Lotnisko Chopina miało się zapchać, a zapowiada kolejne rekordy i nowe trasy. Szokująca prognoza i cios dla Radomia

Nowe trasy z Warszawy
– W tym roku obsłużymy 24 mln pasażerów, a w przyszłym zakładamy wzrost o kolejne 10 procent – mówi w rozmowie z Fly4free.pl Łukasz Chaberski, prezes PPL. Jednocześnie przyznaje, że tak długo jak na Okęciu jest miejsce, tak długo trudno będzie zachęcić kolejnych przewoźników do pojawienia się na lotnisku Warszawa-Radom.

O problemach z przepustowością Lotniska Chopina mówi się od lat. Brak wolnych slotów miał być głównym powodem, dla którego zbudowano lotnisko w Radomiu. Chopin zaś miał być kompletnie zapchany już 3 lata temu, potem 2 lata temu i rok temu. Tymczasem warszawskie lotnisko bije kolejne rekordy w liczbie obsłużonych pasażerów. A w przyszłym roku pobije kolejny – z wyliczeń PPL wynika, że liczba pasażerów na Okęciu może w 2026 roku sięgnąć aż 26,5 mln osób. Przełoży się to na dużo nowych tras. Wśród tych już zapowiedzianych nowych połączeń przoduje LOT: największa linia w Warszawie w przyszłym roku poleci z Okęcia do Malagi, Bolonii, San Francisco, Porto, Heraklionu, Ałmatów i na Majorkę. A to na pewno nie koniec ekspansji, bo do końca przyszłego roku narodowy przewoźnik ma otrzymać 13 nowych Boeingów 737 MAX 8.

Jakie są plany Lotniska Chopina? Mówi o tym w rozmowie z Fly4free.pl Łukasz Chaberski, prezes PPL.

Mariusz Piotrowski: Ilu pasażerów obsłuży Lotnisko Chopina w tym roku i ilu planuje przyjąć w 2026 roku?
Łukasz Chaberski: W firmie prowadzimy na ten temat zakłady. Niektórzy uważają, że przekroczymy 24 miliony pasażerów, inni, że będzie bardzo blisko. Moim zdaniem przekroczymy tę granicę, bo Polacy kochają latać i także w święta będą realizowali swoje podróżnicze plany. Ten rok zamkniemy więc liczbą 24 mln obsłużonych pasażerów, a w przyszłym roku spodziewamy się wzrostu liczby podróżnych na poziomie 10 procent.
Czyli grubo ponad 26 mln pasażerów.
Tak, ale trzeba pamiętać, że te 26 mln pasażerów to będzie już o 10 mln podróżnych więcej niż to, na co ta infrastruktura była pierwotnie planowana. Natomiast to, że osiągamy takie wyniki, a operacje lotnicze są prowadzone sprawnie i bez dużych opóźnień, to przede wszystkim zasługa całego zespołu i chciałbym im za to bardzo serdecznie podziękować.
Zapytam trochę prowokacyjnie: kiedy Lotnisko Chopina się zapcha i gdzie jest jego sufit? Bo o tym, że na Okęciu nie ma miejsca na dalsze wzrosty, mówi się już od kilku lat. To może ta rozbudowa nie jest wcale potrzebna?
Modernizacja jest jak najbardziej potrzebna, bo jesteśmy już naprawdę blisko sufitu i nie może być tak, że przyrost liczby pasażerów będzie się odbijał kosztem jakości usług na lotnisku.

Foto: Grand Warszawski / Shutterstock

To zapytam inaczej. Czy 2026 będzie ostatnim rokiem tak szybkich wzrostów na Lotnisku Chopina?
Wszystko na to wskazuje. Już teraz mamy takie miesiące w roku, gdzie nie mamy już dosłownie żadnej wolnej przepustowości, ale są też okresy, gdzie ciągle jest możliwość, by ten ruch jeszcze trochę zwiększyć. W tym roku przez kolejne miesiące od maja osiągamy grubo ponad 2 miliony pasażerów, a w rekordowy dzień 17 sierpnia obsłużyliśmy prawie 90 tysięcy pasażerów.

Foto: PPL

A co w takim razie z lotniskiem w Radomiu?
Robimy wszystko, żeby efekty naszej pracy było widać. Mamy przygotowaną strategię marketingową i operacyjną dla radomskiego lotniska i staramy się zachęcać przewoźników. W rozmowach z liniami lotniczymi widzimy, że coraz częściej spoglądają na lotnisko w Radomiu, bo widzą ograniczone możliwości wzrostu na Mazowszu. Wiadomo, że Lotnisko Chopina zawsze będzie dla nich pierwszym wyborem, ale nawet pomimo naszych starań i działań tę granicę przepustowości osiągniemy i kto pierwszy zainwestuje w siatkę połączeń z Radomia, po prostu wygra.
A dlaczego do tej pory nie udało się lotnisku w Radomiu stanąć na nogi? Czy to nie jest tak, że dopóki jest miejsce na Lotnisku Chopina, do tego czasu Radom będzie stał pusty?
Trochę tak jest, ale są też tacy przewoźnicy, którym trudno zainwestować w siatkę w innym miejscu niż w swoim porcie bazowym, gdzie mogą liczyć na efekt synergii. Natomiast rzeczywiście jest tak, że gdy przepustowość na Okęciu się wyczerpie, to infrastruktura w Radomiu szybko zostanie zagospodarowana.

Sprawdź inne superokazje 🔥
Albania all inclusive 🏖️ Nowoczesny 4* hotel blisko plaży w Durres za 2709 PLN
Albania z Katowic 2709 PLN

Wczasy z all inclusive na Bałkanach w hotelu blisko plaży

🇮🇹 Mega 😍 Loty do Bari i noclegi w Polignano a Mare za 379 PLN 📸
Apulia z Warszawy 379 PLN

Piękna Apulia w pięknej cenie

Tropikalna majówka w luksusie 🌴🤩 Loty i ⭐⭐⭐⭐hotel ze śniadaniami za 3280 PLN 😎
Zanzibar z Berlina 3280 PLN

Iurii Dzivinskyi / Shutterstock

Zimowy urlop w słonecznej Portugalii 🌞🏖️ Loty do Faro i 4* hotel w Algarve za 829 PLN 😍
Algarve z Krakowa 829 PLN

Wycieczka na południe Portugalii (okołoweekendowo)

☀️Wiosenny przedłużony weekend pełen słońca ☀️😍 Loty i hotel na Cyprze za 669 PLN 🇨🇾😎
Cypr z Krakowa 669 PLN

Wiosenny city break na Cyprze

🚨 TANIO 🚨 Loty do Genui (bez WDC) od 126 PLN🔥
Włochy z Krakowa 126 PLN

Odwiedź Cinque Terre w genialnej cenie (bez klubów zniżkowych)

Misją Fly4free.pl jest przedstawienie Ci najlepszych zdaniem naszej redakcji okazji na podróże. Opisujemy oferty znalezione przez nas w internecie i wskazujemy adresy internetowe, pod którymi samodzielnie możesz wykupić podróż lub elementy podróży. Ceny w artykułach są aktualne w chwili publikacji. Możemy otrzymywać wynagrodzenie od partnerów handlowych, do których Cię przekierowujemy.
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?