więcej okazji z Fly4free.pl

Myślisz o emigracji? Sprawdź, gdzie w UE zarobisz najwięcej. Polska na samym końcu

Foto: zandyz / Shutterstock
Czy wiecie, w których krajach Unii Europejskiej zarabia się najwięcej i jak na tle innych wypada Polska?

Mediana w Unii Europejskiej w 2016 roku wynosiła 1508 EUR na miesiąc. Są jednak kraje, w których zarobki są nawet 2 razy wyższe. Niestety, w Polsce przeciętne wynagrodzenie kształtuje się na znacznie niższym poziomie.

Poniżej przedstawiamy zestawienie, z którego dowiecie się, ile wynosiła (mediana) wypłata netto (po odprowadzeniu podatków) mieszkańców poszczególnych krajów Unii Europejskiej.

źródło: www.reinisfischer.com

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Podajcie pierwszą 10 bo nie chce sie naciskać 28 razy
dod, 26 lutego 2017, 19:50 | odpowiedz
Nie wiem jak inne kraje ale średnia pensja w Polsce na pewno nie wynosi trochę ponad 3000, a w okolicach 4500zł. Okolice 3000zł to mediana. Jest zasadnicza różnica między medianą, a średnią.
SJK, 26 lutego 2017, 19:57 | odpowiedz
SJK Nie wiem jak inne kraje ale średnia pensja w Polsce na pewno nie wynosi trochę ponad 3000, a w okolicach 4500zł. Okolice 3000zł to mediana. Jest zasadnicza różnica między medianą, a średnią.
Dzięki za komentarz - masz rację. Poprawiliśmy.
Hubert Choroszewski, 26 lutego 2017, 20:05 | odpowiedz
No chyba tylko w biurowcach, bo normalnie to w Polsce ledwo 1500 zł człowiek zarabia.
Jmartynkiewicz, 26 lutego 2017, 20:18 | odpowiedz
Słuchajcie, druga sprawa jest taka: NADGODZINY, trudno powiedzieć ile ludzi pracuje w jakiej branży i ile pracowników bierze nadgodziny, bo wtedy całkiem inaczej by to wyglądało, wiem to po sobie bo też są miesiące gdzie trzeba harować po 12h i wynagrodzenie wygląda zupełnie inaczej niż zwykła praca od poniedziałku do piątku po 8h. Co do Polski to wiadomo szału nie ma, ale pamiętajmy że kosztu życia i utrzymania np. w Luksemburgu czy UK są dużo droższe niż w naszym kraju. A tak humorystycznie: to jeśli masz mało to "trza było się uczyć" :) pozdro :)
Piotr, 26 lutego 2017, 20:35 | odpowiedz
Po pierwsze to nie jest miediana tylko średnia pensja. Nie ma jeszcze mediany za 2016r. To fizycznie niemożliwe. Po drugie podawanie pensji nominalnej nie ma zadnego sensu bo nijak ma sie do cen towarow i uslug w danym kraju. Kazdy kto troche jezdzi po swiecie wie, ze Polska jest jednym z najtanszych krajów. Nie w europie ale na swiecie. Jesli by porownywac nasza pensje do kosztow zycia to jestesmy teraz +/- na poziomie Włoch. By przeciętna pensja Polaka pozwalała na taki sam poziom życia, co przeciętna pensja Brytyjczyka musimy zarabiać 4442zl netto (w tym czasie przecietna pensja brytyjczyka to 8964zl czyli 1760 funtow netto). Tak, są takie wyliczenia i duzo lepiej obrazuja rzeczywista sytuacje w konkretnym kraju.
markko54, 26 lutego 2017, 20:40 | odpowiedz
markko54 Po pierwsze to nie jest miediana tylko średnia pensja. Nie ma jeszcze mediany za 2016r. To fizycznie niemożliwe. Po drugie podawanie pensji nominalnej nie ma zadnego sensu bo nijak ma sie do cen towarow i uslug w danym kraju. Kazdy kto troche jezdzi po swiecie wie, ze Polska jest jednym z najtanszych krajów. Nie w europie ale na swiecie. Jesli by porownywac nasza pensje do kosztow zycia to jestesmy teraz +/- na poziomie Włoch. By przeciętna pensja Polaka pozwalała na taki sam poziom życia, co przeciętna pensja Brytyjczyka musimy zarabiać 4442zl netto (w tym czasie przecietna pensja brytyjczyka to 8964zl czyli 1760 funtow netto). Tak, są takie wyliczenia i duzo lepiej obrazuja rzeczywista sytuacje w konkretnym kraju.
