więcej okazji z Fly4free.pl

Marszałek blokuje lotnisko w Warszawie. Modlin vs Chopin – miał być duoport, jest kandydat do tragifarsy roku

Zamów powiadomienia o takich ofertach
Foto: Lotnisko Chopina
Udziałowiec lotniska w Modlinie chce ograniczyć nocne loty na Chopinie. I może to zrobić, bo to marszałek Mazowsza, który o tym decyduje. To kolejna odsłona walki o warszawski duoport.

Położone w pobliżu dużych osiedli mieszkaniowych lotnisko Chopina leży w obszarze ograniczonego użytkowania, co oznacza, że po godz. 23 może być na nim wykonywanych maksymalnie 48 startów i lądowań. Jednak, jak czytamy w „Dzienniku Gazecie Prawnej”, marszałek Mazowsza Adam Struzik chce ograniczyć tę liczbę do 40. I może to zrobić, bo to on ustala reguły w strefie wokół lotniska. Urząd marszałkowski tłumaczy, że robi tak na prośbę mieszkańców, którzy narzekają na hałas z powodu bliskości portu.

W „DGP” czytamy, że zmniejszenie liczby nocnych operacji najmocniej zaszkodziłoby Wizz Airowi, ale też innym liniom, które przylatują do Warszawy w nocy, by zdążyć wystartować po godz. 6 rano, gdy lotnisko jest otwierane. Jeśli zaś tego nie zrobią, maszynie nie uda się zrobić zakładanej liczby lotów, a efektywność biznesu spadnie.

Sprawa ma oczywiście drugie dno, bo przewoźników odprawionych w nocy z kwitkiem na Chopinie chętnie przyjmie lotnisko w Modlinie, na którym nie ma podobnych ograniczeń hałasowych. A Modlin „zupełnym przypadkiem” wystąpił do PAŻP o 24-godzinną obsadę wieży kontroli lotów, by móc przyjmować nieplanowane rejsy nocne i zwiększyć swoją przewagę konkurencyjną.

Duoport? Nie zanosi się

Brzmi jak wojna na śmierć i życie? Pamiętajmy, że zarządzający lotniskiem Chopina PPL to jeden z trzech głównych udziałowców Modlina (ma ponad 30 proc. udziałów). Dokładnie tyle samo co marszałek Mazowsza, a smaczku całej historii dodaje fakt, że oba stołeczne porty mają według planów rządu utworzyć duoport. Czy im się uda? Na razie od kilku tygodni trwa wzajemna wymiana złośliwości.

Przypomnijmy: w rządowej strategii budowy Centralnego Portu Lotniczego lotnisko w Modlinie jest bardzo ważnym punktem. Na czas budowy CPL, ma ono bowiem odciążyć coraz bardziej zapchane lotnisko Chopina (w tym roku może ono przyjąć nawet 14 mln pasażerów). W myśl tego planu, do Modlina przeniosłyby się czartery, ruch general aviation i być może część tanich linii. Jednak aby to zrobić, PPL musiałby przejąć kontrolę nad Modlinem, by dokonać tego w formie decyzji administracyjnej.

Zarządzający lotniskiem Chopina wystąpił już zresztą do pozostałych udziałowców Modlina z takim wnioskiem – zaoferował 204 mln PLN na rozbudowę portu w zamian za większościowe udziały. Modlin potrzebuje pieniędzy, bo podwarszawski port też pęka w szwach, ale propozycja została odrzucona. Według władz lotniska, Modlin potrzebuje dwa razy większych pieniędzy, a Mazowsze w ogóle blokuje ten pomysł, bo nie chce stracić kontroli nad portem. Urząd dopuszczał zresztą oddanie kontroli PPL tylko pod warunkiem, że to w Modlinie zostanie wybudowany Centralny Port Lotniczy. Co w związku z tym stanie się z modernizacją? Podwarszawski port wystąpi o kredyt i sam dokona rozbudowy terminala – inwestycja jest warta 65 mln PLN.

Szpikowski straszy: Udziały w Modlinie sprzedam. Tanio

W PPL na ostatnie ruchy Modlina zareagowano z pewną nerwowością. – Cały czas wierzę, że się dogadamy, bo oba lotniska mogą dużo zyskać na tej współpracy. Oprócz rozbudowy, Modlinowi powinno zależeć na zdywersyfikowaniu portfolio przewoźników. Aby tak zrobić, Ryanair musiałby stracić swoją uprzywilejowaną pozycję – mówi Mariusz Szpikowski, dyrektor generalny PPL.

Ale zaraz dodaje, że jeśli porozumienia wkrótce nie będzie, duoport zrobi z kim innym. Pisaliśmy niedawno, że PPL zwrócił się już wstępnie w tej sprawie do władz lotniska w Łodzi, które z pocałowaniem ręki przyjęłoby ponad milion pasażerów rocznie. Równie dobrze mógłby to być pewnie Radom, choć w to lotnisko trzeba włożyć kilkaset mln PLN na dodatkowe inwestycje. A idąc dalej – jeśli spółki z Modlinem nie będzie, to…

– Zwróciłem się już do marszałka Mazowsza z propozycją, by wykupił udziały PPL, , jeśli nie dojdziemy do porozumienia. Biorąc pod uwagę obecne wyniki finansowe portu, nie powinien być to duży wysiłek finansowy dla udziałowców – mówi Szpikowski.

