więcej okazji z Fly4free.pl

Po kraju będziemy latać odrzutowcami?

Polskie Linie Lotnicze LOT wypowiedziały umowę Eurolotowi. Nie chcą już zlecać wożenia pasażerów, wolą to robić sami. Wszystko wskazuje na to, że po kraju będziemy latać nie turbośmigłowymi bombardierami, a... odrzutowcami.

O sprawie informuje dzisiejsza Gazeta Prawa. Jak możemy przeczytać, LOT sam chce obsługiwać trasy krajowe. W tym celu powstrzyma się od sprzedaży samolotów typu Embraer. Szefostwo narodowego przewoźnika uznało, iż obsługa tych tras właśnie takimi samolotami i to we własnym zakresie będzie znacznie tańsza od usługi oferowanej przez Eurolot nowszymi bombardierami.

Ewentualna obsługa tras krajowych samolotami odrzutowymi, jakimi są embraery, umożliwi zabranie na pokład większej liczby pasażerów, ale ceną za to będą wyższe koszty. Przy porównywalnej liczbie pasażerów samoloty odrzutowe zużywają nawet o 40 proc. więcej paliwa – tłumaczy w wypowiedzi dla Gazety Prawnej jeden z pilotów.

Umowa przewoźników miała obowiązywać do końca stycznia 2014 r. Po raz pierwszy na jej zerwanie zanosiło się w lutym tego roku. Do tej pory nie wiadomo, co lub kto zażegnał konflikt pomiędzy spółkami. Z nieoficjalnych informacji wynikało, że Eurolot miał otrzymać od LOT-u na własność wszystkie krajowe trasy, a wpływy z biletów miały zrekompensować straty poniesione na kontraktach krajowej linii z LOT-em w przeszłości. Do przekazania tras jednak nie doszło – czytamy w cytowanym przez nas dzienniku.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Obsługa odrzutowcami "będzie znacznie tańsza od usługi oferowanej przez Eurolot", bo "Przy porównywalnej liczbie pasażerów samoloty odrzutowe zużywają nawet o 40 proc. więcej paliwa" ??? Rozumiem, że może być taniej, bo LOT ma np. mniejsze koszty obsługi (eurolot też musi coś zarobić), ale cytat pilota jest zupełnie od czapy.
miecio, 27 sierpnia 2013, 9:47 | odpowiedz
Przepraszam, ale i tak dzisiejsze ceny biletów krajowych są za drogie ( nie uwzględniając promocji). Rozumiem, że bilety na loty odrzutowcem będą jeszcze droższe? W końcu paliwo kosztuje, a LOT musi zarobić. W takim razie znacznie lepiej wygląda opcja przez Oslo FR
stasio, 27 sierpnia 2013, 9:54 | odpowiedz
Fakt krajówki tanie nie są. Latem po kraju gdzieś od 5 lat i trzeba przyznać, że po zeszłym roku kiedy OLT rozreklamowało ten sposób poruszania po krajów napełnienie samolotów zdecydowanie wzrosło. Dlatego nie widzę potrzeby obniżania ceny biletów. Myślę, że LOT też to zauważył, że jest w tym potencjał i możliwość zarobienia. Jeżeli bilet na 1 klasę EIC kosztuje z WRO do WAW ok 160 zł to uważam, że ok 300 za samolot nie jest za dużo. Szczególnie, że klienci są....
pio, 27 sierpnia 2013, 10:09 | odpowiedz
Bilet z WAW do Helsinek i powrót z Tallinna ostatnio kupiłem za 128 zł. Te same terminy z KRK kosztowały 1660 :) Czy Polskie Linie Lotnicze naprawdę stawiają sobie za cel zniechęcenie do siebie wszystkich spoza Warszawy. Przecież taniej jest Finnair bezpośredni z KRK.
Wolny, 27 sierpnia 2013, 11:31 | odpowiedz
Sprint Air daje rade Saabem za 150 zł na trasach z Warszawy do Zielonej Góry i z Zielonej Góry do Gdańska- to jest cena, która akceptuję. Niestety mają tylko 2 trasy i trzeba kupować osobne bilety na każdą z nich i na trasie Warszawa-Gdańsk (wychodzi 2x150 zł) to już przestaje się opłacać wiec lepiej faktycznie przez Oslo.
jasam, 27 sierpnia 2013, 11:44 | odpowiedz
Gazeta Prawna a nie gazeta prawa :)
