względem – także w Polsce. Coraz więcej hoteli akceptuje zwierzęta, można z nimi wchodzić do wielu restauracji, zabierać na wybrane górskie szlaki, a czasem nawet do niektórych zabytków czy atrakcji turystycznych. Psy są wpuszczane do pociągów, na statki, do komunikacji miejskiej i kolejek górskich. Coraz częściej można też spotkać czworonogi na pokładach samolotów. Ta ostatnia opcja jest jednak dużo bardziej skomplikowana niż wszystkie inne środki transportu. Dlatego przygotowaliśmy poradnik, który rozjaśni wam, jak zorganizować lotniczą podróż psa.
Pies na pokładzie – tylko dla wybranych
Najważniejszym krokiem w szykowaniu się do podróży samolotem z psem jest wybór odpowiedniej linii lotniczej. Trzeba bowiem wiedzieć, że nie wszyscy przewoźnicy akceptują zwierzęta, a niechętne temu są przede wszystkim tanie linie typu Wizz Air czy Ryanair. Chlubnym wyjątkiem jest natomiast hiszpańska tania linia Vueling. Zwierzęta przewożą natomiast m.in. LOT, Lufthansa, Turkish Airlines, Air France, Etihad. Na liście jest też KLM, ale na swojej stronie internetowej zaznacza, że ta usługa nie jest dostępna przy wylotach… nie z Warszawy (co ciekawe, do Warszawy można za to z psem wrócić). Dużym zaskoczeniem może być fakt, że wśród tych przewoźników znajduje się także czarterowa linia Enter Air. W efekcie możesz zabrać psa nawet na wakacje all inclusive – jeśli tylko wybierzesz hotel, który akceptuje zwierzęta.
Druga ważna kwestia to umiejscowienie psa. Choć właściciele przeważnie chcieliby, by ich pupil podróżował na pokładzie, to w rzeczywistości mogą to robić tylko mniejsze psy. W większości linii na pokład zabierane są zwierzęta do 8 kg i uwaga (!) jest to waga liczona razem z transporterem. Dodatkowo przewoźnicy określają maksymalny wymiar klatki, przy jednoczesnym zastrzeżeniu, że pies musi mieć mniej wystarczająco dużo miejsca – tzn. może się obrócić i położyć. W KLM rozmiar klatki to 46 x 28 x 24 cm, w Vueling 45x39x21 cm, a w LOT wymiar jest zależny od typu samolotu: 55 x 40 x 20 cm lub 45 x 30 x 20 cm.
A co z większymi psami, które nie spełniają warunków przewożenia na pokładzie? Te niestety mogą podróżować wyłącznie w luku bagażowym. Odstępstwem od reguły mogą być psy asystujące, ale te podlegają zupełnie innym zasadom i nie wszystkie linie uznają takie certyfikaty. Dobra wiadomość jest taka, że jeśli przewozisz psa w luku to lista linii lotniczych się wydłuża – dochodzi chociażby Emirates, Qatar Airways czy British Airways.
Dokumenty dla psa przed podróżą samolotem
Najważniejszym dokumentem psa w kontekście zagranicznych wyjazdów (niezależnie od środka transportu) jest paszport. Wyrobisz go od ręki, bez większych problemów u weterynarza – pod warunkiem, że pies ma chip i aktualne szczepienie na wściekliznę. W takim przypadku będzie też ważny od razu, ale jeśli nie było ciągłości szczepień to paszport nabiera ważności po 21 dniach od nowej dawki. Na szczęście wyrabia się go tylko raz w życiu psa. Później trzeba jedynie pamiętać, by zabierać go na kolejne szczepienia – wtedy będzie „podbijana” jego ważność na kolejny rok.
To tyle, jeśli chodzi o podróże wewnątrz Unii Europejskiej. Więcej wymogów pojawia się, gdy chcesz wyjechać z psem poza teren wspólnoty – i tu przepisy mogą się już różnić w zależności od konkretnego kraju. Na przykład przed podróżą do Wielkiej Brytanii 1-5 dni przed podróżą trzeba odrobaczyć psa z tasiemca, co musi zostać udokumentowane, a przed wyjazdem do Czarnogóry trzeba dodatkowo wykonać test miareczkowania przeciwciał przeciwko wściekliźnie. Są też takie kraje, do których można zabrać psa tylko jako cargo.
Wszystkie przepisy z łatwością znajdziesz na stronie Ministerstwa Spraw Zagranicznych – w zakładce dotyczącej danego państwa, a także na stronie Głównego Inspektoratu Weterynarii.
Przygotowanie psa do podróży samolotem i kontrola na lotnisku
Niezależnie od wymogów danego kraju, zawsze warto planowaną podróż skonsultować z weterynarzem. W niektórych przypadkach mogą być potrzebne także łagodne leki uspokajające. Trzeba też przygotować psa na nowe wyzwanie – z wyprzedzeniem poćwiczyć przebywanie w transporterze, a bezpośrednio przed podróżą zadbać o solidny spacer i załatwienie wszystkich potrzeb. Chociaż niektóre lotniska mają już specjalne strefy dla psów (także wewnątrz terminala), to w rzeczywistości rzadko należą one do przyjemnych miejsc.
A jak zachować się na samym lotnisku? Najpierw musimy podejść do stanowiska odprawy – często te dla pasażerów z psami są specjalnie oznaczone. W tym miejscu zostaną sprawdzone wszystkie dokumenty naszego psa, a także jego transporter i waga. Podczas kontroli bezpieczeństwa transporter musi być wyłożony na taśmę i sprawdzony w skanerze. W tym czasie pies przechodzi z właścicielem przez elektroniczną bramkę – na rękach lub samodzielnie.
Po przejściu wszystkich formalnych procedur, pies cały czas może swobodnie chodzić po lotnisku (oczywiście na smyczy), ale w trakcie wchodzenia na pokład i już po wejściu do samolotu musi przebywać w transporterze. Zgodnie z przepisami nie można go w trakcie lotu wyciągać (choć w rzeczywistości załoga czasem pozwala na takie odstępstwo).
Opłata za psa w samolocie, czyli ile to wszystko kosztuje?
Oczywiście – poza wszystkimi formalnościami, trzeba też pamiętać o kupieniu „biletu” dla psa. W rzeczywistości jest to najczęściej stała opłata zależna od trasy i tego, czy pies będzie podróżował na pokładzie czy w luku. Chęć zabrania psa za każdym razem trzeba zgłosić z odpowiednim wyprzedzeniem – najlepiej na etapie rezerwacji swojego biletu. Na każdym locie jest bowiem ograniczona liczba miejsc dla pasażerów ze zwierzętami.
A ile to wszystko kosztuje? To już zależy. Inne ceny obowiązują za przewóz psów w kabinie, inne za przewóz w luku, a do tego każda linia ma swój cennik. Przykładowo w LOT zapłacimy za psa w kabinie od 190 zł na lotach krajowych i od 280 zł na trasach międzynarodowych, w Enter Air 300 zł, w Lufthansie od 50 euro, w KLM od 75 euro, a Vueling wycenia taką usługę na kwotę od 60 euro. Inaczej jest w przypadku psów w luku, gdzie opłaty są zwykle wyższe i bardziej zróżnicowane – od 280 zł zapłacimy za to w LOT, a w Emirates będzie już od 150 dolarów.