zgadzam się :)
Piotr, 26 lutego 2017, 20:43 | odpowiedz
A jakby ktoś chciał emigrować to tu jest lista krajów w europie do których jeszcze warto tzn gdzie za srednia pensje mozna zyc na najwyzszym poziomie. Lista od "najlepszych" do "najgorszych": niemcy, finlandia, szwecja, norwegia, irlandia, dania, wielka brytania, austria, szwajcaria. 3 ostatnie kraje sa na podobnym poziomie i zamykaja liste. Do zadnego innego kraju w europie nie oplaca sie emigorwac polakowi bo poziom zycia bedzie podobny albo nizszy. Ta lista z kazdym rokiem jest krotsza. Na przyklad zaraz po wejsciu do ue sporo polakow emigorwalo do wloch, hiszpanii czy portugalii. A znacie kogos, kto bym tam obecnie emigrowal zarobkowo a nie na przyklad dla slonca?
markko54, 26 lutego 2017, 20:59 | odpowiedz
markko54 A jakby ktoś chciał emigrować to tu jest lista krajów w europie do których jeszcze warto tzn gdzie za srednia pensje mozna zyc na najwyzszym poziomie. Lista od „najlepszych” do „najgorszych”: niemcy, finlandia, szwecja, norwegia, irlandia, dania, wielka brytania, austria, szwajcaria. 3 ostatnie kraje sa na podobnym poziomie i zamykaja liste. Do zadnego innego kraju w europie nie oplaca sie emigorwac polakowi bo poziom zycia bedzie podobny albo nizszy. Ta lista z kazdym rokiem jest krotsza. Na przyklad zaraz po wejsciu do ue sporo polakow emigorwalo do wloch, hiszpanii czy portugalii. A znacie kogos, kto bym tam obecnie emigrowal zarobkowo a nie na przyklad dla slonca?
Noo może ktoś się znajdzie, ale to tylko grono pracowników z danej ścisłej branży, osobą tym opłaca się tam pracować bo po prostu nie ma nikogo innego :)
Piotr, 26 lutego 2017, 21:06 | odpowiedz
Praca w KFC dereniowa 6 zł na netto/godz :)
lollol, 26 lutego 2017, 21:06 | odpowiedz
lollol Praca w KFC dereniowa 6 zł na netto/godz ?
Chyba na Ukrainie albo w Mołdawii, bo w Polsce bym nie pracował za tyle, chyba że 6 at temu to co innego :)
Piotr, 26 lutego 2017, 21:14 | odpowiedz
zarobic to jedno a utrzymac sie w danym kraju to drugie :D Ah piekne te liczby
Michalina, 26 lutego 2017, 21:17 | odpowiedz
Ciekaw jestem dlaczego na licie nie ma Szwajcarii ? To, że Luksemburg będzie na szczycie, to było pewne, a słowo klucz prowadzące na szczyt listy to PODATKI
SZYMON, 26 lutego 2017, 21:32 | odpowiedz
SZYMON Ciekaw jestem dlaczego na licie nie ma Szwajcarii ? To, że Luksemburg będzie na szczycie, to było pewne, a słowo klucz prowadzące na szczyt listy to PODATKI
Szwajcaria nie jest w UE
Jana, 26 lutego 2017, 21:43 | odpowiedz
To nie jest mediana, a średnia netto...
Rumer, 26 lutego 2017, 21:44 | odpowiedz
Jmartynkiewicz No chyba tylko w biurowcach, bo normalnie to w Polsce ledwo 1500 zł człowiek zarabia.
n'a.magazynie kolega ma 2x brutto Tyler co piszesz, plus dorabia.
Hh, 26 lutego 2017, 21:55 | odpowiedz
czy ww. zarobki to stawki netto czy brutto?
jasiek, 26 lutego 2017, 22:02 | odpowiedz
W luks wynajem mieszkanie to srednio 1400 za pokoj z sypialnia. Ceny towarow tez drogie, wiec île realnie z tego zostaje? Plus nie ma dofinansowan jak w pl mieszkanie + czy mdm. Generalnie w polsce jest duzy social.