Czyli złośliwości ciąg dalszy. Ale w tej wojnie smaczków jest więcej, bo nawet ewentualny rozwód może być trudny. Choćby ze względu na okres trwałości inwestycji. Oznacza on, że by spółka nie musiała zwracać kilkuset milionów dotacji unijnych, struktura jej udziałów nie może się zmienić do 2021 roku. A w tle są takie drobiazgi jak fakt, że Wizz Air, któremu marszałek Mazowsza może swoją decyzją zaszkodzić na lotnisku Chopina, cały czas sądzi się z Modlinem o odszkodowanie za awarię pasa startowego, przez którą w 2012 roku lotnisko musiało być zamknięte.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Zamiast współpracować i dojść do porozumienia to... ehhh. Cała Polska
władi, 4 kwietnia 2017, 14:54 | odpowiedz
Hałas to raczej generują nocne starty, jeśli chodzi o lądowania to nawet w nocy nie są szczególnie uciążliwe dla okolicznych mieszkańców.
latacz, 4 kwietnia 2017, 15:01 | odpowiedz
władi Zamiast współpracować i dojść do porozumienia to… ehhh. Cała Polska
Prawda? Jakie to polskie - jest biznes to zrobienia na którym mogą zyskać wszyscy, ale lepiej kłócić się i stracić. Proponuję jeszcze sprzedać Modlin Ryanair'owi,. MOL jaki jest taki jest lecz głupców nie zatrudnia, a skoro samoloty FR latają i firma się rozwija to chyba jest dobrze zarządzana. Polskie "zarządy" wszystkiego i niczego niech się uczą od nich. Tyle.
Katerina, 4 kwietnia 2017, 15:22 | odpowiedz
Radom z Chopinem niech zrobi duoport.
Beatka, 4 kwietnia 2017, 15:34 | odpowiedz
Beatka Radom z Chopinem niech zrobi duoport.
Taniej wyjdzie z Łodzią.
tołdi, 4 kwietnia 2017, 17:29 | odpowiedz
Również uważam, że Modlin potrzebuje rozbudowy, ale żeby od razu mówić, że "podwarszawski port też pęka w szwach" to chyba gruba przesada.. Starty i lądowania co 30min - godzinę, więc nawet z tym jednym pasem i bodajże 5 gate'ami to jest luzik.
Ad, 4 kwietnia 2017, 17:45 | odpowiedz
Zapraszamy linie do Poznania .... terminal nowy , piękny , przestronny i nie zapchany ... dodatkowo wielu chętnych by latać z Poznania a nie Berlina ...
Poznań w, 4 kwietnia 2017, 18:01 | odpowiedz
Wg ciebie Za granicą niby wszyscy się dogaduja..? Jeśli tak myślisz to mało wiesz. Bardzo mało
władi Zamiast współpracować i dojść do porozumienia to… ehhh. Cała Polska
Ja, 4 kwietnia 2017, 18:05 | odpowiedz
a może tak duoport z Lublinem?
luzik, 4 kwietnia 2017, 18:23 | odpowiedz
Poznań w Zapraszamy linie do Poznania …. terminal nowy , piękny , przestronny i nie zapchany … dodatkowo wielu chętnych by latać z Poznania a nie Berlina …
Przez te wszystkie komentarze dotyczące Poznania, nazwa tego miasta mnie niezmiernie śmieszy. Ludzie, jak można się tak ośmieszać? To lotnisko nawet nie jest w pierwszej 5 największych, wcale ładne nie jest... Te komentarze to jakaś totalna porażka
PoznańSmieszy, 4 kwietnia 2017, 20:05 | odpowiedz
Poznań w Zapraszamy linie do Poznania …. terminal nowy , piękny , przestronny i nie zapchany … dodatkowo wielu chętnych by latać z Poznania a nie Berlina …
A gdzie to jest ten Poznan? Juz Radom jest bardziej znany :D
Radziuuu, 4 kwietnia 2017, 20:34 | odpowiedz
Proponuję jeszcze sprzedać Modlin Ryanair’owi,. MOL jaki jest taki jest lecz głupców nie zatrudnia.
i co? sam sobie będzie dotacje płacił, żeby z Modlina latać?
bojko, 4 kwietnia 2017, 20:37 | odpowiedz
W Olsztynie blokują kase unijną, żeby było na PiS, że "nie wydaje", także nic mnie już nie dziwi. W takich kwestiach żadne partyjne interesy nie powinny mieć miejsca :/
Gustaw Arek Zielona Koniczyna, 4 kwietnia 2017, 20:48 | odpowiedz
Katerina
władi Proponuję jeszcze sprzedać Modlin Ryanair’owi.
Paradoksalnie, gdyby rozwój tego lotniska był głównym celem i nie mielibyśmy oporów przed oddaniem biznesu w obce ręce, to byłby to bardzo dobry pomysł. Ryanair się nie patyczkuje tylko robi biznes. Bez politycznych zagrywek i personalnych interesów. Wkrótce doczekalibyśmy naprawdę prężnie działającego lotniska.
pewu, 5 kwietnia 2017, 19:50 | odpowiedz
Avatar użytkownika
Być może takie postanowienia władz okażą się impulsem rozwojowym dla samego Modlina, to jaśniejsza strona medalu. Szkoda, że tak trudno wypracować kompromis, bo współpraca i porozumienie dałoby wiele obu obiektom. Mimo to warto inwestować w innowacyjne rozwiązania, zwłaszcza obecnie - kiedy Modlin planuje poważny projekt rozbudowy i przyda mu się wsparcie mocniejszego Chopina. Liczę, że doprowadzi to do wzrostu atrakcyjności powiatu nowodworskiego i przyczyni się do poprawy bilansu wielu lokalnych firm, a przede wszystkim tych powiązanych bezpośrednio z lotniskiem jak parkingi i noclegownie pokroju http://www.noclegiuanety.pl/ którą serdecznie polecam :)
jkowalewska, 18 sierpnia 2017, 9:11 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »