więcej okazji z Fly4free.pl

Na tych polskich lotniskach Ryanair i Wizz rywalizują ze sobą najmocniej. To przełoży się na tańsze bilety w te wakacje

Foto: Piotr Mitelski / ShutterStock
Nie tylko w Modlinie Ryanair i Wizz Air mocno ze sobą rywalizują. W ostatnich latach konkurencja między dwiema największymi low-costami w Polsce wzmogła się także na innych lotniskach, co może oznaczać niższe ceny dla klientów. Na których lotniskach rywalizacja jest największa? Sprawdzamy.

Jak zmieniała się rywalizacja Ryanaira i Wizz Aira w ostatnich latach?

Jeszcze kilka lat temu dwie największe tanie linie obecne w Polsce starały się nie wchodzić sobie w drogę i miały jasno zarysowane strefy wpływu. Na Mazowszu przyczółkiem Ryanaira był Modlin, Wizz Air stawiał na Lotnisko Chopina. Na południu Polski Wizz Air „obstawiał” lotnisko w Pyrzowicach, a Ryanair rozwijał się głównie w Krakowie. Z kolei Ryanair miał przewagę we Wrocławiu i Poznaniu, a w Gdańsku rządził raczej Wizz Air. Sytuacja ta zmieniła się w okolicach wybuchu pandemii koronawirusa, gdy z powodu szybkiego wzrostu większych lotnisk oba low-costy zaczęły mocniej wchodzić sobie w drogę. Taką ekspansję zaczął Wizz Air, który w 2019 roku uruchomił bazę operacyjną w Krakowie i gdzie nadal się rozwija. Z kolei Ryanair w 2023 roku po raz kolejny wrócił na Lotnisko Chopina, bo z powodu zapchanego lotniska w Modlinie i konfliktu z jego udziałowcami nie mógł już tu dalej się rozwijać.
W grudniu role się odwrócą, bo to Wizz Air wróci po 13 latach przerwy do Modlina, gdzie uruchomi nową bazę operacyjną z 2 samolotami i aż 11 nowymi trasami. Jak pisaliśmy na łamach Fly4free.pl – aż na 8 z nich „landrynka” będzie rywalizowała z Ryanairem. Co oznacza, że – cytując prezesa lotniska – „Modlin będzie w najbliższym czasie najtańszym lotniskiem w Polsce dla pasażerów”, bo nic tak skutecznie nie obniża cen jak konkurencja. Ale rywalizacja obu największych tanich linii jest równie zażarta także na innych lotniskach. Sprawdźmy, na jakich lotniskach takich „pojedynków” jest najwięcej.

Na których lotniskach Ryanair i Wizz Air najmocniej ze sobą rywalizują? Warszawa wiedzie prym

Rywalizację obu tanich linii doskonale widać na Lotnisku Chopina, gdzie wszystkie wiodące linie przyspieszyły swoją ekspansję. Powód to oczywiście wyczerpująca się przepustowość Okęcia, która sprawia, że lada moment zabraknie tu slotów do otwierania nowych tras. Na jakich tras walczą ze sobą Ryanair i Wizz Air w Warszawie?

  • Tirana (Ryanair lata tu po 2 razy w tygodniu, Wizz Air uruchomi loty od czerwca i będzie latał 3 razy w tygodniu)
  • Bruksela-Charleroi (Wizz Air lata codziennie, Ryanair 4 razy w tygodniu, od kwietnia 3 razy w tygodniu)
  • Alicante (Wizz Air codziennie, Ryanair 5 razy w tygodniu, a od kwietnia’26 6 razy w tygodniu)
  • Malaga (Wizz Air codziennie, Ryanair 6, od kwietnia 4 razy w tygodniu)
  • Palma de Mallorca (Ryanair 4 razy w tygodniu, Wizz od kwietnia 3 razy w tygodniu)
  • Sewilla (Ryanair 2 razy w tygodniu, Wizz Air 2 razy w tygodniu, od grudnia 3 razy w tygodniu)
  • Porto (Ryanair 2 razy w tygodniu, Wizz Air 2 razy w tygodniu, od grudnia 3 razy, a od kwietnia znów 2 razy w tygodniu)
  • Leeds (Wizz Air 3 razy w tygodniu, Ryanair 2 razy w tygodniu, od kwietnia 3)
  • Piza (Wizz Air 3 razy w tygodniu, Ryanair 2 razy w tygodniu, od kwietnia 3)

Mamy tu więc do czynienia z 9 kierunkami, na których obie linie ze sobą rywalizują. Teoretycznie można tu jeszcze doliczyć Cypr, choć obie linie latają z Chopina na inne lotniska: Wizz Air do Larnaki, a Ryanair do Pafos.
Podobna sytuacja pod względem liczby dublujących się kierunków ma miejsce w Krakowie.

Foto: Shutterstock

Na których trasach Ryanair i Wizz Air rywalizują ze sobą w Krakowie?


