więcej okazji z Fly4free.pl

Rekord szybkości przelotu przez Atlantyk pobity! Dokonał tego Dreamliner taniej linii lotniczej

Samolot Norwegian
Foto: Philip Pilosian, Shutterstock
(Aktualizacja) Z Nowego Jorku do Londynu w 5 godzin i 9 minut! Jeszcze nigdy poddźwiękowy rejsowy samolot pasażerski nie przemierzył tej trasy w takim tempie. Szybciej latał tylko ponaddźwiękowy Concorde.

Aktualizacja, 18.02.2018 r.

Rekord w szybkości przelotu przez Atlantyk przez poddźwiękowy rejsowy samolot pasażerski przetrwał zaledwie… niecały miesiąc. I znów w głównej roli wystąpiła tania linia lotnicza Norwegian!

8 lutego samolot Boeing 787-9 Dreamliner przebył trasę z Nowego Jorku do Londynu w 5 godzin i 9 minut. To o 4 minuty szybciej niż poprzedni rekordowy wyczyn, którego autorami byli również piloci i maszyna Norwegian.

Podobnie jak w poprzednim przypadku, w osiągnięciu rekordowego czasu przelotu pomógł silny prąd strumieniowy (jet stream). Kapitan Martin Wood, komentując swój historyczny wyczyn, żartobliwie stwierdził:

– To dla nas duży wyczyn. Przeszliśmy z fazy szybkiego rozwoju do fazy szybkiego latania.

Załoga Norwegian

Fot. Norwegian.com

Czy doczekamy się w najbliższym czasie złamania mitycznej granicy 5 godzin, która wydaje się nieosiągalna dla pasażerskich rejsowych samolotów poddźwiękowych?

* * *

19.01.2018

Tania linia lotnicza Norwegian ma powód do dumy. Jej samolot właśnie pobił rekord – Boeing 787-9 Dreamliner w czasie lotu DY7014 dokonał niezwykłego wyczynu. Od momentu startu z lotniska w Nowym Jorku do lądowania w stolicy Wielkiej Brytanii minęło nieco ponad 5 godzin. W pobiciu rekordu pomógł wiatr.

284 pasażerów, którzy byli na pokładzie podczas tego lotu, stało się mimowolnymi świadkami historycznego wydarzenia. Owszem, do absolutnego rekordu w szybkości przelotu na trasie Stany Zjednoczone – Europa jeszcze dużo brakuje, ale jest on niemożliwy do pobicia przez samoloty poddźwiękowe.

Przypomnijmy: w 1996 roku Concorde w barwach British Airways uporał się z ową trasą w zaledwie 2 godziny 52 minuty i 59 sekund.

Dreamliner Norwegian

Fot. Markus Schmal, shutterstock

Jak to możliwe, że poddźwiękowy Dreamliner tak szybko przemieścił się z USA do Wielkiej Brytanii? Pomogły w tym silne prądy strumieniowe (jet stream). Zjawisko to przemieszcza się z zachodu na wschód w górnej troposferze. Ów silny prąd powietrza może osiągać prędkość 200-300 km/h. W przypadku rekordowego przelotu norweskiej maszyny, prąd strumieniowy osiągał zawrotną prędkość, dochodzącą do 360 km/h.