xem, 27 sierpnia 2013, 11:55 | odpowiedz
WolnyBilet z WAW do Helsinek i powrót z Tallinna ostatnio kupiłem za 128 zł. Te same terminy z KRK kosztowały 1660 Czy Polskie Linie Lotnicze naprawdę stawiają sobie za cel zniechęcenie do siebie wszystkich spoza Warszawy. Przecież taniej jest Finnair bezpośredni z KRK.
Warszawskie Linie Lotnicze to są...
Krzysiek, 27 sierpnia 2013, 12:22 | odpowiedz
jasamSprint Air daje rade Saabem za 150 zł na trasach z Warszawy do Zielonej Góry i z Zielonej Góry do Gdańska- to jest cena, która akceptuję. Niestety mają tylko 2 trasy i trzeba kupować osobne bilety na każdą z nich i na trasie Warszawa-Gdańsk (wychodzi 2×150 zł) to już przestaje się opłacać wiec lepiej faktycznie przez Oslo.
Ta trasa jest przecież dotowana, to nie jest cena zapewniająca rentowność połączenia.
mik, 27 sierpnia 2013, 12:27 | odpowiedz
jasamSprint Air daje rade Saabem za 150 zł na trasach z Warszawy do Zielonej Góry i z Zielonej Góry do Gdańska- to jest cena, która akceptuję. Niestety mają tylko 2 trasy i trzeba kupować osobne bilety na każdą z nich i na trasie Warszawa-Gdańsk (wychodzi 2×150 zł) to już przestaje się opłacać wiec lepiej faktycznie przez Oslo.
Z tym przez Oslo też bywają kwiatki. FR również sprzedaje tylko i wyłącznie dwa osobne bilety i sam znam kilka przypadków gdy z powodu mgły śniegu strajku itp nie zdąrzyło się na przesiadkę w Oslo i wtedy zaczynają być problemy... koszty.... Oczywiście fajnie jest polecieć sobie WAW - GDN przez Oslo, jest się czym pochwalić, pozatym lubimy latać więc większa frajda ale jeżeli kogoś gonią terminy to odpada zupełnie...
pio, 27 sierpnia 2013, 12:42 | odpowiedz
Obydwie linie przynoszą straty. 90% połączeń Eurolot wykonuje dla LOTu. Jeśli LOT przejmie te połączenia to EuroLOT upadnie, jeśli LOT będzie latał po kraju drogimi Embraerami zamiast turbośmigłowcami to też będzie na jeszcze większym minusie. Gazety piszą o konflikcie personalnym między prezesami obu spółek który pewnie powoduje to zamieszanie. No chyba że LOT liczy na upadek Eurolotu i przejęcie jego floty. Mam nadzieję, że panowie pójdą po rozum do głowy i zdadzą sobie sprawę że muszą współpracować.
Miro, 27 sierpnia 2013, 14:50 | odpowiedz
Wbrew temu co może się wydawać, to bardzo dobry ruch dla rynku i dla samych spółek lotowskich. LOT nie może rozwijać nowych tras ze względu na otrzymaną pomoc publiczną, wręcz przeciwnie liczbę połączeń i tras musi zmniejszyć. Ograniczenie to nie dotyczy Eurolotu. LOT zatem wykorzysta maszyny z likwidowanych połączeń europejskich do obsługi tras krajowych i będzie tych pasażerów dowozić do Warszawy głównie jako transferowych na dalsze loty, a Eurolot będzie mógł rozwijać siatkę bezpośrednich połączeń z portów regionalnych do innych portów europejskich (pewnie w promieniu do 800 km). To pozwoli z kolei "grupie lot" na podjęcie rywalizacji cenowej z tanimi liniami, czego nie można zrobić było w koncepcji lotowskiej, iż całość ruchu idzie przez Warszawę, bagaże są w cenie i FTL mają wstęp do saloników, a ponadto naliczane mile. Po prostu żadna linia tego nie uciągnie, że pasażer kupuje bilet za 200 zł, ładuje 30 kg do walizek (FTL) i wypija pół butelki whisky w saloniku przed wylotem.. Jeśli LOT nie chce oddać całego rynku tanim liniom, to musi zmienić formułę działania i te zmiany w zakresie przejęcia połączeń krajowych wydają się być tego elementem, bo pozwoli eurolotowi rozwinąć nowe trasy. Zaraz zapewne usłyszymy, że eurolot otwiera nowe połączenia z portów regionalnych do Paryża, Rzymu, Mediolanu, Amsterdamu, Zurichu itd. Reasumując, sprawa wydaje się być raczej ustalona między spółkami (w końcu mają jednego właściciela), bo trudno przyjąć, że spółki mające jednego właściciela działają na własną niekorzyść.