Jhgg, 26 lutego 2017, 22:11 | odpowiedz
Jmartynkiewicz No chyba tylko w biurowcach, bo normalnie to w Polsce ledwo 1500 zł człowiek zarabia.
W biurowcach więcej widzą ci, co już mają ludzi pod sobą. Szaraczki groszem też nie śmierdzą.
qwerty, 26 lutego 2017, 23:00 | odpowiedz
Jana
SZYMON Ciekaw jestem dlaczego na licie nie ma Szwajcarii ? To, że Luksemburg będzie na szczycie, to było pewne, a słowo klucz prowadzące na szczyt listy to PODATKI
Szwajcaria nie jest w UE
Norwegia też nie, a w zestawienu jest. Oba kraje płaca składkę członkowską
SZYMON, 26 lutego 2017, 23:23 | odpowiedz
koszty zycia kosztami zycia, ale wakacje, samochod, ubrania, elektronika i co wazniejsze oszczednosci/ inwestycje sa juz niezalezne od kosztow zycia. Takze porownywanie wartosci absolutnych rowniez ma sens. Bo Polak zarabiajac 5000pln i wydajac 3000, na samochod kosztujacy 50tys będzie odkładał ponad 2 lata, przy czym Duńczyk zarabiajac 5000 euro i wydajac 3000 (zakladajac ze faktycznie koszty zycia sa wyzsze w takiej samej proporcji jak zarobki, a tak nie jest) będzie odkładał na ten sam samochod pol roku... takze do pewnego punktu porownywanie wartosci wzglednych jest odpowiedniejsze, ale juz ponad tę srednią egzystencjalną, liczy sie wartosc absolutna. Kto zabroni duńczykowi kupić drugie mieszkanie zamiast Kopenhadze, to w Warszawie - płacąc polską cenę ze swoich duńskich zarobków...
Praktyk, 26 lutego 2017, 23:56 | odpowiedz
co to jest Dania? gdzie to jest bo na mapie nie widzę.
koks, 27 lutego 2017, 0:01 | odpowiedz
SZYMON
Jana
SZYMON Ciekaw jestem dlaczego na licie nie ma Szwajcarii ? To, że Luksemburg będzie na szczycie, to było pewne, a słowo klucz prowadzące na szczyt listy to PODATKI
Szwajcaria nie jest w UE
Norwegia też nie, a w zestawienu jest. Oba kraje płaca składkę członkowską
Gdzie w tym zestawieniu jest Norwegia? prosze mi wskazać na którym miejscu bo nie widzę....
kaktus, 27 lutego 2017, 0:10 | odpowiedz
We wloszech praktycznie pracy nie ma... Holandia... siedze tu 6 lat I to mnie rozsmieszylo... coraz wiecej ludzi stad wyjezdza... srednia takich zarobkow tutaj?? Naprawde smieszne :-) a Hiszpania to juz w ogole wielki smiech ;-)
Eww, 27 lutego 2017, 0:37 | odpowiedz
Szwajcaria jest na 2gim miejscu..
xva, 27 lutego 2017, 2:30 | odpowiedz
Gdzie niby takie pieniadze w PL?? Ludzie kieszonkowe zarabiaja 1500 do 2tys max
Mk, 27 lutego 2017, 3:29 | odpowiedz
Praktyk koszty zycia kosztami zycia, ale wakacje, samochod, ubrania, elektronika i co wazniejsze oszczednosci/ inwestycje sa juz niezalezne od kosztow zycia.Takze porownywanie wartosci absolutnych rowniez ma sens. Bo Polak zarabiajac 5000pln i wydajac 3000, na samochod kosztujacy 50tys będzie odkładał ponad 2 lata, przy czym Duńczyk zarabiajac 5000 euro i wydajac 3000 (zakladajac ze faktycznie koszty zycia sa wyzsze w takiej samej proporcji jak zarobki, a tak nie jest) będzie odkładał na ten sam samochod pol roku…takze do pewnego punktu porownywanie wartosci wzglednych jest odpowiedniejsze, ale juz ponad tę srednią egzystencjalną, liczy sie wartosc absolutna. Kto zabroni duńczykowi kupić drugie mieszkanie zamiast Kopenhadze, to w Warszawie – płacąc polską cenę ze swoich duńskich zarobków…
Dobrze mówisz. Taki Duńczyk czy Norweg jadąc za granice wszędzie ma taniej niż u siebie. A my to wiadomo. Takie f4f w bogatych krajach nie ma prawa bytu a w Polsze szał ciał.