Pilotom Norwegian gratulujemy rekordu. Przypomnijmy: 5 godzin i 13 minut. Trwa dobra passa tej taniej linii lotniczej – niedawno Skytrax wyróżnił ich mianem najlepszego niskokosztowego przewoźnika na Starym Kontynencie.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Avatar użytkownika
Ja ostatnio wracałem z amsterdamu godzinę i 20 minut, pilot przycisnął ;)
grodek, 19 stycznia 2018, 18:00 | odpowiedz
Avatar użytkownika
A ja leciałem do Lizbony o ponad 30 minut dłużej bo mieliśmy pod wiatr (ponad 200km/h wiało na górze)...
photolucas84, 19 stycznia 2018, 18:25 | odpowiedz
Avatar użytkownika
Fajnie by było dodać, że rozkładowo lot powinien trwać 7h.
pablo79, 18 lutego 2018, 13:00 | odpowiedz
Avatar użytkownika
grodek Ja ostatnio wracałem z amsterdamu godzinę i 20 minut, pilot przycisnął ?
Mój pilot nie cisnął ale i tak wystarczyło na mój rekord prędkości: 1107km/h nad Zatoką Meksykańską. Zresztą było do przewidzenia na tej trasie. Wystarczy wcześniej śledzić na flightradar24 loty w tej okolicy. Pozdrawiam.
balajanek, 18 lutego 2018, 13:40 | odpowiedz
Avatar użytkownika
balajanek
grodek Ja ostatnio wracałem z amsterdamu godzinę i 20 minut, pilot przycisnął ?
Mój pilot nie cisnął ale i tak wystarczyło na mój rekord prędkości: 1107km/h nad Zatoką Meksykańską. Zresztą było do przewidzenia na tej trasie. Wystarczy wcześniej śledzić na flightradar24 loty w tej okolicy. Pozdrawiam.
Tak z ciekawości, dlaczego te minusy?
balajanek, 18 lutego 2018, 15:26 | odpowiedz
Avatar użytkownika
Pomyślcie... Było coś takiego jak Błękitna Wstęga Atlantyku - nagroda dla statku, który najszybciej pokonał Atlantyk (kiedyś liczono to od Bishop Rock (GB) do punktu k/NYC. Pierwszy statek, który ją zdobył - SS Sirius pokonał Atlantyk w ponad 18 dni (1838 rok) - ostatnim SS United States 3,5 dnia w 1952 roku... Później, po epoce transatlantyków Norwegowie przepłynęli jeszcze Atlantyk w niecałe 3 dni jakimś katamaranem pasażerskim. Dzisiaj wystarczy 5 godzin :) Ale pamiętajcie też, że CONCORDE latał LHR-JFK w 3,5 godziny :)
GUCIO HAPONEN, 18 lutego 2018, 16:28 | odpowiedz
Avatar użytkownika
GUCIO HAPONEN Pomyślcie… Było coś takiego jak Błękitna Wstęga Atlantyku – nagroda dla statku, który najszybciej pokonał Atlantyk (kiedyś liczono to od Bishop Rock (GB) do punktu k/NYC. Pierwszy statek, który ją zdobył – SS Sirius pokonał Atlantyk w ponad 18 dni (1838 rok) – ostatnim SS United States 3,5 dnia w 1952 roku… Później, po epoce transatlantyków Norwegowie przepłynęli jeszcze Atlantyk w niecałe 3 dni jakimś katamaranem pasażerskim.Dzisiaj wystarczy 5 godzin ?Ale pamiętajcie też, że CONCORDE latał LHR-JFK w 3,5 godziny ?
Słuszna refleksja chociaż nie do końca prawidłowa informacja. Błękitna Wstęga była przyznawana też później. Z wymienionych to tylko NIEKTÓRZY zwycięzcy. Ostatnim zdobywcą był "France" o napędzie atomowym. "United States" był transatlantykiem z silnikiem turbinowym więc nie mógł mieć oznaczenia SS. Na wikipedii świat się nie kończy. Pozdrawiam
balajanek, 18 lutego 2018, 18:15 | odpowiedz
Avatar użytkownika
pablo79 Fajnie by było dodać, że rozkładowo lot powinien trwać 7h.
Jeszcze jedną rzecz należałoby dodać, czego nie zrobiono oczywiście z powodów marketingowych: samolot lecący równocześnie w odwrotnym kierunku przynajmniej w teorii zdobyłby aktualnie najwolniejszego samolotu na tej trasie. Po prostu leciałby pod wiatr. Bywało tak, ze z powodu prądów strumieniowych samoloty lądowały przymusowo np. w Kanadzie by dotankować paliwo. Inna rzecz,że korytarze lotnicze DO są inne niż Z. Pozdrawiam.
balajanek, 18 lutego 2018, 18:21 | odpowiedz
Avatar użytkownika
balajanek
