Dużo latasz? W tym roku czekają nas duże zmiany na polskich lotniskach i nie tylko. Oto najważniejsze z nich
Rozpoczynający się właśnie rok przyniesie spore zmiany dla pasażerów na niektórych lotniskach i nie tylko. Zdecydowana większość to zmiany na lepsze, choć nie wszystkie. Co więc nas czeka? Sprawdźmy.
Djerba od 2979 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Katowice)
Alanya od 1818 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Rzeszów)
Antalya od 2245 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Katowice)
1. Skanery 3D w końcu na pierwszym polskim lotnisku już wiosną!
Czekaliśmy na to długo i doczekaliśmy się – już pod koniec marca lotnisko w Poznaniu będzie pierwszym portem lotniczym w naszym kraju, gdzie zostaną zainstalowane skanery 3D do kontroli bagażu podręcznego. To bardzo duża zmiana, która znacząco skróci czas oczekiwania w kolejkach do kontroli. W myśl obecnie obowiązujących przepisów nie trzeba już będzie bowiem wyciągać elektroniki ani płynów do kontroli, co znacząco zwiększy „moce produkcyjne” lotniska i przyspieszy sprawdzanie pasażerów. A będzie jeszcze lepiej, gdy Komisja Europejska uchyli ubiegłoroczną zmianę przepisów i zezwoli, by lotniska z takimi urządzeniami znosiły limit płynów w bagażu podręcznym. Wbrew pozorom, może się tak stać całkiem niedługo, bo Bruksela zapowiadała, że zmiana ma charakter tymczasowy. Czy z nowoczesnych skanerów skorzystamy także na innych polskich lotniskach? W tej chwili najbliżej jest lotnisko w Krakowie, choć nie wiadomo, czy władzom portu uda się zdążyć z ich instalacją w tegorocznym sezonie letnim. Wbrew zapowiedziom, na razie nie zobaczymy zaś nowoczesnych technologii na Lotnisku Chopina.
2. Kolejny punkt wyrabiania szybkich paszportów już latem uratuje niejeden wyjazd!
Mało inicjatyw na polskich lotniskach wzbudziło w ostatnim czasie tyle pozytywnych komentarzy co punkty wyrabiania paszportów tymczasowych. To absolutne wybawienie dla podróżnych, którzy są już na lotnisku i nagle zdają sobie sprawę, że zapomnieli zabrać ze sobą dokumentu, co może oznaczać dla nich rezygnację z podróżniczych planów. Dzięki takim punktom nie musi tak być – w ciągu 15-20 minut możemy tu dokonać wszystkich niezbędnych formalności (łącznie ze zrobieniem zdjęcia) i otrzymać ważny na 6 miesięcy paszport tymczasowy, z którym możemy kontynuować naszą podróż. Obecnie takie punkty są dostępne na lotniskach w Warszawie, Gdańsku, Krakowie i Pyrzowicach, ale w najbliższe wakacje dojdzie kolejny: na lotnisku w Poznaniu. I choć oczywiście nie życzymy wam, byście musieli z nich korzystać, to świetnie, że pojawiła się taka alternatywa i jest dostępna w kolejnych portach.
3. Koniec papierowych kart pokładowych w Ryanairze!
Irlandzka linia zapowiedziała koniec papierowych kart pokładowych w październiku ubiegłego roku, a ich deklaracje wzbudziły wiele pytań i wątpliwości. Plan jest bowiem niezwykle ambitny: zakłada, że od 1 maja wszyscy pasażerowie będą musieli się odprawiać na loty wyłącznie za pośrednictwem aplikacji przewoźnika. Nie będzie w efekcie możliwe pojawienie się przy bramce z papierową kartą pokładową ani fizyczna odprawa na lotnisku. Czy to możliwe do zrealizowania? Trudno powiedzieć, bo wyzwań przy tym projekcie jest bardzo dużo. Począwszy od zmiany nawyków (ponoć ponad 20 procent pasażerów wciąż nie korzysta z aplikacji przy odprawie) przez same lotniska, które wymagają papierowych kart pokładowych (m.in. lotnisko w Tiranie czy wszystkie porty w Maroku). Tych pytań jest sporo i w najbliższych miesiącach na większość z nich znajdziemy w końcu odpowiedzieć.
4. Lecisz do Wielkiej Brytanii? Czekają Cię dodatkowe formalności
Wielka Brytania to od lat najpopularniejszych kierunek podróży z polskich lotnisk, a miliony pasażerów odwiedzających rodzinę czy lecących do Londynu lub Manchesteru w innym celu już wkrótce będą musieli przy wjeździe do tego kraju dokonywać dodatkowych formalności. Chodzi o wprowadzony od 5 marca tego roku system elektronicznej autoryzacji podróży, czyli ETA, którą będą musieli posiadać przy wjeździe wszyscy obywatele krajów UE, a więc także i Polski. Wymóg posiadania ETA będzie dotyczyć m.in. obywateli PL podróżujących do Wielkiej Brytanii turystycznie, w celu odwiedzin lub w celu tranzytu do innego państwa, nawet bez opuszczania strefy tranzytowej lotniska. Jak wyglądają szczegóły?
Przyjmowanie wniosków o ETA rozpocznie się 5 marca, jednak autoryzacja wymagana będzie dopiero od 2 kwietnia 2025 roku. O autoryzację ETA podróżujący będą występować przez Internet. Opłata za wydanie autoryzacji wyniesie GBP 10 za każdą podróżującą osobę. ETA będzie upoważniać do wielokrotnego wjazdu do Wielkiej Brytanii przez okres 2 lat od wydania ETA, ale nie dłużej, niż do końca ważności paszportu osoby podróżującej. ETA będzie dokumentem wydanym w formie elektronicznej.
ETA nie będzie wymagane od Polaków posiadających wizę, pozwolenie na stały lub czasowy pobyt w Wielkiej Brytanii czy tych zwolnionych z kontroli imigracyjnej na podstawie odrębnych przepisów.
5. Wizz Air i pierwsze loty Airbusem A321XLR
Ostatnią zmianą, która jednak (przynajmniej na razie) nie dotyczy bezpośrednio pasażerów z Polski, to flotowe zmiany w Wizz Airze, czyli jednej z najpopularniejszych linii w naszym kraju. Już w marcu węgierska linia odbierze bowiem pierwszego Airbusa A321XLR, czyli najnowocześniejszy i najbardziej wydajny samolot w swojej klasie. Pozwoli on przewoźnikowi na wykonywanie długich, trwających nawet ponad 7 godzin lotów. Pierwsza trasa obsługiwana przez A321XLR ma wystartować 31 marca – będzie to połączenie z Londynu Gatwick do Dżuddy w Arabii Saudyjskiej. Czy takie samoloty zobaczymy też niebawem w Polsce? Pytany przez nas o to Piotr Trawka z Wizz Aira nie wyklucza takiego scenariusza.
– Patrzymy na Polskę i inne kierunki, gdzie moglibyśmy zbazować kolejne Airbusy A321XLR. Do końca przyszłego roku powinniśmy otrzymać 7 takich samolotów i zapewne pod koniec stycznia ogłosimy kolejne dalekie trasy. Czy także z Polski? Jest za wcześnie na takie deklaracje. Natomiast mogę powiedzieć tyle, że z pewnością na takie dalekie trasy byłby bardzo duży popyt. Widzimy na przykład jak bogata jest czarterowa oferta dalekich tras z takich lotnisk jak Poznań czy Pyrzowice i przyznam, że jest to dla mnie sporym zaskoczeniem – powiedział w rozmowie z Fly4free.pl network manager Wizz Aira.






Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?