Hogis, 27 lutego 2017, 7:44 | odpowiedz
Człowieku ty byłeś kiedyś poza Polską? Jest u nas taniej - owszem. No opieka dentystyczna jest dużo tańsza, fryzjer, naprawa komputera, oc. Ale podstawowe tematy jak jedzenie, chemia z hipermarketu - to jest w tej samej cenie co w Polsce. Właśnie dlatego ogólnie żyje się lepiej na zachodzie. Bo w małej miejscowości mieszkanie kupisz za tyle co i w Polsce. Raz kiedyś owszem masz droższego dentystę, ale codziennie życie? Stąd np. Pani sprzątająca we Włoszech może sobie pozwolić na tani, ale jednak nowy samochód. I znów - ten samochód nie jest droższy niż u nas. Paliwo kosztuje prawie tyle samo, autostrady są tańsze. Jedynie ubezpieczenia, ale to tylko drobna część całych kosztów zakupu i posiadania auta.
markko54 Po pierwsze to nie jest miediana tylko średnia pensja. Nie ma jeszcze mediany za 2016r. To fizycznie niemożliwe. Po drugie podawanie pensji nominalnej nie ma zadnego sensu bo nijak ma sie do cen towarow i uslug w danym kraju. Kazdy kto troche jezdzi po swiecie wie, ze Polska jest jednym z najtanszych krajów. Nie w europie ale na swiecie. Jesli by porownywac nasza pensje do kosztow zycia to jestesmy teraz +/- na poziomie Włoch. By przeciętna pensja Polaka pozwalała na taki sam poziom życia, co przeciętna pensja Brytyjczyka musimy zarabiać 4442zl netto (w tym czasie przecietna pensja brytyjczyka to 8964zl czyli 1760 funtow netto). Tak, są takie wyliczenia i duzo lepiej obrazuja rzeczywista sytuacje w konkretnym kraju.
aga, 27 lutego 2017, 7:49 | odpowiedz
Gdzieś w rankingu chyba Norwegii zabrakło
Mr.smith, 27 lutego 2017, 8:13 | odpowiedz
aga Człowieku ty byłeś kiedyś poza Polską? Jest u nas taniej – owszem. No opieka dentystyczna jest dużo tańsza, fryzjer, naprawa komputera, oc. Ale podstawowe tematy jak jedzenie, chemia z hipermarketu – to jest w tej samej cenie co w Polsce. Właśnie dlatego ogólnie żyje się lepiej na zachodzie. Bo w małej miejscowości mieszkanie kupisz za tyle co i w Polsce. Raz kiedyś owszem masz droższego dentystę, ale codziennie życie? Stąd np. Pani sprzątająca we Włoszech może sobie pozwolić na tani, ale jednak nowy samochód. I znów – ten samochód nie jest droższy niż u nas. Paliwo kosztuje prawie tyle samo, autostrady są tańsze. Jedynie ubezpieczenia, ale to tylko drobna część całych kosztów zakupu i posiadania auta.
markko54 Po pierwsze to nie jest miediana tylko średnia pensja. Nie ma jeszcze mediany za 2016r. To fizycznie niemożliwe. Po drugie podawanie pensji nominalnej nie ma zadnego sensu bo nijak ma sie do cen towarow i uslug w danym kraju. Kazdy kto troche jezdzi po swiecie wie, ze Polska jest jednym z najtanszych krajów. Nie w europie ale na swiecie. Jesli by porownywac nasza pensje do kosztow zycia to jestesmy teraz +/- na poziomie Włoch. By przeciętna pensja Polaka pozwalała na taki sam poziom życia, co przeciętna pensja Brytyjczyka musimy zarabiać 4442zl netto (w tym czasie przecietna pensja brytyjczyka to 8964zl czyli 1760 funtow netto). Tak, są takie wyliczenia i duzo lepiej obrazuja rzeczywista sytuacje w konkretnym kraju.
