więcej okazji z Fly4free.pl

Nowy szef Portów Lotniczych zapowiada zmiany na lotnisku Chopina. Wraca temat Duoportu i strategii

Foto: Lotnisko Chopina
Od lipca ochroną na lotnisku Chopina zajmie się nowy podmiot, który stworzą Porty Lotnicze – zapowiada nowy dyrektor PPL Mariusz Szpikowski. Zapowiedział też kontynuację prac nad stworzeniem Duoportu, ale kluczowa będzie nowa strategia lotnicza, nad którą pracuje resort infrastruktury. Problem w tym, że nie powstanie ona zbyt szybko.

Szpikowski został naczelnym dyrektorem PPL w zeszły piątek. Zastąpił na tym stanowisku Michała Kaczmarzyka, który podał się do dymisji. Dla nowego szefa lotniska Chopina priorytetem jest kwestia ochrony na lotnisku Chopina, ale też w innych polskich portach.

– Byłem przeciwny wprowadzaniu firm zewnętrznych do ochrony lotnisk. Dlatego wracamy do pomysłu stworzenia własnych formacji, które będą chroniły lotnisko, będą w pełni kompatybilne z naszymi wymogami i zapewnią odpowiedni standard ochrony – powiedział Szpikowski.

To pokłosie afery z końca grudnia, gdy kontrolerom Urzędu Lotnictwa Cywilnego udało się przemycić przez system kontroli bezpieczeństwa atrapy broni. Rzecznik lotniska zaprzeczał, że taka sytuacja miała miejsce, ale PPL tuż po ogłoszeniu informacji o kontroli i tak zerwał umowę z firmą ochroniarską Konsalnet. W tym samym czasie minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zapowiedział zmiany w prawie lotniczym, w wyniku których to właściciele lotnisk będą organizowali ochronę lotnisk, a zadania tego nie będą mogły wykonywać firmy zewnętrzne. – Rozważamy również stworzenie Służby Ochrony Lotnisk – powiedział Adamczyk.

Nowa jednostka zacznie działać na Okęciu od lipca, bo do końca czerwca obowiązuje umowa z Konsalnetem.

– Zaczęliśmy już prace nad stworzeniem tych jednostek, chcemy być gotowi jak najwcześniej– powiedział Szpikowski.

Duoport i strategia potrzebne jak najszybciej

Nowy dyrektor zapowiedział też kontynuację idei stworzenia Duoportu, czyli połączenia lotniska Chopina z portem w Modlinie.

– Lotnisko Chopina nie istnieje w próżni. Ma swoje problemy związane z hałasem i infrastrukturą. Na razie liczba pasażerów rośnie, ale prędzej czy później dojdzie do problemu z przepustowością i musimy być na to gotowi. Cieszę się z sukcesów Modlina, ale to lotnisko jest oparte o 1 niskokosztowego przewoźnika i z całym szacunkiem, ale pewnie są lepsze pomysły na jego rozwój. Być może z Modlina i Okęcia można stworzyć Duoport, na którym skorzystają oba porty – dodał.

 

Szpikowski podkreślał też, że jak najszybciej musi powstać uwzględniająca lotniska strategia transportowa, którą opracuje resort infrastruktury i budownictwa.

– Dziś każde lotnisko ma swój program rozwoju, a potrzebna jest wspólna strategia – od małego lotniska do wielkiego hubu jakim ma być lotnisko Chopina. Musimy wyciągać wnioski z takich krajów jak Hiszpania, gdzie budowano lotniska na potęgę, a dziś wiele z nich stoi pustych. Ale stworzenie takiej strategii potrwa na pewno dłużej niż rok – dodał.

W tym kontekście nie ma co się spodziewać kontynuacji dotychczasowej strategii PPL, która zakładała sprzedaż udziałów w lotniskach regionalnych samorządom. PPL chciał wycofać się m.in. z lotnisk w Bydgoszczy, Rzeszowie, Szczecinie i Poznaniu, a skupić się tylko na największych: w Warszawie, Krakowie, Gdańsku i Modlinie.

