Z tego tekstu dowiesz się:
– Jak wygląda pierwszy lot samolotem krok po kroku?
– Co zrobić po przybyciu na lotnisko?
– Jakie procedury obowiązują podczas pierwszego lotu?
– Kiedy odbywa się kontrola bagażu na lotnisku?
– Jakie dokumenty są potrzebne podczas pierwszego lotu?
Hurghada od 2744 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Wrocław)
Kemer od 1593 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Kraków)
Kalabria od 2759 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Poznań)
Jak wygląda odprawa lotniskowa krok po kroku?
Pierwszy lot może wywoływać stres. Dlatego przygotowaliśmy praktyczny przewodnik, który pokazuje, co dokładnie trzeba zrobić po przybyciu na lotnisko – od przygotowania bagażu, przez kontrolę bezpieczeństwa, po wejście na pokład samolotu. Dzięki temu unikniesz nerwów i niepotrzebnego błądzenia.
Co zrobić przed przyjazdem na lotnisko?
Zanim wyruszysz z domu warto byś sprawdził kilka podstawowych rzeczy. Przede wszystkim zwróć uwagę na wymiary i wagę swojego bagażu – zarówno rejestrowanego, jak i podręcznego. Czy na pewno mieści się w wytycznych ustalonych przez linię lotniczą? Nawet kilka centymetrów za dużo może spowodować, że na lotnisku będziesz zmuszony uiścić dodatkową opłatę, zwykle niemałą.
Przejrzyj też listę zakazanych przedmiotów i zastanów się, czy któregoś z nich nie masz pośród swoich rzeczy – nożyczki do paznokci, korkociąg, a nawet niektóre zapalniczki. Wszystkie najczęściej zadawane pytania na temat bagażu znajdziesz w naszym poradniku.
Oczywiście trzeba też mieć ze sobą ważne dokumenty: dowód osobisty albo paszport – w zależności, dokąd się udajemy, a w przypadku odprawy online – także karty pokładowej. Jeśli odprawiasz się na lotnisku – kartę pokładową dostaniesz przy stanowisku odprawy.
Ile wcześniej przyjechać na lotnisko?
Zazwyczaj przyjmuje się, że 2 godziny przed planowanym odlotem, to optymalny czas, by zjawić się na lotnisku. Czasem – na największych lotniskach – sugeruje się 3 godziny zapasu. Zwykle jednak dostajesz taką informację od linii lotniczej lub znajdziesz ją na stronie lotniska.

Co zrobić po przyjechaniu na lotnisko?
Dotarłeś na lotnisko, masz wymiarowy bagaż, zapas czasu, dobry nastrój i niepokój w serduszku. Hala jest pełna strzałek – jedne na kontrolę, inne na odprawę, wszystko wydaje się być skomplikowane, a obecność funkcjonariuszy i z pozoru chaotycznego tłumu, nie uspokaja nastrojów.
W pierwszej kolejności ustal, czy masz tylko bagaż podręczny, czy również rejestrowany:
– Tylko bagaż podręcznym: możesz od razu przejść do kontroli bezpieczeństwa
– Z bagażem rejestrowanym: udaj się do stanowiska check-in. Numer stanowiska sprawdzisz na tablicy odlotów
Znajdź tablicę odlotów i poszukaj numeru stanowiska przyporządkowanego do lotu, na który mamy bilet. Obok informacji o godzinie, kierunku i statusie lotu będzie też informacja, gdzie odbywa się „check-in”, czyli nic innego jak nadanie bagażu
UWAGA! Do stanowiska odprawy bagażowej trzeba też zgłosić się, jeśli nie masz jeszcze karty pokładowej (czyli biletu). W przypadku tradycyjnych przewoźników (np. LOT, Emirates itd.), nie musisz odprawiać się i drukować czy pobierać kart pokładowych wcześniej (ale możesz). Na podstawie dokumentu lub numeru rezerwacji pracownik linii wyda ci je od ręki, bez żadnej opłaty.
PODSUMOWUJĄC:
- Z bagażem podręczny i kartą pokładową od razu przechodzisz do punktu „kontrola bezpieczeństwa”
- Z bagażem rejestrowanym lub bez karty pokładowej znajdujesz numer stanowiska na tablicy odlotów
- Nadajesz bagaż, odbierasz kartę pokładową
- Przechodzisz do kontroli bezpieczeństwa

