Najważniejsze samoloty wszech czasów. Zobacz jak tworzyła się historia lotnictwa!
Samoloty to nie tylko bezduszne maszyny. To także historia, która była ich udziałem. To triumf myśli technologicznej. To dziesiątki fascynujących opowieści. Zerknijcie na listę najważniejszych samolotów wszech czasów.
Czy podróżując jednym z samolotów Boeing 737-800 linii Ryanair (albo Airbus A320 linii Wizz Air lub lśniącym nowością Dreamlinerem w barwach PLL LOT), zastanawialiście się nad tym, jak wyglądały dawniej podróże lotnicze? Teraz, w dobie tanich linii lotniczych, popularność latania jest czymś normalnym. Kiedyś: to było wydarzenie. Coś ekscytującego, coś niebywałego. Samoloty, które dawniej latały po niebie, również nie należały do tuzinkowych.
Postanowiłem zaprezentować Wam listę 20… a niech tam, 21 najważniejszych samolotów wszech czasów. Wybór subiektywny – dziś przedstawię Wam pierwszą część, za kilka dni zapraszam do drugiej.
Usiądźcie wygodnie w fotelu, czas rozpocząć podróż.
PoprzednieObraz 1 z 11Następne
Samolot: Ilja Muromiec G-II
Rok wejścia do eksploatacji: 1913
Ilość wyprodukowanych egzemplarzy: około 85
Zacznijmy od lekcji historii :). Na zdjęciu macie okazję obejrzeć samolot Ilja Muromiec. To pierwsza tego typu konstrukcja budowana seryjnie. Ciężki, wielosilnikowy samolot bombowy, którego konstrukcja (kadłub, skrzydła i usterzenie) w większości była drewniana. A kto był głównym konstruktorem? Igor Sikorski.
Na początku samolot był przeznaczony do komercyjnego świadczenia usług... ale skończyło się jednak na skierowaniu go do działań wojennych. Uzbrojony w 3 lub 4 karabiny maszynowe, z reguły obsługiwany był przez 5 osób załogi. A w wersji cywilnej, cóż: wygodne wiklinowe fotele, salon, oddzielna część sypialna.
Ciekawostką jest to, że jeden z egzemplarzy był w służbie I Polskiego Oddziału Awiacyjnego (pod nazwą Korab Kijewski V). To właśnie na tym egzemplarzu został pobity jeden z rekordów lotniczych – konstruktor wzniósł się na wysokość 2000 metrów z 10 pasażerami.
Fot. Collage / telegraph / wikipedia.org
Rok wejścia do eksploatacji: 1913
Ilość wyprodukowanych egzemplarzy: około 85
Zacznijmy od lekcji historii :). Na zdjęciu macie okazję obejrzeć samolot Ilja Muromiec. To pierwsza tego typu konstrukcja budowana seryjnie. Ciężki, wielosilnikowy samolot bombowy, którego konstrukcja (kadłub, skrzydła i usterzenie) w większości była drewniana. A kto był głównym konstruktorem? Igor Sikorski.
Na początku samolot był przeznaczony do komercyjnego świadczenia usług... ale skończyło się jednak na skierowaniu go do działań wojennych. Uzbrojony w 3 lub 4 karabiny maszynowe, z reguły obsługiwany był przez 5 osób załogi. A w wersji cywilnej, cóż: wygodne wiklinowe fotele, salon, oddzielna część sypialna.
Ciekawostką jest to, że jeden z egzemplarzy był w służbie I Polskiego Oddziału Awiacyjnego (pod nazwą Korab Kijewski V). To właśnie na tym egzemplarzu został pobity jeden z rekordów lotniczych – konstruktor wzniósł się na wysokość 2000 metrów z 10 pasażerami.
Fot. Collage / telegraph / wikipedia.org
PoprzednieObraz 1 z 11Następne