Fly4free.pl

Poparzyłeś się kawą lub miałeś inny wypadek na pokładzie? Należy ci się odszkodowanie!

kawa w samolocie
Foto: Matej Kastelic / Shutterstock

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) orzekł, że pasażerowie, którzy oparzą się gorącym napojem na pokładzie samolotu mogą domagać się odszkodowania od linii lotniczej. Wyrok może być jednak stosowany także w innych przypadkach – w odniesieniu do wszystkich wypadków, jakie wydarzą się na pokładzie.

Linie lotnicze wypłacają odszkodowania na podstawie konwencji montrealskiej z 1999 roku, która określa dokładnie, kiedy i za co pasażerom należą się rekompensaty. Dotyka m.in. takich sytuacji jak opóźnienie lotu, zgubienie bagażu czy wypadki lotnicze. I właśnie o te ostatnie rozgorzał największy spór.

***

10 lat Fly4free.pl! Wygraj iPhona 11 lub hulajnogi Xiaomi. Odbierz kod rabatowy od Qatar Airways >>

***

Konwencja nie definiuje bowiem konkretnie słowa wypadek. Linie lotnicze rozstrzygały więc spory na swoją korzyść, tłumacząc, że odszkodowanie może dotyczyć wyłącznie wypadków związanych stricte z lotem.

Byli jednak w błędzie. TSUE rozpatrzył sprawę pasażerów nieistniejących już linii Niki (dziś Laudamotion). Mężczyzna, który podróżował ze swoją córką, zamówił dla siebie kawę. Stewardesa postawiła kubek z gorącym napojem na stoliku, ale ten spadł i poparzył 6-letnie dziecko. Rodzina domagała się więc odszkodowania od przewoźnika, ale austriacki sąd miał jednak wątpliwości, jak rozstrzygnąć sprawę. Nie udało się bowiem ustalić, dlaczego kubek spadł.

TSUE – poproszony o pomoc – ocenił, że słowo wypadek jest jednoznaczne i odnosi się do wszystkich szkód wobec pasażera – nie tylko tych związanych z lotem. Linia lotnicza może być zwolniona z odpowiedzialności jedynie, jeśli pasażer sam spowodował szkodę lub osobiście się do niej przyczynił.

– Pojęcie 'wypadku’ obejmuje wszystkie sytuacje, mające miejsce na pokładzie statku powietrznego, w których przedmiot używany do obsługi pasażerów spowodował obrażenia ciała pasażera, bez konieczności ustalenia, czy sytuacje te wynikają z zagrożenia typowego dla przewozów lotniczych – argumentuje Trybunał.

Podobną sprawę ma już za sobą Ryanair. W maju tego roku pisaliśmy o sprawie 8-letniej dziewczynki, która oblała się gorącą czekoladą na pokładzie irlandzkiego przewoźnika. Do samego wypadku doszło w 2016 roku. Dziecko samo upuściło napój, ale jak tłumaczyli rodzice – był on zbyt gorący, by dziewczynka mogła utrzymać papierowy kubek w rękach. Po wylądowaniu w Krakowie dziecko trafiło do szpitala. Frustrację rodziców wywołała jednak przede wszystkim bierność załogi, która według relacji nie była w stanie pomóc poparzonej pasażerce. Ostatecznie sprawa zakończyła się ugodą, a Ryanair wypłacił rodzinie gigantyczne odszkodowanie – 645 tys. PLN!

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?


porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »