więcej okazji z Fly4free.pl

Czy znasz się na branży lepiej niż prezes LOT? Sprawdź się i zostań Lotniczym Prorokiem Roku!

Foto: Bekir Dönmez / Unsplash
Lotniczy Prorok Roku to nasza propozycja zabawy na koniec starego i początek nowego roku. Cel – sprawdzić, kto najlepiej w Polsce zna się na branży lotniczej i jest w stanie przewidzieć, co stanie się w przyszłym roku. Możliwe, że będziesz to Ty!

Reguły zabawy są proste. Zadajemy sześć pytań o to, co wydarzy się w szeroko pojętej branży lotniczej w 2018 roku, a zaproszeni przez nas branżowi eksperci odpowiadają na nie. Wyniki sprawdzimy za 12 miesięcy i wtedy okaże się, kto popisał się najlepszą zdolnością przewidywania przyszłości. Konkurs traktujemy z przymrużeniem oka, bo wiemy, jak nieprzewidywalna jest branża lotnicza.

Oczywiście do udziału w zabawie zapraszamy też naszych czytelników – swoje typy możecie zostawiać w komentarzach pod tekstem lub na Facebooku.

Na dobry początek zacznijmy od przedstawienia naszych ekspertów. Przyszłość branży lotniczej przewidywali:

  • Jacek Krawczyk, ekspert lotniczy, przewodniczący Grupy Pracodawców w Europejskim Komitecie Społeczno-Ekonomicznym
  • Adrian Furgalski, ekspert lotniczy, dyrektor Zespołu Doradców Gospodarczych TOR
  • Sebastian Gościniarek, założyciel firmy konsultingowej BBSG, specjalista ds. lotnictwa cywilnego
  • Tomasz Kloskowski, prezes portu lotniczego w Gdańsku
  • Michał Kaczmarzyk, dyrektor Ryanair Sun – czarterowej linii lotniczej założonej w tym roku w Polsce przez Ryanaira; były dyrektor Państwowych Portów Lotniczych
  • Mariusz Szpikowski – prezes Państwowych Portów Lotniczych, zarządzający Lotniskiem Chopina
  • Rafał Milczarski, prezes LOT.

Gotowi? To zaczynamy.

***

ryanair samolot

Fot. JGA / Shutterstock

1. Czy Ryanair lub Wizz Air uruchomią lub ogłoszą w 2018 roku nowe trasy krajowe po Polsce? A jeśli tak, to jakie mogą być to trasy?

Krawczyk: Moim zdaniem NIE. Żaden się na to nie zdecyduje.

Furgalski:  Ryanair ogłosi nowe trasy, Wizz Air nie.

Gościniarek: NIE. Myślę, że żadna z tanich linii nie ogłosi nowych tras krajowych w 2018 roku.

Kloskowski: Uważam, że nowych tras krajowych NIE będzie. Ryanair utrzyma te połączenia, które ma lub nawet z niektórych zrezygnuje.

Kaczmarzyk: NIE.

Szpikowski: Na pewno Ryanair będzie próbował robić takie ruchy, o ile nie przeszkodzą mu problemy kadrowe. Moja odpowiedź brzmi: TAK.

Milczarski: Raczej NIE. Ale pełną wiedzę potrzebną do wiarygodnej odpowiedzi na to pytanie posiadają Ryanair, Wizz Air i zarządcy portów lotniczych.

***

Fot. Lotnisko Radom

2. Czy na lotnisku w Radomiu w 2018 roku pojawi się jakiś nowy przewoźnik?

Krawczyk: Niestety, nie wykluczyłbym tego. Będzie to jednak miało związek jedynie z politycznym wsparciem, które to lotnisko w tej chwili otrzymuje. TAK.

Furgalski:  TAK. Pojawi się nowy przewoźnik, ale zniknie przed końcem roku.

Gościniarek:  TAK. Są duże szanse na to, że do Radomia zostaną przeniesione tanie linie i czartery z Chopina. Niezależnie od tego, jakie jest moje zdanie na ten temat.

KloskowskiTAK. Pojawi się jakaś zbłąkana kula.

KaczmarzykNIE.

Szpikowski: Jestem przekonany, że TAK. [A skoro PPL negocjuje w sprawie przejęcia udziałów na lotnisku w Radomiu, to możemy to brać za dobrą monetę – przyp. redakcja]

Milczarski: Niewykluczone. Jednym ze scenariuszy rozwiązania problemów z przepustowością Lotniska Chopina do czasu budowy CPK jest wykorzystanie potencjału Radomia. TAK.

***

Fot. Fly4free.pl

3. Czy Airbus ogłosi zakończenie produkcji największego samolotu świata, czyli A380?

Krawczyk: Raczej NIE. Będzie blisko, ale jednak nie nastąpi to jeszcze w tym roku.

Furgalski:  TAK.

GościniarekTAK. Te samoloty to już historia.