Wstrzymano też oddanie samorządowi udział w lotnisku w zielonogórskim Babimoście.

– Zbywanie udziałów było do tej pory podporządkowane przenoszeniu obciążeń ze strony państwa na samorządy. Miało to pewnie dobry wpływ na wyniki PPL, ale czy to było dobre dla systemu transportowego w Polsce? – mówił Szpikowski.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Oby nigdy nie powstał duoport! Bo korzyść z tego to Okęcie odniesie i Wizz, ale nie Ryanair i z całą pewnością nie zwykły pasażer!
Oj, 19 stycznia 2016, 17:37 | odpowiedz
Dla mnie jedyną akceptowalną "formą" duoportu było by tylko i wyłącznie połączenie obu lotnisk szybką kolejką, czy jakimś tworem podziemnym na wzór metra z przystankami na jednym lotnisku, gdzieś w wawie i na 2gim lotnisku. . . ale wiadomo, że to raczej nie realne.
ja, 19 stycznia 2016, 18:37 | odpowiedz
jaDla mnie jedyną akceptowalną „formą” duoportu było by tylko i wyłącznie połączenie obu lotnisk szybką kolejką, czy jakimś tworem podziemnym na wzór metra z przystankami na jednym lotnisku, gdzieś w wawie i na 2gim lotnisku. . . ale wiadomo, że to raczej nie realne.
Idealne byłoby bezpośrednie połączenie lotnicze WAW-WMI :)
odnoszęwrażenie, 19 stycznia 2016, 19:03 | odpowiedz
jaDla mnie jedyną akceptowalną „formą” duoportu było by tylko i wyłącznie połączenie obu lotnisk szybką kolejką, czy jakimś tworem podziemnym na wzór metra z przystankami na jednym lotnisku, gdzieś w wawie i na 2gim lotnisku. . . ale wiadomo, że to raczej nie realne.
Idealne byłoby bezpośrednie połączenie WAW-WMI :)
odnoszęwrażenie, 19 stycznia 2016, 19:09 | odpowiedz
jaDla mnie jedyną akceptowalną „formą” duoportu było by tylko i wyłącznie połączenie obu lotnisk szybką kolejką
przecież już jeździ. Przesiadka nie jest jakaś dramatyczna. Mogłaby do lotniska bocznicą po rewitalce zdaje się dojeżdżać, ale Struzik chce mocarstwowo linię kolejową budować i stację podziemną pod kurnikiem w polu..
ja2, 19 stycznia 2016, 19:12 | odpowiedz
Jaki sens widzi Okęcie w dalszym rozwijaniu Modlina ? Jakby przepustowość Okęcia już była na granicy max możliwości to sensownym było by rozbudowywanie 2 portu lotniczego. Wykupić i zlikwidować ! W najlepszym przypadku zmarginalizować mało ciekawą ofertą Modlina lub wysokimi cenami lotów z Modlina. Wtedy nawet rozbudowa Modlina była by niepotrzebna. Jeżeli można to już krzyczmy i protestujmy przeciwko zamiarom zmonopolizowania Warszawy !
W_butach_przez_świat, 19 stycznia 2016, 21:14 | odpowiedz
OjOby nigdy nie powstał duoport! Bo korzyść z tego to Okęcie odniesie i Wizz, ale nie Ryanair i z całą pewnością nie zwykły pasażer!
Bardzo dobrze powiedziane! Modlin niech zostanie osobny, bo gdy przejmie to Okecie (w jakims stopniu) bedzie gorzej... Połączenie lotniska z centrum moglo by byc czyms innym niz busem za 34 zł...
kamil, 20 stycznia 2016, 21:01 | odpowiedz
Co za kretyn posadzili na tym stołku ???? Ludzie, nie polewajcie mu już więcej !!!!
XXX, 30 czerwca 2016, 20:49 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »