Czy prezes LOT i szef Ryanaira w Polsce mają pojęcie o lataniu? Przepytaliśmy ich – zobacz jak sobie poradzili
Największe autorytety i lotniczy eksperci rok temu odpowiadali na pytania dotyczące tego, co wydarzy się w 2018 roku. Dziś najwyższy czas powiedzieć “sprawdzam” i zobaczyć, kto z nich został Lotniczym Prorokiem Roku.
W branży lotniczej, ale nie tylko, bo właściwie w każdym biznesie jedną z kluczowych umiejętności jest, jak mawia znany komentator Tomasz Hajto, tzw. “anticipiren”, czyli umiejętność przewidywania tego, co zdarzy się za chwilę. Wykorzystywanie swojego doświadczenia do wyciągania wniosków i formułowania sądów na temat przyszłości. Właśnie wychodząc z tego założenia w zeszłym roku zorganizowaliśmy konkurs na Proroka Roku.
Do udziału w nim zaprosiliśmy najbardziej znamienitych ekspertów i przedstawicieli branży lotniczej. Ich zadaniem było właśnie przewidywanie tego, co zdarzy się w lotnictwie w 2018 roku. Reguły były proste: 6 pytań, na które należy udzielić odpowiedzi “tak” lub “nie”. I choć do końca roku zostało jeszcze kilka dni, już dziś postanowiliśmy podsumować konkurs i sprawdzić, kto najlepiej przewiduje przyszłość. Ale zanim ogłosimy wyniki, przypomnijmy, kto brał udział w naszym konkursie.
Przyszłość branży lotniczej przewidywali:
- Jacek Krawczyk, ekspert lotniczy, przewodniczący Grupy Pracodawców w Europejskim Komitecie Społeczno-Ekonomicznym
- Adrian Furgalski, ekspert lotniczy, dyrektor Zespołu Doradców Gospodarczych TOR
- Sebastian Gościniarek, założyciel firmy konsultingowej BBSG, specjalista ds. lotnictwa cywilnego
- Tomasz Kloskowski, prezes portu lotniczego w Gdańsku
- Michał Kaczmarzyk, dyrektor Ryanair Sun – czarterowej linii lotniczej założonej w tym roku w Polsce przez Ryanaira; były dyrektor Państwowych Portów Lotniczych
- Mariusz Szpikowski – prezes Państwowych Portów Lotniczych, zarządzający Lotniskiem Chopina
- Rafał Milczarski, prezes LOT.
Przejdźmy zatem do poszczególnych pytań i odpowiedzi.

1. Czy Ryanair lub Wizz Air uruchomią lub ogłoszą w 2018 roku nowe trasy krajowe po Polsce? A jeśli tak, to jakie mogą być to trasy?
Bardzo długo wydawało się, że odpowiedź na to pytanie będzie przecząca. Przełomowa okazała się dopiero końcówka roku, gdy najpierw Ryanair ogłosił zakończenie lotów na trasie z Warszawy do Szczecina, a chwilę później ogłosił, że w jej zastępstwie w przyszłym roku uruchomi połączenie Kraków-Szczecin.
Jak poradzili sobie z tym pytaniem nasi eksperci? Okazuje się, że… większość z nich nie miała racji, a poprawnie na pytanie odpowiedzieli tylko Adrian Furgalski i Mariusz Szpikowski, którzy otrzymują za to pytanie po 1 punkcie.

2. Czy na lotnisku w Radomiu w 2018 roku pojawi się jakiś nowy przewoźnik?
To pytanie było dość podchwytliwe – w momencie, gdy zadawaliśmy je naszym ekspertom było co prawda wiadomo, że PPL negocjuje przejęcie lotniska w Radomiu, ale nie było jasne, że port ten tak długo będzie wyłączony z użytkowania. W tej sytuacji prawie wszyscy eksperci byli przekonani, że w Radomiu pojawią się nowe linie lotnicze, a jedynym ekspertem, który nie był tak do końca przekonany, okazał się Michał Kaczmarzyk, który otrzymuje 1 punkt za to pytanie.

