Do 200 km/h, z gniazdkami USB i… przedziałami. Nowe wagony PKP lada moment pojawią się na torach
PKP Intercity z dumą poinformowało, że trwają ostatnie prace nad homologacją 32 odświeżonych wagonów. Sprawdziliśmy więc, czego możemy się po nich spodziewać.
Alanya od 2111 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Katowice)
Kemer od 2000 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Katowice)
Costa Dorada od 1679 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Kraków)
Nowe wagony PKP – komfort przede wszystkim
Spółka zapewnia, że przede wszystkim skupiła się na wygodzie pasażerów.
– W przedziałach znajdą się chętnie wybierane przez podróżnych fotele, które poddano odnowie, zachowując ich wcześniejszą ergonomię (…) a wygłuszenie akustyczne pozwoli na bardziej komfortową podróż – poinformowało PKP Intercity.
Wagony będą również posiadać klimatyzację, Wi-fi, indywidualne oświetlenie, automatyczne drzwi, a także gniazdka – 230V i USB. Dodatkowo w niektórych znajdą się przewijaki dla dzieci.
Jednocześnie warto przypomnieć, że niedawno poznaliśmy też ostatecznych oferentów w przetargu, który dotyczy największego zamówienia taborowego w historii PKP Intercity. Spółka planuje kupić przynajmniej 42 piętrowych i częściowo piętrowych wagonów z możliwością rozszerzenia oferty aż do 72 sztuk. Na te wagony przyjdzie nam jednak jeszcze poczekać – wykonawca ma na ich dostarczenie 44 miesiące od zawarcia umowy.
Będą też kolejne nowe wagony
Póki co pozostaje się cieszyć ze wspomnianej modernizacji. Za odświeżenie wagonów odpowiada fabryka H. CEGIELSKI Fabryka Pojazdów Szynowych z Poznania. Firma będzie też zajmować się naprawami i utrzymaniem technicznym jednostek. Jest też w trakcie produkcji kolejnych 300 fabrycznie nowych wagonów, które mają być oddane do użytku w 2026 roku.
– Pojazdy są przystosowane do jazdy z prędkością do 200 km/h. PKP Intercity wprowadza do służby coraz więcej lokomotyw osiągających tę prędkość, co pozwala zwiększać liczbę ekspresowych połączeń – czytamy w oficjalnym komunikacie. – Z chwilą odbioru wagony typu Z1B oraz Z1B PRM będą elastycznie wzmacniać pociągi o najwyższej frekwencji, aby zapewnić pasażerom jeszcze większy komfort podróży.
Docelowo będą obsługiwać trasy pomiędzy Łodzią a Warszawą, Warszawą a Zakopanem i pomiędzy Łodzią, Gdynią i Kołobrzegiem.
Bezprzedziałowe czy przedziałowe?
Zmodernizowane wagony wzbudziły jednak gorącą dyskusję wśród pasażerów. Wiele osób dziwi się, że PKP Intercity zdecydowało się remontować wagony przedziałowe, które ich zdaniem powinny odejść już do lamusa. Szybko jednak znalazło się też spore grono obrońców przedziałów, którzy przekonują, że na długich trasach są one znacznie wygodniejsze.
Dajcie znać, jak wam podobają się zmodernizowane wagony i czy sami wybieracie wersję bezprzedziałową czy wolicie miejsca w przedziałach.