Na świecie znajdziemy wiele ciekawych konstrukcji architektonicznych stworzonych po to, by umożliwić sprawny transport zarówno lądem, jak i rzeką.
Jednym z najsłynniejszych ruchomych mostów jest zwodzony Tower Bridge w Londynie, pochodzący w końca XIX w. Ponadto można spotkać konstrukcje obrotowe, przechyłowe, składane, zwijane, podnoszone, opuszczane, wciągane… Ruchome dzieła współczesnej inżynierii i architektury nie tylko są funkcjonalne, ale stanowią też niebywałą atrakcję turystyczną.
PoprzednieObraz 1 z 10Następne
Miejsce 10. Most kolejowy El Ferdan (Al-Firdan), Egipt
W północno-wschodnim Egipcie, około 12 km na północ od miasta Ismailia, znajduje się największy na świecie most obrotowy. Imponująca konstrukcja nad Kanałem Sueskim została zaprojektowana przez firmę Halcrow i oddana do użytku w 2001 r. Most kolejowy łączący Egipt kontynentalny z półwyspem Synaj został zbudowany w miejscu poprzedniego, zburzonego podczas izraelsko-arabskiej "wojny sześciodniowej” w 1967 roku. 340-metrowe ruchome przęsło tworzą dwie potężne kratownice ustawione na przeciwległych brzegach kanału, obracane wokół swoich środków ciężkości. Każda z nich waży około 5000 ton. Ponieważ przepustowość Kanału Sueskiego wynosi średnio 60 statków na dobę, most ten prawie cały czas znajduje się w położeniu otwartym dla żeglugi i zostaje obracany tylko przy przejeździe pociągu (jego otwieranie trwa 30 minut).
Fot. H Nawara, Wikimedia Commons
W północno-wschodnim Egipcie, około 12 km na północ od miasta Ismailia, znajduje się największy na świecie most obrotowy. Imponująca konstrukcja nad Kanałem Sueskim została zaprojektowana przez firmę Halcrow i oddana do użytku w 2001 r. Most kolejowy łączący Egipt kontynentalny z półwyspem Synaj został zbudowany w miejscu poprzedniego, zburzonego podczas izraelsko-arabskiej "wojny sześciodniowej” w 1967 roku. 340-metrowe ruchome przęsło tworzą dwie potężne kratownice ustawione na przeciwległych brzegach kanału, obracane wokół swoich środków ciężkości. Każda z nich waży około 5000 ton. Ponieważ przepustowość Kanału Sueskiego wynosi średnio 60 statków na dobę, most ten prawie cały czas znajduje się w położeniu otwartym dla żeglugi i zostaje obracany tylko przy przejeździe pociągu (jego otwieranie trwa 30 minut).
Fot. H Nawara, Wikimedia Commons
PoprzednieObraz 1 z 10Następne