Wymień kraje w których chemia i spożywka jest na porównywalnym poziomie bo poza Niemcami to wszędzie drożej w Europie zachodniej.
rr86, 27 lutego 2017, 8:30 | odpowiedz
markko54 Po pierwsze to nie jest miediana tylko średnia pensja. Nie ma jeszcze mediany za 2016r. To fizycznie niemożliwe. Po drugie podawanie pensji nominalnej nie ma zadnego sensu bo nijak ma sie do cen towarow i uslug w danym kraju. Kazdy kto troche jezdzi po swiecie wie, ze Polska jest jednym z najtanszych krajów. Nie w europie ale na swiecie. Jesli by porownywac nasza pensje do kosztow zycia to jestesmy teraz +/- na poziomie Włoch. By przeciętna pensja Polaka pozwalała na taki sam poziom życia, co przeciętna pensja Brytyjczyka musimy zarabiać 4442zl netto (w tym czasie przecietna pensja brytyjczyka to 8964zl czyli 1760 funtow netto). Tak, są takie wyliczenia i duzo lepiej obrazuja rzeczywista sytuacje w konkretnym kraju.
Medianę liczy się w tym samym czasie i z tych samych danych co średnią, tylko, że inaczej. XD Co do przeliczania na to ile można kupić - 100% zgoda.
ja, 27 lutego 2017, 8:41 | odpowiedz
Mk Gdzie niby takie pieniadze w PL?? Ludzie kieszonkowe zarabiaja 1500 do 2tys max
Jak się ma dobry zawód to bez problemu. Jako automatyk miałem taką średnią jako minimum.
florius, 27 lutego 2017, 9:24 | odpowiedz
A gdzie NORWEGIA ???
Nick, 27 lutego 2017, 9:30 | odpowiedz
markko54 Po pierwsze to nie jest miediana tylko średnia pensja. Nie ma jeszcze mediany za 2016r. To fizycznie niemożliwe. Po drugie podawanie pensji nominalnej nie ma zadnego sensu bo nijak ma sie do cen towarow i uslug w danym kraju. Kazdy kto troche jezdzi po swiecie wie, ze Polska jest jednym z najtanszych krajów. Nie w europie ale na swiecie. Jesli by porownywac nasza pensje do kosztow zycia to jestesmy teraz +/- na poziomie Włoch. By przeciętna pensja Polaka pozwalała na taki sam poziom życia, co przeciętna pensja Brytyjczyka musimy zarabiać 4442zl netto (w tym czasie przecietna pensja brytyjczyka to 8964zl czyli 1760 funtow netto). Tak, są takie wyliczenia i duzo lepiej obrazuja rzeczywista sytuacje w konkretnym kraju.
jeśli do tego dołączysz polską zaściankowość światopoglądową, smog i świetlaną przyszłość pod rządami jaśnie wszechwiędzącego to myślę że Polska wychodzi znacznie na minus.
adfasdfasd, 27 lutego 2017, 9:40 | odpowiedz
adfasdfasd jeśli do tego dołączysz polską zaściankowość światopoglądową, smog i świetlaną przyszłość pod rządami jaśnie wszechwiędzącego to myślę że Polska wychodzi znacznie na minus. Właśnie biorąc pod uwagę "swietlana przyszłość" polski i Europy wybieram życie w Polsce. Czas pokaże kto wybrał mądrzej.
Markko54, 27 lutego 2017, 10:59 | odpowiedz
Mieszkam w Holandii juz troche lat i wiem ze to nie prawda. Koloryzowanie takie i podobnie w PL. Ceny podobne bardzo do niemieckich a pensja jak murzyna w kraju afrykanskim takim lepiej rozwinietym.
Igor g, 27 lutego 2017, 13:57 | odpowiedz
co za bzdury w tym artykule, aż żal za d* ściska...
roki, 27 lutego 2017, 19:18 | odpowiedz
zróbcie zestawienie stosunek pensji do kosztów życia
Bater, 28 lutego 2017, 17:33 | odpowiedz
A gdzie Norwegia i Szwajcaria??
poziomek, 28 lutego 2017, 19:23 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »