Znamy przyszłość Lotniska Chopina. Budowa CPK sprawi, że stanie się niemal… bezużyteczne?
Portal Money.pl przekazał szczegóły projektu rządowej strategii dla branży lotniczej, który de facto jest zażegnaniem sporu między ministrem infrastruktury a rządowym pełnomocnikiem ds. CPK. – W dniu 25 maja 2023 r. została podjęta przez Stały Komitet Rady Ministrów decyzja dotycząca rozstrzygnięcia na korzyść Pełnomocnika Rządu RP ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego rozbieżności między Ministrem Infrastruktury, a ww. Pełnomocnikiem w zakresie konieczności przeniesienia ruchu cywilnego z Lotniska Chopina na CPK – głosi projekt strategii.
Poseł PiS oraz były minister transportu Jerzy Polaczek w rozmowie z serwisem Wnp.pl przekazał, że decyzja o zniknięciu ruchu cywilnego z lotniska Chopina była dyskutowana od dłuższego czasu. – Obowiązujące dokumenty strategiczne w zakresie transportu nie przesądzały tej kwestii, tym samym decyzja SKRM ostatecznie przesądza o zakończeniu działalności komercyjnej Lotniska Chopina w Warszawie z chwilą operacyjnego uruchomienia Portu Lotniczego „Solidarność” – wyjaśniono w projekcie.
Side od 2589 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Katowice)
Hammamet od 2181 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Katowice)
Hurghada od 2216 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Warszawa – Chopin)
Polaczek dodał, że póki co nie ma konkretnego terminu i daty, w których miałoby dojść do zamknięcia Okęcia. Do sprawy odniosło się również samo Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, które zakomunikowało, że lotnisko Chopina dalej będzie działać, ale przeniesienie ruchu komercyjnego na CPK sprawi, że właściwie zostanie ono zamknięte dla pasażerów.
– Ruch cywilny z Chopina przenoszony jest po to, by nie dało się udowodnić, że Centralny Port Komunikacyjny jest bez sensu. To jest działanie głównie w interesie potencjalnych inwestorów CPK, a nie społecznym – dodaje cytowany przez wnp.pl Maciej Kopiec, poseł Lewicy.
Centralny Port Komunikacyjny ma powstać w odległości 37 kilometrów na zachód od Warszawy. W pierwszym etapie inwestycji tamtejszy port lotniczy docelowo ma obsługiwać do 40 mln pasażerów rocznie. Kilkanaście dni temu informowaliśmy, że Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie wydał decyzję środowiskową dla budowy lotniska i węzła kolejowego CPK, a teraz spółka ma otwartą drogę do wnioskowania o decyzję lokalizacyjną, a w dalszej kolejności pozwolenia na budowę.