Pierwsze lotnisko w Polsce będzie miało wirtualną wieżę kontroli lotów! Takiej technologii nie ma nikt
Wirtualne wieże kontroli lotów to nowoczesne rozwiązanie, w ramach którego ruch lotniczy nadzorowany jest na odległość dzięki systemowi kamer i czujników, które w czasie rzeczywistym wysyłają sygnał do Remote Tower Centrę, czyli centrum kontroli ruchu lotniczego. Tam z kolei, obrazy i informacje o ruchu na zdalnie kontrolowanym lotnisku wyświetlane są w specjalnym pomieszczeniu na monitorach. Poprzez Remote Tower Centre można kierować ruchem lotniczym, tak jak z tradycyjnej wieży. Jak czytamy w komunikacie PAŻP, „technologia rTWR zapewnia wyższą skalowalność w porównaniu do rozwiązań konwencjonalnych, pozwala również na prowadzenie, w ramach jednej infrastruktury, kontroli ruchu lotniczego dla więcej niż jednego lotniska”.
Costa Brava od 2429 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Lublin)
Kos od 2726 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Warszawa – Chopin)
Sharm El Sheikh od 1613 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Gdańsk)
Wirtualne wieże kontroli lotów powoli pojawiają się też w Europie. Pierwszym dużym lotniskiem, które postawiło na tę nowoczesną technologię, jest port London City, gdzie zdalna wieża zaczęła obsługiwać ruch lotniczy w 2021 roku. W Europie Środkowo-Wschodniej też mamy już pierwsze lotniska, które korzystają z tej technologii – to m.in. lotnisko w rumuńskim Braszowie, gdzie ruch lotniczy jest nadzorowany przez kontrolerów z oddalonego o 450 kilometrów Aradu. Wkrótce będziemy też mieli pierwsze lotnisko w Polsce, które będzie korzystało z tej technologii – będzie to port lotniczy w Modlinie.
– Rozwiązania Remote Tower to dążenie w kierunku standardowej, europejskiej nowoczesności. Umożliwiają integrację systemów wykorzystywanych w kontroli ruchu lotniczego, przez co często stanowią rozwiązania bardziej zaawansowane technicznie i zapewniające wyższy poziom bezpieczeństwa niż zastępowane przez nie rozwiązania konwencjonalne charakteryzujące się nierzadko ograniczonymi możliwościami rozbudowy – mówi Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP, która we wtorek podpisała list intencyjny w tej sprawie z członkami zarządu lotniska w Modlinie.
Co to oznacza? Oddajmy pole komunikatowi prasowemu PAŻP.
W ramach kontroli zdalnej kontrolerzy ruchu lotniczego obsługujący MPL skorzystają z:
– panoramy wideo o wysokiej rozdzielczości, z możliwością obrotu, pochylenia i przybliżenia obrazu,
– technologii termowizji umożliwiającej obserwację w nocy i trudnych warunkach pogodowych,
– technologii cyfrowej znacznie poprawiającej świadomość sytuacyjną kontrolerów i umożliwiającej podejmowanie szybkich, świadomych decyzji w celu poprawy bezpieczeństwa i wydajności operacyjnej,
– informacji dodatkowych zintegrowanych z widokiem panoramicznym kontrolowanego lotniska, np. danych meteorologicznych i informacji radarowych.
Kiedy zdalna wieża w Modlinie?
Oczywiście od podpisania listu intencyjnego do samej budowy zdalnej wieży kontroli lotów (w Modlinie powstanie m.in. wysoki maszt z systemem czujników i kamer) jest jeszcze daleka droga, a sam projekt musi uzyskać szereg zezwoleń. Jednak Tinasz Sztmca, p.o. prezesa lotniska w Modlinie, jest optymistą. W rozmowie z Fly4free,pl przyznaje, że zdalna wieża kontroli lotów w Modlinie może zacząć działać już za 2-3 lata, a więc w 2026 lub 2027 roku. Wskazuje przy tym na inne zalety takiego rozwiązania, m.in. znacznie niższe koszty operacyjne, nawet o 20-30 procent w stosunku do obecnego rozwiązania.
Jak udało nam się ustalić, Modlin nie jest jedynym lotniskiem w Polsce, które prowadzi rozmowy w sprawie stworzenia stworzenia zdalnej wieży kontroli lotów.