Jak przebiega kontrola bezpieczeństwa?
Jeśli lecisz wyłącznie z bagażem podręcznym i masz już ze sobą kartę pokładową, to tu zaczynasz procedury lotniskowe. Nie nadajesz bagażu, nie musisz odbierać biletów od obsługi, możesz więc ominąć pierwszy etap. Idziesz prosto do strefy kontroli bezpieczeństwa.
Najpierw musisz okazać kartę pokładową – czasem sprawdza je człowiek, czasem trzeba zeskanować ją „na bramce”. Od tego miejsca na lotnisku mogą przebywać tylko pasażerowie i osoby uprawnione (służby lub pracownicy). Po tym następuje właściwa kontrola bezpieczeństwa.
Przed tobą stoi bramka do wykrywania metalu, a obok taśma i plastikowe tacki, które przejeżdżają przez skaner. Na taśmę wykładasz swój bagaż podręczny. W osobnym koszyku umieszczasz sprzęt elektroniczny – telefon, laptopa oraz odzież wierzchnią, zawartość kieszeni (np. klucze czy monety) i dodatki – kurtkę, pasek, zegarek, a także płyny. Chyba że lotnisko ma już nowoczesne skanery, dzięki którym nie ma takiego obowiązku (zostaniesz o tym poinformowany). Czasem zostaniesz również poproszony o ściągnięcie butów.
Kiedy bagaż przejeżdża przez skaner, ty przechodzisz przez bramkę. Czekasz przed, aż funkcjonariusz wykona zapraszający gest i ruszasz pewnym krokiem w jego stronę. W zależności od lotniska, na tym etapie mogą się pojawić też inne sposoby kontroli – skaner całego ciała czy papierek do wykrywania narkotyków i materiałów wybuchowych. Funkcjonariusze zawsze informują, co masz robić – wystarczy słuchać ich poleceń.
Za stanowiskami kontroli bezpieczeństwa zazwyczaj znajdują się stoły czy blaty, na które możesz przenieść rzeczy z taśmy i tam na spokojnie dokończyć pakowanie i ubieranie się.
PODSUMOWUJĄC:
- Okaż kartę pokładową – pracownikowi lub w bramce automatycznej;
- Umieść w plastikowej kuwecie: elektronikę (laptop, telefon), płyny w przezroczystej torebce (maks. 100 ml każdy), odzież wierzchnią, pasek, zegarek, klucze;
- Wsuń bagaż podręczny i kuwetę na taśmę;
- Przejdź przez bramkę detekcyjną. Możesz zostać poproszony o dodatkową kontrolę;
- Odbierz rzeczy, spakuj się przy stole za taśmą

Kontrola paszportowa (tylko dla niektórych lotów)
Jeśli podróżujesz wewnątrz strefy Schengen kontrola paszportowa cię nie dotyczy. Kierujesz się zgodnie ze wskazaniami drogowskazów „kontrola paszportowa”. Podchodzisz do okienka, podajesz paszport lub dowód osobisty (w zależności od tego, dokąd się udajesz), odpowiadasz na kilka prostych pytań i czekasz aż otworzy się bramka lub zostaniesz przepuszczony dalej przez funkcjonariusza.
Coraz częściej kontrola paszportowa jest możliwa także w automatach. Wtedy musisz wejść do specjalnej bramki, tam pojawi się instrukcja, zgodnie z którą musisz przyłożyć swój dokument do czytnika. Chwilę później kamera porówna twoją twarz z fotografią w dokumencie i otworzy bramkę.
PODSUMOWUJĄC:
- Podejdź do stanowiska Straży Granicznej lub automatu kontroli granicznej;
- Okaż dokument (bez okładki);
- W niektórych przypadkach wykonasz skan odcisków palców lub zdjęcie;
- Po pozytywnej weryfikacji możesz przejść dalej

Jak wygląda wejście na pokład samolotu?
Po przejściu kontroli bezpieczeństwa, trafiasz do strefy zakupowej. Pamiętaj jednak, byś nie przegapił swojego lotu i w odpowiednim czasie zjawił się na przy wejściu do samolotu. Ponownie sprawdź tablicę odlotów. Tym razem patrzysz nie na kolumnę „check-in”, a numer bramki, czyli „gate”. Warto od razu rozejrzeć się i sprawdzić, w którym kierunku znajduje się ta bramka. Na małych lotniskach możesz mieć ją w zasięgu wzroku, ale na większych często czeka cię krótszy lub dłuższy spacer, albo nawet przejazd… pociągiem.
Obok numeru pojawi się też jedna z kilku informacji:
- gate info at (godzina) – na razie nie wiadomo, która bramka, ale informacja pojawi się o danej godzinie. Zwykle dotyczy to lotów, do których zostało sporo czasu;
- go to gate – pierwsze wezwanie do zjawienia się przy bramce, jeszcze nie rozpoczęto wpuszczania na pokład, ale obsługa już się do tego szykuje;
- boarding – obsługa rozpoczęła wpuszczanie pasażerów na pokład;
- final call – ostatnie wezwanie. Oznacza, że za chwilę zakończy się wpuszczanie pasażerów i być może przegapisz swój lot. To dobry moment, żeby zdecydowanie przyśpieszyć krok;
Tutaj musisz okazać kartę pokładową i dokument tożsamości. Do bramki czasami stoją dwie kolejki – dla pasażerów z wykupionym pierwszeństwem przejścia oraz dla tych, którzy nie skorzystali z takiej usługi. W liniach, które latają większymi samolotami, wpuszczanie na pokład może być też podzielone na kilka etapów. Wtedy obsługa informuje, że przykładowo najpierw wchodzą rzędy od 1 do 10, później od 11 do 20 itd lub grupa 1,2,3 lub 4. Numer swojego rzędu i siedzenia (i numer grupy) znajdziesz na karcie pokładowej.
Na tym etapie może również zostać zmierzony i/lub zważony twój bagaż podręczny. Kontrola jest najczęściej wyrywkowa.
Na koniec nie pozostaje nic innego jak wejście do samolotu, w którym zajmujesz miejsce zgodne z numerem na bilecie. Bagaż umieszczasz pod siedzeniem (z wyjątkiem rzędów awaryjnych) lub w schowku nad głową. Zapinasz pasy i… miłej podróży!
PODSUMOWUJĄC:
- Po przejściu kontroli bezpieczeństwa (i opcjonalnie kontroli paszportowej) sprawdzasz informacje na tablicy odlotów
- Patrzysz, jaki numer ma twoja bramka, czyli „gate”
- Stawiasz się o odpowiedniej godzinie na „boarding”, czyli proces wchodzenia na pokład
- Podajesz kartę pokładową (i w zależności od linii także dokument tożsamości)
- Wsiadasz do samolotu