Przetarg na piętrowe pociągi rozstrzygnięty. Wiemy, kiedy wyjadą na tory!
Kto wygrał przetarg na piętrowe pociągi PKP?
Ostatecznych oferentów w przetargu na piętrowe pociągi poznaliśmy w połowie wakacji. Choć początkowo o realizacje starały się trzy firmy Siemens, Alstom i Stadler, to ostatecznie PKP Intercity wybierało między dwoma ostatnimi. Siemens sam wycofał się z przetargu.
Teraz PKP Intercity wreszcie wyłoniło i ogłosiło wykonawcę. Producentem nowych, piętrowych składów dla polskiej spółki będzie Alstom.
– Po weryfikacji ofert, przewoźnik wskazał najkorzystniejszą, czyli zaproponowaną przez Alstom Polska, który dostawę 42 pociągów wycenił na kwotę 4,1 mld zł, a ich utrzymanie na blisko 2,8 mld zł. Druga oferta wynosiła 4 mld zł za pojazdy i 3,3 mld za ich utrzymanie. Wybrana oferta jest tańsza o niemal 400 mln zł – informuje PKP Intercity. – Oceniono inne kryteria – m.in. efektywność energetyczną i terminy dostaw. W najbliższych tygodniach wybrany producent będzie musiał dokonać formalności potrzebnych do podpisania umowy – dodaje spółka.
Warto podkreślić, że choć zamówienie dotyczy 42 pociągów, to przetarg zakłada również możliwość rozszerzenia kontraktu aż do 72 sztuk. W efekcie jest to potencjalnie największe zamówienie taborowe w historii spółki.
Sharm El Sheikh od 2878 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Rzeszów)
Kusadasi od 2232 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Warszawa – Chopin)
Hurghada od 2713 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Katowice)
Jak będą wyglądać piętrowe pociągi PKP Intercity?
Każdy skład pomieści minimum 480 pasażerów, a dzięki jeździe w podwójnej trakcji – ponad 1100 osób jednocześnie. PKP Intercity podkreśla, że dzięki temu będzie mogło znacznie zwiększyć oferowanie – szczególnie w najbardziej obleganych terminach, jak wakacje czy święta.
Do dyspozycji pasażerów na pokładzie będzie wi-fi, klimatyzacja, gniazdka i porty USB, a także strefa ciszy i miejsca dla rodzin z dziećmi. Pociągi będą dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i wyposażone w przestrzeń na rowery oraz większy bagaż.
Na jakich trasach zobaczymy pierwsze piętrowe pociągi PKP?
Nowoczesne składy osiągną prędkość 200 km/h i będą obsługiwać najpopularniejsze połączenia z Warszawy – do Krakowa, Gdańska, Wrocławia, Łodzi, Białegostoku czy Olsztyna. Pierwsze jednostki mają trafić na tory już za około 3,5 roku od podpisania umowy. Możemy więc liczyć, że pierwsi pasażerowie pojadą nimi na przełomie 2028 i 2029 roku.
Podsumowanie:
Nowe piętrowe pociągi to więcej miejsc, nowoczesne udogodnienia i szybka obsługa kluczowych tras. PKP Intercity podkreśla, że produkcja w Polsce wzmacnia gospodarkę i gwarantuje sprawniejszą obsługę taboru. Dla pasażerów oznacza to przede wszystkim, że już niedługo podróż koleją ma stać się wygodniejsza niż kiedykolwiek wcześniej.
Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?