Rozporządzenie działa na lotach wewnątrzunijnych, lub zaczynających się albo kończących w jednym z państw Wspólnoty.
Ponieważ loty, o których piszemy, odwołane są z powodu „zaistnienia nadzwyczajnych okoliczności” na tym nasze prawa się kończą, nie przysługuje nam prawo do odszkodowania.
Co z naszą podróżą?:
- pasażer ma prawo do zwrotu całości poniesionego kosztu zakupu biletu, wraz z podatkami i opłatami transakcyjnymi,
- jeśli pasażer z tego nie korzysta, przewoźnik musi mu nieodpłatnie zapewnić zmianę planu podróży na „porównywalnych warunkach” oraz objąć opieką.
Ta opieka to m.in.:
- posiłki oraz napoje w ilosciach adekwatnych do czasu oczekiwania,
- zakwaterowanie w hotelu w przypadku gdy zachodzi konieczność pobytu dłuższego niż planowany przez pasażera lub gdy występuje konieczność pobytu przez jedną albo więcej nocy.
W przypadku tanich linii, nie mamy co liczyć, że wyjdą do nas sami z inicjatywą, choć bywają wyjątki. Trzeba dokumentować swoje koszty i kontakty z obsługą (nagrywać rozmowy, zapisywać maile), a później ubiegać się o o ich zwrot od przewoźnika. Jeśli ten odmówi – pisać skargę do Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zaś ostatnią instancją jest sąd.
W przypadku Ryanaira o zwrot poniesionych kosztów można aplikować tu >>
W przypadku Wizz Aira o zwrot poniesionych kosztów można aplikować tu >>
Co jest naruszeniem waszych praw:
- domaganie się przez linię dopłaty do biletu przy zmienie terminu odwołanego lotu,
- jeśli bilet jest kupiony na jednym blankiecie tam i z powrotem, a tylko lot tam został odwołany, niezgodne z prawem jest to co próbuje czynić Ryanair, czyli zwrot tylko za odwołany odcinek,
- nie zwracanie kosztu „opłaty serwisowej”.
Co jest zgodne z prawem:
- jeśli macie kupiony bilet Kraków-Mediolan i inny bilet u tego samego lub innego przewoźnika (dotyczy tanich linii) Mediolan-Tangier, a tylko Kraków-Mediolan został odwołany, dostajecie zwrot tylko za odwołany rejs.
Co jest „uzasadnionym” kosztem?
- prawo do zwrotu za nocleg/jedzenie od daty lotu odwołanego do czasu nowego lotu, jeśli przyjęliście propozycję lotu „w najbliższym możliwym terminie”,
- prawo do zwrotu kosztu alternatywnego sposobu podróży „na porónywalnych warunkach” (samolot innej linii, autokar, pociąg) jeśli nie przyjęliście/nie otrzymaliście alternatywnego planu podróży od przewoźnika.
Jak najtaniej kontaktować się z liniami lotniczymi?
Z Ryanairem będzie najtaniej, gdy zadzwonimy z telefonu internetowego (np. Skype) na infolinię irlandzką: +353818303030 lub angielską: +4487124 0000. W obu przypadkach rozmowa odbywa się w języku angielskim (koszt do 10 groszy za minutę). pozostaje kontakt przez oficjalną infolinię. Jak w komentarzu wykazała czytelniczka na wcześniej podne numery nie da się dodzwonić obecnie ze Skype’a.
Wizz Air dla pasażerów odwołanych lotów udostępnia warszawski numer, rozmowa w języku polskim, koszt zgodny z taryfą operatora: 223519492.
Najnowsze prognozy dotyczące obszaru zagrożonego wulkanicznym pyłem znajdziecie na stronie:
http://www.metoffice.gov.uk/aviation/vaac/data/
Trzeba wybrać z listy plików prognozę z najnowszą datą. Tak wyglądają przewidywania na godzinę 00:01 25 maja:
Czerwona linia to obszar pokryty pyłem do wysokości FL200 czyli do 20 tys. stóp ~6 km. Pył na tej wysokości teoretycznie uniemożliwia pracę lotniska. Zielona i niebieska to obszar pokryty pyłem na wysokosci przelotowej. Czyli tu można startować i lądować, jednak przez ten obszar nie powinny odbywać się przeloty na normalnej wysokości przelotowej.