Lotnisko w Krakowie zmieni się nie do poznania! Rusza megarozbudowa – port obsłuży aż 19 mln pasażerów rocznie
To zdecydowanie największa inwestycja w historii krakowskiego lotniska. I jednocześnie całkowicie niezbędna, patrząc na statystyki wykręcane przez port w Balicach.
– Pierwotne założenia rozbudowy terminalu, które zostawili nasi poprzednicy, musiały zostać gruntownie zweryfikowane. Zakładały one, że po ukończeniu wszystkich etapów rozbudowy przepustowość terminalu osiągnie 12 mln pasażerów rocznie, a przypominam, że wszystko wskazuje na to, że już w tym roku obsłużymy ok. 13 mln pasażerów – mówił w piątek Janusz Kardasiński, członek zarządu Kraków Airport.
Sharm El Sheikh od 2732 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Warszawa – Chopin)
Marsa Alam od 2421 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Katowice)
Sharm El Sheikh od 2060 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Bydgoszcz)
Jak wyglądają szczegóły rozbudowy lotniska?
W piątek lotnisko ogłosiło przetarg na pierwszy etap rozbudowy, w ramach którego rozbudowa będzie się odbywała w sposób modułowy. W pierwszym etapie terminal pasażerski zostanie rozbudowany w kierunku zachodnim (T6). Zgodnie z planem część zachodnia będzie miała 44,5 tys. m kw. powierzchni i cztery kondygnacje, w tym jedną podziemną. Obiekt będzie dysponował 11 tzw. gate’ami oraz trzema wieżami z rękawami dla samolotów. Po jego ukończeniu przepustowość lotniska wzrośnie do około 16 mln pasażerów.

Kiedy ruszy rozbudowa Kraków Airport?
Jak tłumaczy Łukasz Strutyński, lotnisku zależy na czasie, więc nowe założenia rozbudowy obiektu bazują na uzyskanych już decyzjach administracyjnych, w tym decyzji środowiskowej i pozwoleniu na budowę. Podkreśla też, że cała rozbudowa będzie się odbywała tak, aby nie odczuli jej zbyt mocno pasażerowie krakowskiego lotniska.
Jeśli chodzi o same prace, to wybór najkorzystniejszej oferty w przetargu nastąpi w listopadzie, a w grudniu zostanie zawarta umowa z generalnym wykonawcą robót budowlanych. Prace ruszą wiosną przyszłego roku, a obiekt ostatecznie zostanie oddany do użytku w 2029 roku.

Jak będą wyglądały kolejne etapy rozbudowy Kraków Airport?
Po ukończeniu tego modułu, powstanie drugi moduł od strony wschodniej – do 2031 roku. Docelowo nowy terminal pasażerski ma mieć 120 tys. m kw. powierzchni i przepustowość wynoszącą 19 mln pasażerów rocznie. Jak twierdzi prezes lotniska w Krakowie, nowy terminal zaprojektowano tak, aby sprostał ruchowi przewidywanemu na 2035 rok.