Największe linie Europy. Historyczny awans LOT: tak wysoko nie był jeszcze nigdy!
Przejęcie linii Condor przez PGL oznacza, że w ramach tej grupy LOT niemal podwoi liczbę obsługiwanych pasażerów. Oznacza to, że polska linia dołącza do grupy największych przewoźników w Europie – sprawdź, gdzie teraz będzie plasowała się w rankingu.
Z danych za 2019 rok wynika, że największą lotniczą grupą w Europie był Ryanair, który do spółki z austriacką Laudą obsłużył 152 mln pasażerów. Drugie miejsce zajęła Lufthansa i inne linie wchodzące w skład tej grupy, a więc m.in. Austrian, Swiss i Eurowings, które wspólnie obsłużyły 145 mln pasażerów, a podium zamyka grupa IAG (m.in. British Airways i Iberia) z wynikiem 118,3 mln pasażerów. Jak w rankingu największych linii lotniczych prezentuje się LOT i jak zmieniła się jego pozycja po ogłoszeniu przejęcia niemieckich linii Condor?
Z zestawienia branżowego serwisu CAPA wynika, że na koniec 2019 roku LOT awansował na 20 miejsce w rankingu największych linii lotniczych w Europie – ex aequo z tureckimi liniami SunExpress. Obaj przewoźnicy obsłużyli nieco ponad 10 mln pasażerów, a ich awans był możliwy dzięki upadkowi linii z portfolio Thomasa Cooka. Czołowa dwudziestka (w rankingu uwzględniono grupy lotnicze, a nie pojedynczych przewoźników) prezentuje się następująco:
Jednak przejęcie linii Condor przez PGL oznacza, że nowy polsko-niemiecki sojusz lotniczy bardzo awansuje w rankingu największych linii w Europie. Według CAPA Condor zajmuje bowiem 22 miejsce w rankingu największych linii w Europie z wynikiem 9,4 mln pasażerów (wzrost o 6,9 procenta w skali roku). Są to dane za okres od października 2018 do końca września 2019 roku.
Historyczny awans!
Które miejsce zajmie LOT, jeśli połączymy jego siły z Condorem? Łącznie obie linie obsługują ponad 20 mln pasażerów, co oznacza, że LOT awansuje na 14 miejsce w rankingu największych linii w Europie – wyprzedzi w ten sposób rosyjską grupę S7, portugalskie linie TAP, greckiego Aegeana, Finnaira, Air Europę oraz brytyjskie linie Jet2.com. Jednocześnie LOT i Condor będą miały otwarte pole do dalszych awansów na liście, bo obie linie planują szybki rozwój, natomiast 13 pozycję zajmuje znajdująca się w dużych kłopotach finansowych Alitalia. Włoski narodowy przewoźnik według wstępnych szacunków obsłużył 21 mln pasażerów w 2019 roku, jednak jego przyszłość stoi pod znakiem zapytania – tymczasem sam LOT zakłada wzrost liczby obsłużonych pasażerów przynajmniej o milion, a nawet więcej, o ile niedługo zakończy się uziemienie Boeingów 737 MAX, które blokują jego rozwój.