MartKRK, 27 sierpnia 2013, 18:03 | odpowiedz
Obserwując to co się dzieje, to nic mnie już nie zaskoczy chyba bo co chwile jakieś "dziwne" ruchy ze strony LOTu czy Eurolotu... trochę jak dzieci we mgle... czy tam ktoś ma jakąś spójną wizję na dobry biznes? tego nie wiem...
moss, 27 sierpnia 2013, 20:59 | odpowiedz
MartKRK(...)Zaraz zapewne usłyszymy, że eurolot otwiera nowe połączenia z portów regionalnych do Paryża, Rzymu, Mediolanu, Amsterdamu, Zurichu itd. Reasumując, sprawa wydaje się być raczej ustalona między spółkami (w końcu mają jednego właściciela), bo trudno przyjąć, że spółki mające jednego właściciela działają na własną niekorzyść.
Myślę, że możesz mieć rację. W przyszłym tygodniu np. zaczynają się połączenia z Rzeszowa do Rzymu i Paryża. Pod koniec roku ma być Amsterdam, chociaż nie jestem pewny czy dojdzie do skutku.
Adrian, 27 sierpnia 2013, 21:01 | odpowiedz
normalnie Bareja Miś
olo, 27 sierpnia 2013, 21:28 | odpowiedz
rozwod z Eurolotem ? wlasnie wrocilem z BUDapesztu - zaplacilem 1100 zl one_way bo mialem dogodna godzine i Ebraera (uwielbiam te fotele) itp... a tu niespodzianka - podstawili turbosmiglowca Eurolotu = lot opozniony, glosny, meczący, ciasny - a na Chopinie zastalem KOLEJKI (z) AUTOBUSÓW (o rękawach zapomnij oczywiscie) zeby przejsc przez terminal do domu/taxi. Chore, gdzie ta przepustowosc ktorą sie chwali Choipin (wygodniej mialem w Modlinie!), gdzie jakosc za ktora place LOTowi ktora sie chwali wszedzie (podczas rezerwacji i na bilecie: Embraer). Do tego: opoznienia, a do picia - UWAGA - podali WODE. Nawet Coli nie bylo, nie wspomne o lampce wina. Za co ja zaplacilem ? Przeciez za te 1100 moglem posiedziec w BUD do nastepnego dnia (hotel+zarcie+flacha) i wrocic w duzo lepszych warunkach Wizzem czy Ryanem (i jeszcze bym zaoszczedzil).... to jest ta jakosc LOTu którą sie chwalą ?? To ja dziekuje. Na tej trasie na pewno nie dam sie juz tak nabrac. Dzis jestem rozczarowany i zwyczajnie oszukany (inni pasazerowie tego lotu tak samo).
Wilek, 28 sierpnia 2013, 0:00 | odpowiedz
Ciekawe - choc prezes potem bedzie pewnie zwalal na stonke, ze nie ma pieniedzy albo, ze ludzie nie chca latac liniami "tradycyjnie platna herbata". Chyba, ze dostali nagle dotacje od miast i to spore(jak Ryanair za marketing w niektorych miastach) i licza, ze im sie to oplaci :-). Do kogo nalezy Eurolot? Tez do skarbu Panstwa - pewnie chca go(konkretnie samoloty) sprzedac, a za pieniadze dofinansowac LOT, jednak zeby nie stracic tras krajowych(a zwlaszcza politykow tam latajacych) chca robic kursy finansowane de facto z pozniejszych dotacji podatnikow...
eargonwsd, 28 sierpnia 2013, 2:17 | odpowiedz
miecioObsługa odrzutowcami „będzie znacznie tańsza od usługi oferowanej przez Eurolot”, bo „Przy porównywalnej liczbie pasażerów samoloty odrzutowe zużywają nawet o 40 proc. więcej paliwa” ???Rozumiem, że może być taniej, bo LOT ma np. mniejsze koszty obsługi (eurolot też musi coś zarobić), ale cytat pilota jest zupełnie od czapy.
Jesli LOT kieruje sie taka logika, to ja sie nie dziwie ze co roku panstwo doplaca do niego grube miliony...
Maga, 28 sierpnia 2013, 9:37 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »