Nowa trasa miała ułatwić dojazd na lotnisko. Wydali 385 tys. zł, a korzysta z niej…jedna osoba dziennie!
Ile dopłaca samorząd do nowego połączenia autobusowego na lotnisko Zielona Góra-Babimost?
Nowe połączenie autobusowe wystartowało w marcu i miało ułatwić poranny dojazd z drugiego największego miasta w województwie lubuskim do lotniska Zielona Góra-Babimost. Busy startują z Gorzowa o godz. 5.40 i po dwóch godzinach docierają do Babimostu, na ok. godzinę przed startem porannego połączenia LOT do Warszawy. Bilet kosztuje 15 zł, więc jest całkiem niedrogi. Nie może jednak być inaczej, skoro do połączenia dopłaca lubuski samorząd. I to wcale niemało, bo miesięczny koszt utrzymania połączenia to 77 tysięcy zł. Jednak po kilku miesiącach okazało się, że… z połączenia nie korzysta prawie nikt, a busy na tej trasie wożą niemal wyłącznie powietrze.
Pafos od 2601 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Warszawa – Modlin)
Słoneczny Brzeg od 1566 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Kraków)
Dahab od 1813 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Gdańsk)
Ilu pasażerów skorzystało z połączenia autobusowego na lotnisko w Babimoście?
W serwisie Gorzowianin.com czytamy, że (na postawie danych z Urzędu Marszałkowskiego) połączenie wystartowało 10 marca i od tego dnia do 31 lipca z połączenia skorzystało zaledwie 160 pasażerów. To średnio 32 osoby na miesiąc. czyli statystycznie…nieco ponad jedna osoba dziennie. Jednocześnie serwis podsumowuje, że w pięć miesięcy z kasy województwa wysupłano na obsługę kursów ponad 385 tysięcy zł. A po podzieleniu tej kwoty przez liczbę pasażerów wychodzi, że przewiezienie jednego podróżnego na tej trasie kosztowało około 2400 zł.
Dlaczego nowe połączenie na lotnisko nie wypaliło?
Serwis wskazuje na to, że nowa trasa na lotnisko praktycznie nie była reklamowana, a oprócz kartki z godzinami odjazdu nalepionej przy dworcu w Gorzowie zabrakło właściwie jakichkolwiek informacji o tym połączeniu. Być może teraz uda się to zmienić, choć czasu jest mało, bo umowa z operatorem połączenia obowiązuje do końca roku. W tej sytuacji trudno sobie wyobrazić, by od nowego roku lotniskowe połączenie miało być kontynuowane.
Ile samorząd dopłaca do lotów w Babimoście?
Warto przypomnieć, że lubuski samorząd jest jednym z najszczodrzej dotujących linie lotnicze w Polsce. Gorzowianin.com podsumowuje, że w 2025 roku województwo lubuskie wyda w sumie ponad 32 mln zł na dopłaty do połączeń lotniczych. Z tej kwoty najwięcej, bo 14,3 mln zł przeznaczono na dopłaty na połączenie LOT do Warszawy, reszta zaś poszła przede wszystkim na „promocję regionu” w dopłatach dla biur podróży. Te w zamian uruchomiły z lotniska w Babimoście połączenia czarterowe m.in. do Egiptu, Albanii, Tunezji i Turcji.
👉 Od marca do końca lipca skorzystało z niego tylko 160 osób (średnio jedna dziennie), co daje koszt ponad 2400 zł na pasażera.
👉 Głównym problemem jest brak promocji i informacji o kursach – reklama ograniczyła się do kartki na dworcu.
👉 Samorząd woj. lubuskiego przeznacza w 2025 r. ponad 32 mln zł na dopłaty do lotów w Babimoście, z czego 14,3 mln zł na trasę do Warszawy.