GUCIO HAPONEN Pomyślcie… Było coś takiego jak Błękitna Wstęga Atlantyku – nagroda dla statku, który najszybciej pokonał Atlantyk (kiedyś liczono to od Bishop Rock (GB) do punktu k/NYC. Pierwszy statek, który ją zdobył – SS Sirius pokonał Atlantyk w ponad 18 dni (1838 rok) – ostatnim SS United States 3,5 dnia w 1952 roku… Później, po epoce transatlantyków Norwegowie przepłynęli jeszcze Atlantyk w niecałe 3 dni jakimś katamaranem pasażerskim.Dzisiaj wystarczy 5 godzin ?Ale pamiętajcie też, że CONCORDE latał LHR-JFK w 3,5 godziny ?
Słuszna refleksja chociaż nie do końca prawidłowa informacja.Błękitna Wstęga była przyznawana też później. Z wymienionych to tylko NIEKTÓRZY zwycięzcy. Ostatnim zdobywcą był „France” o napędzie atomowym. „United States” był transatlantykiem z silnikiem turbinowym więc nie mógł mieć oznaczenia SS. Na wikipedii świat się nie kończy. Pozdrawiam
Za moich młodych czasów nie było wikipedii (teraz jest i też czytam, ale z lat młodości pamiętam (mam do dzisiaj) książkę Witolda Urbanowicza "Transatlantyki" (i wiele innych) - radzę odnaleźć i przeczytać. Kawałek pięknej marynistyki i historii, jak się pokonywało Atlantyk. Znajdziesz tam historie od bocznokołowca SAVANACH (środek XIX wieku) do lat 80-tych XX wieku, kiedy już liniowce, a nie wycieczkowce przestały pływać przez Atlantyk. Trochę szacunku dla innych i ich wiedzy by Ci się przydało, albo mniej jarania - co widać po Twoich dzisiejszych postach. Również pozdrawiam.
GUCIO HAPONEN, 18 lutego 2018, 19:21 | odpowiedz
Avatar użytkownika
GUCIO HAPONEN
balajanek
GUCIO HAPONEN Pomyślcie… Było coś takiego jak Błękitna Wstęga Atlantyku – nagroda dla statku, który najszybciej pokonał Atlantyk (kiedyś liczono to od Bishop Rock (GB) do punktu k/NYC. Pierwszy statek, który ją zdobył – SS Sirius pokonał Atlantyk w ponad 18 dni (1838 rok) – ostatnim SS United States 3,5 dnia w 1952 roku… Później, po epoce transatlantyków Norwegowie przepłynęli jeszcze Atlantyk w niecałe 3 dni jakimś katamaranem pasażerskim.Dzisiaj wystarczy 5 godzin ?Ale pamiętajcie też, że CONCORDE latał LHR-JFK w 3,5 godziny ?
Słuszna refleksja chociaż nie do końca prawidłowa informacja.Błękitna Wstęga była przyznawana też później. Z wymienionych to tylko NIEKTÓRZY zwycięzcy. Ostatnim zdobywcą był „France” o napędzie atomowym. „United States” był transatlantykiem z silnikiem turbinowym więc nie mógł mieć oznaczenia SS. Na wikipedii świat się nie kończy. Pozdrawiam
Za moich młodych czasów nie było wikipedii (teraz jest i też czytam, ale z lat młodości pamiętam (mam do dzisiaj) książkę Witolda Urbanowicza „Transatlantyki” (i wiele innych) – radzę odnaleźć i przeczytać. Kawałek pięknej marynistyki i historii, jak się pokonywało Atlantyk. Znajdziesz tam historie od bocznokołowca SAVANACH (środek XIX wieku) do lat 80-tych XX wieku, kiedy już liniowce, a nie wycieczkowce przestały pływać przez Atlantyk.Trochę szacunku dla innych i ich wiedzy by Ci się przydało, albo mniej jarania – co widać po Twoich dzisiejszych postach. Również pozdrawiam.
Guciu a gdzie jest w moich postach brak szacunku? albo jaranie się? Hmmm? Pozdrawiam.
balajanek, 18 lutego 2018, 19:41 | odpowiedz
Avatar użytkownika
Bałwanki, spłacasz wiedzę i doświadczenie innych do wikipedii. A ludzie czasem naprawdę wiecej widzieli i doświadczyli. Np. o Conorde opowiadał mi jeden z członków cabin crew w BA, którego miałem zaszczyt poznać, a który jest ....Polakiem. Tak właśnie i latał tym cudem techniki na trasie LHR-JFK. Ten rekord ponad 2h to był pojedyńczy lot. Rozkładowo latała się ok. 3,5h. Pozdrawiam.
GUCIO HAPONEN, 18 lutego 2018, 23:24 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »