Dwa piętra, 200 km/h i cisza na pokładzie. Maksy zamieszają na polskich torach bardziej niż Pendolino?
Sharm El Sheikh od 1343 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Wrocław)
Marsa Alam od 2063 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Rzeszów)
Djerba od 1451 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Katowice)
Jakie pociągi zamówiło PKP Intercity?
Zapamiętaj nazwę Coradia Max, bo już niebawem wejdzie do naszego słownika niczym Pendolino. Ale nie będzie kojarzyć się z szybkością, mimo tego że potrafi jechać 200 km/h, a… z ciszą. Tak przynajmniej twierdzą w Niemczech.
PKP Intercity właśnie wybrało ofertę Alstomu na 42 piętrowe pociągi. Te pojazdy to Coradia Max. W Polsce Maksy do służby mają wejść dopiero w 2029 roku. Jednak już dziś identycznymi składami można jeździć w Luksemburgu, a za chwilę znajdą się w regularnych rozkładach w Niemczech i Francji. Różne europejskie spółki zamówiły już 500 Maksów w chorzowskiej fabryce. Dlatego na swoje pociągi PKP Intercity musi poczekać ponad 3 lata.
Jak wygląda Coradia Max?
Polski przewoźnik od producenta wymagał min. 480 miejsc siedzących na skład (>12% w 1. klasie), stref ciszy (oddzielnie w 1. i 2. klasie), strefy rodzinnej, bistro w formie automatów oraz min. 8 miejsc na rowery. Maksy od Alstomu te wymagania spełniają.
W wersjach już eksploatowanych (Luksemburskie CFL) na pokładzie są gniazdka 230V i USB‑C, dostęp do Wi‑Fi, niska podłoga i szerokie przedsionki. Luksemburska prasa zwraca uwagę na dobre materiały wykończeniowe, stabilne Wi-Fi. W Niemczech Alstom promuje wariant „Silent Train” („Cichy Pociąg”) – nacisk położono na bardzo niski hałas. To kierunek, z którego skorzysta też polska wersja. Dziennikarze z Niemiec w swoich relacjach informują, że zapewnienie pasażerom podróży w ciszy naprawdę udało się producentowi.
Gdzie te pociągi już jeżdżą i jakie mają trasy?
Coradia Max wozi pasażerów w Luksemburgu od września 2024. Pierwsza jazda odbyła się na trasie Luxembourg–Ettelbruck–Diekirch. W kolejnych miesiącach Maksy weszły na trasy międzynarodowe z Luksemburga do Belgii i Francji. Jeśli chcesz pojechać Maksem wypatruj nowych, czerwono-białych jednostek.
Niemcy zamówili w Chorzowie ponad 150 składów dla swoich przewoźników, w tym dla SFBW i DB Regio. Maksy są już intensywnie testowane na torach, ale do regularnych rozkładów jeszcze nie weszły.
Gdzie pojedzie w Polsce?
PKP Intercity planuje używać piętrusów na najbardziej obciążonych korytarzach m.in. Warszawa–Gdańsk, Warszawa–Łódź, Warszawa–Olsztyn, Warszawa–Wrocław, Warszawa–Kraków, Warszawa–Białystok i Warszawa–Terespol. My już nie możemy się doczekać nowych pociągów, a Wy?