Mają rozmach! PKP Intercity wyda ponad 7 MILIARDÓW PLN na pociągi! Na jakich trasach pojadą?
Kwota przeznaczona na inwestycje robi ogromne wrażenie i pochodzi ze zaktualizowanej strategii taborowej na lata 2016-2020 z perspektywą do 2023 roku. W komunikacie prasowym czytamy, że dzięki przeprowadzonym inwestycjom „blisko 80 proc. połączeń uruchamianych przez przewoźnika będzie zestawianych z nowego lub zmodernizowanego taboru”. Dodatkowo – w co najmniej 77 proc. pociągów dostępny będzie bezprzewodowy internet, czyli dotychczasowa pięta achillesowa PKP Intercity (nie wiadomo jednak, czy pojawi się w końcu również w Pendolino). W każdym pociągu ma być przestrzeń przystosowana dla osób poruszających się na wózkach oraz miejsce na rowery.
Co dokładnie zakupi PKP Intercity?
Przede wszystkim: ma być szybciej. PKP Intercity zaczęło współpracę z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju dotyczącą opracowania innowacyjnych projektów taborowych. Do końca 2023 roku PKP Intercity planuje zaprojektować i kupić 25 lokomotyw elektrycznych, 7 elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz 2 pociągi typu push-pull, które mają być przystosowane do prędkości 160-230 km/h.
Ale inwestycji będzie znacznie więcej, a duża część z zaplanowanych 7 mld PLN zostanie przeznaczona na remonty przestarzałych wagonów. PKP Intercity do 2023 r. kupi więc 185 wagonów i zmodernizuje ponad 700 obecnie posiadanych. To samo dotyczy lokomotyw – tabor przewoźnika powiększy się o 118 lokomotyw, a odświeżenie obejmie ponad 200 znajdujących się obecnie w zasobach Intercity. W sumie będzie też 19 nowych EZT-ów, a zmodernizowanych będzie 14 tego typu składów.
We wszystkich nowych i zmodernizowanych wagonach ma być klimatyzacja, Wi-Fi oraz „Strefy Małego Podróżnika” przeznaczone dla dzieci.
Gdzie pojadą nowe i zmodernizowane pociągi?
Z komunikatu PKP Intercity wynika, że tabor zakupiony w ramach strategii będzie wykorzystywany m.in. na następujących połączeniach:
- Szczecin – Trójmiasto – Olsztyn – Białystok
- Wrocław / Zielona Góra – Poznań – Gdynia
- Przemyśl – Lublin – Warszawa – Bydgoszcz – Gdynia / Piła – Kołobrzeg / Gorzów Wlkp.
- Wrocław – Częstochowa – Kielce
- Warszawa – Poznań – Berlin
- Warszawa – Katowice – Praga
Skąd PKP Intercity weźmie na to pieniądze?
Z kilku źródeł. Blisko 790 mln PLN ma pozyskać z funduszy unijnych, ale środki na inwestycje będą też pochodzić z dokapitalizowania PKP SA i instytucji zewnętrznych. Do tego PKP Intercity na inwestycje przeznaczy też środki własne, bo kondycja finansowa przewoźnika mocno się poprawiła. W tym roku przewoźnik zarobił na czysto ok. 270 mln PLN.