Pierwsze lotnisko w Polsce testuje skanery CT! Kiedy zniesienie limitu płynów w bagażu podręcznym?
O znoszeniu limitu płynów w bagażu podręcznym jest w ostatnich miesiącach dość głośno. Wszystko za sprawą kolejnych europejskich lotnisk, które instalują nowoczesne skanery CT, które sprawiają, że szczelnie opakowane znienawidzone buteleczki o pojemności nie większej niż 100 ml mogą odejść do lamusa. Lotnisk, które rezygnują z tego limitu jest coraz więcej – nowoczesne skanery mają już m.in. lotnisko w Helsinkach, porty w Irlandii czy lotnisko London City, czyli pierwsze duże brytyjskie lotnisko z tego typu technologią. Wielka Brytania jest zresztą ciekawym przypadkiem, bo to pierwszy kraj w Europie, gdzie do połowy przyszłego roku nowoczesne skanery mają być zainstalowane na wszystkich dużych lotniskach (a co za tym idzie – zniesiony limit płynów).
Tymczasem w Polsce mamy już pierwsze lotnisko, które po cichu testuje nowoczesne rozwiązania. Jest to Lotnisko Chopina, które od początku lipca testuje nowoczesne urządzenie EDSCB do kontroli bagaży kabinowych. System zlokalizowany jest w strefie kontroli bezpieczeństwa AB na warszawskim lotnisku, a korzystający z niego pasażerowie nie muszą wyjmować ze swoich bagaży urządzeń elektronicznych (z wyjątkiem urządzeń typu powerbank). Testy urządzenia są prowadzone do końca września – mają one pomóc ustalić, o ile bardziej wydajne są te urządzenia w kontekście liczby obsługiwanych pasażerów.
Alanya od 2169 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Kraków)
Alanya od 1786 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Warszawa – Chopin)
Hurghada od 2195 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Katowice)
– Po przeprowadzonych testach zostanie oceniona dokładna przepustowość urządzenia. Jednocześnie już teraz można stwierdzić, że urządzenie w fazie testów wykazuje się wyższą przepustowością niż urządzenia do tej pory stosowane na Lotnisku Chopina – mówi w rozmowie z Fly4free.pl Piotr Rudzki z biura prasowego PPL.
Jednocześnie dodaje, że oprócz testów Lotnisko Chopina planuje również przeprowadzić wizje lokalne na innych europejskich lotniskach korzystających z podobnej technologii, aby uzyskać jak najwięcej danych dotyczącej pracy urządzeń.
– Na tej podstawie zostaną podjęte dalsze decyzje biznesowe – mówi Rudzki.
Czy to oznacza, że PPL chce zakupić nowe urządzenia?
– Obecnie trwają testy i analiza możliwości wymiany sprzętu na nowy. Urządzenia nowej technologii są znacznie większe są znacznie większe, w związku z czym istnieje konieczność sprawdzenia możliwości technicznych ustawienia nowych urządzeń w istniejącej infrastrukturze Terminala – mówi Rudzki.
Nie bez znaczenia są też wysokie koszty zakupu tych urządzeń.
– Szacunkowe wartości katalogowe urządzeń to 250-300 tysięcy euro, przy czym wartości mogą być zmienne w zależności od producenta – tłumaczy przedstawiciel PPL.
Co z limitem płynów? Jest światełko w tunelu!
Widzimy więc, że do zakupu nowych urządzeń jest jeszcze daleka droga. Choć z drugiej strony jest pewna nadzieja.
– W przypadku wprowadzenia na liniach kontroli bezpieczeństwa urządzeń EDSCB limity płynów w bagażu podręcznym nie będą obowiązywać. Do czasu ewentualnego wprowadzenia nowych urządzeń Lotnisko Chopina nie planuje zmieniać obowiązujących limitów dopuszczonych płynów, żeli i aerozoli – mówi w rozmowie z Fly4free.pl Rudzki.
Jest jednak jeszcze jedna możliwość, która może przyspieszyć cały proces. To zapowiedzi prezesa Centralnego Portu Komunikacyjnego Mikołaja Wilda, że Lotnisko Chopina stanie się swoistym „poligonem doświadczalnym” dla nowych technologii, które docelowo będą wdrażane na lotnisku w Baranowie.
– Zarządzający lotniskiem współpracuje z CPK w zakresie testowania nowych urządzeń. Decyzja dotycząca zakupu urządzeń nie została jednak jeszcze podjęta – dodaje Rudzki.