3. Czy Airbus ogłosi zakończenie produkcji największego samolotu świata, czyli A380?
Rok temu o tej porze nad przyszłością Airbusa A380 można się było poważnie zastanawiać – Francuzi nie mieli żadnych nowy zamówień na samolot, który może i jest imponujący swoimi gabarytami, ale pod względem efektywności można sporo mu zarzucić. Jak się okazało – Airbus nie zarzucił produkcji, udało mu się nawet znaleźć nabywcę na nowe samoloty. To linia Emirates, która w styczniu zamówiła 20 nowych A380 o wartości 16 mld USD. Mimo to wciąż przyszłość tej maszyny to wielki znak zapytania, a kolejne linie raczej wycofują A380 ze swojej floty – ostatni przykład to linia Air France.
Jak poradzili sobie nasi eksperci? Zdania na temat przyszłości A380 były podzielone. Dobrze odpowiedzieli jednak Jacek Krawczyk, Tomasz Kloskowski, Michał Kaczmarzyk, Mariusz Szpikowski i Rafał Milczarski i to oni mogą sobie dopisać po punkcie za to pytanie.
Po 3 rundach na prowadzeniu są Mariusz Szpikowski i Michał Kaczmarzyk, którzy mają po 2 poprawne odpowiedzi.

4. Czy po Krakowie i Lublinie easyJet w 2018 roku pojawi się lub zapowie swoją obecność na kolejnym lotnisku w Polsce?
Losy easyJeta w Polsce w 2018 roku są bardzo ciekawe: przewoźnika nie ma już w Lublinie, pojawił się za to w Warszawie i… zapowiedział, że od kwietnia zacznie latać z Gdańska. W tym kontekście dość zabawnie wypadają odpowiedzi: jedną z dwóch osób, które nie wierzyły w ambitne plany Brytyjczyków był… Tomasz Kloskowski, czyli prezes lotniska w Gdańsku (drugą był Kaczmarzyk z Ryanaira).
Pozostali panowie słusznie założyli, że easyJet pojawi się w kolejnym polskim porcie.

5. Czy w 2018 roku spór wokół lotniska w Modlinie zostanie zakończony?
Znów w naszym gronie mamy szereg optymistów, którzy byli przekonani, że konflikt udziałowców w podwarszawskim porcie da się w tym roku rozwiązać. Tak się niestety nie stało, a jedynymi ekspertami, którzy udzielili poprawnej odpowiedzi są Jacek Krawczyk i Tomasz Kloskowski.

6. Czy LOT ogłosi i uruchomi w przyszłym roku przynajmniej 20 nowych tras, w tym 2 dalekie?
Po ostatnich tłustych latach wydawało się, że LOT nie będzie miał problemów z przekroczeniem tej bariery. Podobnie uważali nasi eksperci – aż 5 z nich stwierdziło, że spokojnie LOT ogłosi właśnie tyle nowych połączeń. Tymczasem okazało się, że optymiści nie przewidzieli czynników pobocznych, takich jak strajk pracowników LOT i problemy z silnikami Rolls-Royce’a, które od połowy roku uziemiły część Dreamlinerów we flocie. W efekcie LOT ogłosił „tylko” 18 nowych tras, w tym 1 dalekie połączenie, czyli trasę do Miami, która wystartuje już w czerwcu.
Jedynymi pesymistami w zestawieniu ekspertów byli Sebastian Gościniarek i Michał Kaczmarzyk, który otrzymują po 1 punkcie.

Kto wygrał?
Okazało się, że przewidywanie przyszłości w branży lotniczej nie jest tak prostym zadaniem, jak mogłoby się wydawać. Dość powiedzieć, że najlepsi eksperci poprawnie odpowiedzieli zaledwie na 3 z 6 pytań. Oto końcowa klasyfikacja:
1. Michał Kaczmarzyk, Mariusz Szpikowski i Jacek Krawczyk – po 3 poprawne odpowiedzi.
4. Adrian Furgalski, Rafał Milczarski i Sebastian Gościniarek – po 2 poprawne odpowiedzi.
Zwycięzcom gratulujemy i bardzo dziękujemy za udział w naszej zabawie. Wszystkiego najlepszego w Nowym Roku!
Wszystkie odpowiedzi kandydatów z uzasadnieniami znajdziecie TUTAJ.