Na lotnisku w Balicach rywalizacja jest być może nawet jeszcze bardziej zażarta. Najmocniej widać ją w przypadku takich kierunków jak Tirana (Wizz Air od końca marca będzie tam latał 3 razy w tygodniu, a od czerwca 6, podczas gdy Ryanair od kwietnia będzie latał do Albanii codziennie), Barcelona El Prat (obie linie latają tam codziennie), Malaga (Wizz Air 4 razy w tygodniu, od kwietnia codziennie, Ryanair – 6 razy w tygodniu), Walencja (obie linie latają po 4-5 razy w tygodniu) i Rzym (obie linie latają codziennie). Obie linie rywalizują też na trasie z Krakowa do Oslo (obie latają tam codziennie, choć Ryanair lata na lotnisko Torp, a. Wizz Air na Gardermoen) i do Mediolanu (choć Wizz Air lata codziennie na lotnisko Malpensa, a Ryanair tylko 2-3 razy w tygodniu, za to dodać trzeba jeszcze codzienne rejsy do Mediolanu-Bergamo). Obie linie rywalizują też ze sobą pośrednio przy lotach na Cypr (Pafos/Larnaka), na Kretę (Chania Ryanaira kontra Heraklion Wizz Aira).

Z kolei najbardziej nietypowymi pojedynkami z Krakowa jest rywalizacja Ryanaira i Wizz Aira na trasach do…Sofii i Bukaresztu. Do stolicy Bułgarii obie linie latają po 3-4 razy w tygodniu, a do stolicy Rumunii na razie większe oferowanie ma Wizz Air. Węgierska linia lata obecnie do Bukaresztu 5 razy w tygodniu, a od sezonu letniego będzie wykonywać te loty codziennie, z kolei Ryanair obecnie lata na tej trasie 2 razy w tygodniu, a od końca marca będzie wykonywał na tej trasie aż 4 rotacje.

Foto: Patryk Kosmider / Shutterstock

Jak wygląda rywalizacja Ryanaira z Wizz Airem na innych lotniskach w Polsce?

W pozostałych portach skala rywalizacji obu linii jest różna. We Wrocławiu oprócz opisywanej już wcześniej pośredniej konkurencji z trasami na Cypr, obie linii konkurują na trasach do Malagi (Ryanair 5 lotów w tygodniu, Wizz Air 3), Barcelony (gdzie Wizz Air lata prez cały rok na lotnisko El Prat a Ryanair od wiosny będzie 6 razy w tygodniu latał do Girony), Podgorica (gdzie obie linie będą latać w sezonie letnim, ale Ryanair już od końca marca, a Wizz Air od czerwca). Obie linie rywalizują też ze sobą na trasach na Sycylię, ale jest to także rywalizacja pośrednia (Wizz Air lata do Katanii, Ryanair – do Palermo).

Z kolei w Pyrzowicach oba low-costy rywalizują ze sobą na trasach do Aten (Wizz Air 2-3 loty w tygodniu, Ryanair 3 loty w tygodniu), Alicante (Ryanair 4-6 lotów, Wizz Air w zależności od miesiąca od 2 do 7 lotów tygodniowo), Malaga (Wizz Air 4-7 lotów w tygodniu, Ryanair – 2 loty od końca marca), Malta i Rzym.

Relatywnie niewielka rywalizacja między Ryanairem i Wizz Airem występuje na lotnisku w Poznaniu, gdzie obie linie w przyszłorocznym sezonie letnim będą ze sobą konkurować na trasach do Podgoricy (Ryanair 2 razy w tygodniu od maja, Wizz Air 2 razy w tygodniu od czerwca) i Tirany (do stolicy Albanii Ryanair zacznie latać od końca kwietnia, Wizz Air zaś dopiero od czerwca).

Czy to przełoży się na spadek cen? A może likwidację niektórych połączeń?

W odpowiedzi na to pytanie należy napisać, że oba scenariusze są równie prawdopodobne. Szczególnie ciekawie taka rywalizacja może wyglądać na takich kierunkach jak Czarnogóra czy Tirana. Wydaje się też, że cięcia są nieuniknione. Trudno na przykład wyobrazić sobie, by połączenie z Modlina do Sofii zostało utrzymane w całości w sytuacji, gdy Ryanair i Wizz Air będą latały na tej trasie w sumie aż 11 razy w tygodniu.

Misją Fly4free.pl jest przedstawienie Ci najlepszych zdaniem naszej redakcji okazji na podróże. Opisujemy oferty znalezione przez nas w internecie i wskazujemy adresy internetowe, pod którymi samodzielnie możesz wykupić podróż lub elementy podróży. Ceny w artykułach są aktualne w chwili publikacji. Możemy otrzymywać wynagrodzenie od partnerów handlowych, do których Cię przekierowujemy.
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?


porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »