więcej okazji z Fly4free.pl

Ogromne zamówienie Emirates i innych na Dubai Air Show. Ale wszystkich i tak może przyćmić Turkish Airlines!

Foto: Emirates
Pierwszego dnia Dubai Air Show linie Emirates ogłosiły zamówienie aż 90 Boeingów 777X oraz 5 dodatkowych Boeingów 787. Cennikowa wartość zamówienia to ponad 50 mld dolarów, jednak to dopiero początek. Od 2 dni głośno jest bowiem o planach Turkish Airlines – turecki przewoźnik może bowiem w Dubaju przyklepać zamówienie ponad 355 samolotów od Airbusa.

Tegoroczne targi lotnicze w Dubaju odbywają się w atmosferze problemów w branży lotniczej: tak Airbus jak i Boeing sygnalizują problemy z terminowością dostaw (co wyraźnie irytuje przewoźników, patrz Ryanair), do tego dochodzą problemy z silnikami Pratt&Whitney, przez które spore kłopoty ma Wizz Air i szereg innych przewoźników. Nie wpływa to jednak na nastroje wśród dużych linii lotniczych, które ruszyły na zakupy nowych samolotów. I już pierwszy dzień Dubai Air Show przyniósł nam dwie duże transakcje.

Zacznijmy od linii Emirates, która na otwarciu Dubai Air Show podpisała umowę z Boeingiem na dostawę 95 nowych samolotów. 90 z nich to Boeingi 777X, czyli najnowocześniejsze szerokokadłubowe samoloty, których wejście na rynek jest już od kilku lat przesuwane przez Boeinga. Dla Emirates to kluczowe zamówienie, bo przewoźnik zakłada, że w przyszłości 777X zastąpią powoli wycofywane z użytku Airbusy A380, które stanowią podstawę floty linii z Zatoki Perskiej.
Dość powiedzieć, że Emirates już kilka lat temu podpisał umowę na dostarczenie 115 modeli tego samolotu (pierwotnie było ich 150, ale w międzyczasie zmodyfikowano tę umowę, zamieniając część zamówienia 777X na Boeingi 787-9).

Na poniedziałkowe zamówienie Emirates składa się 55 Boeingów 777-9 (zabierających na pokład 400 pasażerów) i 35 samolotów w mniejszym wariancie 777-8. Zgodnie z porozumieniem, przewoźnik ma otrzymywać samoloty 777-9 w latach 2025-2035, a pierwsze modele w wersji 777-8 od 2030 roku.
Jednocześnie linia Emirates zmieniła zamówienie na Dreamlinery: zamiast 30 Boeingów 787-9, przewoźnik z Zatoki Perskiej otrzyma 20 Boeingów 787-8 i 15 Boeingów 787-10, czyli w największym możliwym wariancie.

Flydubai zamawia pierwsze szerokokadłubowe samoloty!


Także w poniedziałek ogłoszono wyjątkową umowę na nowe samoloty dobrze znanej nad Wisłą linii Flydubai (która w Polsce lata z Warszawy, Krakowa i Poznania). Przewoźnik, którego flota składa się obecnie wyłącznie z Boeingów 737 (w wariancie MAX i -800), podpisał w Dubaju umowę na dostawę 30 Boeingów 787-9 Dreamliner, które będą zabierały na pokład 296 pasażerów. Przewoźnik tłumaczy w komunikacie, że dzięki temu planuje znacząco poszerzyć swoją siatkę połączeń i uruchamiać znacznie dłuższe trasy od tych dotychczas realizowanych. Zgodnie z porozumieniem, pierwsze samoloty linia z Dubaju ma otrzymywać od 2026 roku, a jego cennikowa wartość to ok. 11 mld dolarów.

Foto: vaala / Shutterstock

Czy Turkish Airlines rozbije bank?

Pierwsze zamówienia robią wrażenie, choć w Dubaju wszystkie oczy zwrócone są na przedstawicieli linii Turkish Airlines. W sobotę agencje Anadolu oraz Bloomberg poinformowały, że turecki przewoźnik jest bliski finalizacji ogromnej umowy na 355 nowych samolotów z firmą Airbus. Porozumienie, które według mediów, może być ogłoszone w najbliższych dniach, oznaczałoby największe zamówienie w historii tureckiej linii. W jego ramach Turkish Airlines zamówiłby m.in. 75 Airbusów A350-900, 15 Airbusów A350-1000, 250 Airbusów A321neo oraz kilka samolotów A350F do przewozu cargo.

Według agencyjnych informacji, obie strony są blisko finalizacji porozumienia.

Misją Fly4free.pl jest przedstawienie Ci najlepszych zdaniem naszej redakcji okazji na podróże. Opisujemy oferty znalezione przez nas w internecie i wskazujemy adresy internetowe, pod którymi samodzielnie możesz wykupić podróż lub elementy podróży. Ceny w artykułach są aktualne w chwili publikacji. Możemy otrzymywać wynagrodzenie od partnerów handlowych, do których Cię przekierowujemy.
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Nie znam sie na samolotach. Chciałbym zapytać czy te samoloty są elektryczne? Czy one będą ratować planetę. Czy do Dubaju i Stambułu będziemy latać elektrycznymi? Z UE oczywiście. 
r4001, 13 listopada 2023, 16:05 | odpowiedz
Drogi Puchatku, elektryczne samolociki jeszcze przez wiele wiele lat nie będą przewoziły pasażerów. Ratujmy planetę nie zużywając energii elektrycznej na niepotrzebne posty.
DMWpl, 14 listopada 2023, 9:46 | odpowiedz
Nie bądź taki poważny :)  Trzeba było nie odpowiadać ,  zużywasz energię :)  To był mój sarkazm na regulacje unijne. 
r4001, 14 listopada 2023, 14:57 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »