W cytowanym raporcie z 22 XII czytamy: odpryski na całej długości części betonowej pojawiające się nieregularnie. Kilka ukruszeń płyty w pobliżu żółtej linii kołowania. Na płycie bardzo liczne ślady po odpryskach, można powiedzieć że praktycznie zachodzą na siebie. Tego dnia po decyzji Nadzoru Budowlanego lotnisko zamknięto dla samolotów rejsowych.
Zrzut ekranowy z nowodworska.net
Cytowana przez „Gazetę Nowodworską” Katarzyna Krasnodębska z Urzędu Lotnictwa Cywilnego twierdzi, że ULC otrzymywał sygnały o problemach z pasem startowym niemal od początku funkcjonowania lotniska.
Gazeta przypomina, że podwarszawskie lotnisko latem tego roku otrzymało tylko warunkowe pozwolenie na użytkowanie drogi startowej, bowiem już wtedy stan uzupełnianej żywicą po zimie 2011/2012 drogi budził wątpliwości.
Tymczasem w Święta Zarząd MPL Warszawa-Modlin wydał oświadczenie, które cytujemy poniżej:
Wstępna ocena sytuacji wskazuje na uszkodzenia pasa startowego przy progach 08 i 26 w części wykonanej z betonu cementowego. Uszkodzenia nastąpiły pod wpływem działania czynników atmosferycznych, tj. niskiej temperatury.
Naprawa pasa będzie polegała na oczyszczeniu i wysuszeniu ubytków betonowych, a następnie wypełnieniu ich masą naprawczą. Obszar I progu do sprawdzenia i naprawy wynosi ok. 22,5 tys. metrów i został podzielony na 9 pasów technologicznych. Materiał zastosowany do naprawy jest materiałem używanym w takich sytuacjach na wielu lotniskach w kraju i za granicą i posiada wszystkie wymagane certyfikaty.
Grupa robocza przyjęła następujący plan działania: do 26 grudnia br. będą prowadzone prace przygotowawcze i inwentaryzacja materiałów. Od czwartku rano, tj. 27 grudnia sukcesywnie na pas wchodzi 9 zespołów roboczych, każdy po 10 osób z nadzorem, które rozpoczną roboty naprawcze.
Jeśli warunki pogodowe pozwolą, generalny wykonawca zobowiązał się do 3 stycznia 2013 roku wykonać naprawy 1. progu. W trakcie prac pozostaniemy w kontakcie z Urzędem Lotnictwa Cywilnego i nadzorem budowlanym, tak aby maksymalnie przyśpieszyć procedurę odbioru progu, który zostanie zgłoszony do odbioru 4 stycznia 2013 roku.
4 stycznia przekażemy informacje na temat postępu prac i harmonogramu dalszych działań.
Kibicujemy i jak najlepiej życzymy lotnisku w Modlinie. Chcielibyśmy wierzyć, że podjęte kroki wystarczą do rozwiązania powstałego problemu. Mamy jednak wrażenie, że może to być tyko działanie doraźne, przypominające łatanie polskich, dziurawych dróg.
Wrażenie to potęguje przytaczana przez „Gazetę Nowodworską” opinia Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych (ITWL) dotycząca materiałów jakie proponowano do remontu płyt betonowych na lotnisku.
– Na podstawie dostarczonych kart materiałowych wynika, że materiały te są przeznaczone do stosowania przy wykonywaniu posadzek, a nie napraw powierzchni lotniskowych. Zdaniem ITWL nowo wybudowane płyty betonowe, na których stwierdzono pęknięcia szczelinowe, powinny być wyburzone i odtworzone, ponieważ są objęte jeszcze gwarancją – twierdzi Mariusz Wesołowski, kierownik Zakładu Lotniskowego ITWL, na którego wypowiedź powołuje się gazeta.