KloskowskiNIE. Ten rynek jest tak chwiejny, że coś, co wydaje się oczywistą oczywistością, wcale nie jest pewne.

KaczmarzykNIE.

Szpikowski: Trudno powiedzieć czy zakończy ten proces w przyszłym roku, ale na pewno będzie musiał zintensyfikować prace nad produktem konkurencyjnym w stosunku do Boeinga. Raczej NIE.

Milczarski: Raczej NIE. Takiego scenariusza nie można wykluczyć, ale raczej nie stanie się to już w 2018 r.

***

Fot. easyJet

4. Czy po Krakowie i Lublinie easyJet w 2018 roku pojawi się lub zapowie swoją obecność na kolejnym lotnisku w Polsce?

Krawczyk: Nie wykluczam tego i bardzo bym tego chciał, więc TAK. Uważam, że z powodu Brexitu easyJet będzie coraz mocniej szukał dla siebie zajęcia poza Wielką Brytanią. Dla polskich lotnisk to świetna informacja, bo zwiększa równowagę i konkurencie w segmencie low-costowym. Gdzie może pojawić się easyJet? Logika podpowiada, że wszędzie tam, gdzie nie ma mocnego Ryanaira. Możliwości nie ma więc dużo.

FurgalskiTAK. Z pewnością easyJet pojawi się na jakimś innym lotnisku.

GościniarekTAK. Obstawiam Szczecin lub Rzeszów.

Kloskowski: Może nieco kontrowersyjnie odpowiem, że NIE.

KaczmarzykNIE pojawi się na żadnym nowym lotnisku.

Szpikowski: To nie jest pytanie o chęć easyJeta, tylko o determinację portów regionalnych i samorządów. W przyszłym roku są wybory samorządowe i każdy będzie chciał pokazać, że jego lotnisko regionalne jest potrzebne. Na pewno jest to wysoce prawdopodobne i sądzę, że może się wydarzyć w przyszłym roku.

Milczarski: TAK, to możliwe. Konkurencja jest w branży lotniczej wskazana.

***

Fot. Lotnisko Modlin

5. Czy w 2018 roku spór wokół lotniska w Modlinie zostanie zakończony?

KrawczykNIE. W przyszłym roku będzie trwał impas w sprawie Modlina. I potrwa co najmniej do wyborów samorządowych.

FurgalskiTAK. Wydaje mi się, że spór zostanie zakończony, choć trudno powiedzieć, w jaki sposób. Na pewno sporo będzie zależało od wyniku wyborów samorządowych.

GościniarekTAK. Bardzo chciałbym, aby ten spór został rozwiązany. Lotnisko w Modlinie jest ważne i potrzebne, nawet gdyby miało funkcjonować niezależnie. Do tego niezbędne jest jednak minimum inwestycji, z którymi nie można zwlekać. Obecnie wszystko zmierza w tym kierunku, że PPL „wyeksportuje” się z tej spółki, czyli ktoś odkupi jego udziały.

Kloskowski: NIE. Na rozwiązanie tego sporu zaczekamy przynajmniej do wyborów samorządowych.

Kaczmarzyk: TAK, będzie rozwiązany. Niezależnie od tego, jakie to będzie rozwiązanie.

Szpikowski: Zdecydowanie TAK. Sytuacja lotniska w Modlinie na pewno zostanie wyjaśniona w I półroczu.

MilczarskiTAK,  Chciałbym, żeby tak było. Unormowanie sytuacji w Modlinie i zakończenie dominacji jednego przewoźnika w tym porcie jest w interesie rynku lotniczego w Polsce.

***

Fot. Fly4free.pl

6. Czy LOT ogłosi w przyszłym roku przynajmniej 20 nowych tras, w tym 2 dalekie?

KrawczykTAK. Myślę, że jest to jak najbardziej realne. LOT tak mocno rozbudowuje flotę, że nie ma innego wyjścia, tylko zacząć jeszcze więcej latać.

Furgalski:  2 dalekie trasy na pewno. A czy 20 w sumie? LOT z pewnością ogłosi sporo połączeń z portów regionalnych, więc myślę, że spokojnie osiągnie tę liczbę. TAK.

Gościniarek:  Aż 20 nowych tras to chyba NIE, ale 2 nowe dalekie połączenia są jak najbardziej możliwe – obstawiam jedno połączenie do Ameryki Północnej i 1 do Azji, najpewniej do Azji Południowo-Wschodniej.

Kloskowski: TAK. LOT dalej będzie się rozwijał w tak imponującym tempie jak w poprzednich latach.

Kaczmarzyk: NIE, będzie kilkanaście nowych tras, ale mniej niż 20.

SzpikowskiTAK, jest to jak najbardziej możliwe.

Milczarski: Nasze plany rozwoju połączeń i zakładane możliwości flotowe wskazują na to, że TAK. Jedyną bariera mogą być ograniczenia infrastrukturalne Lotniska Chopina.

***

Taką przyszłość przewidzieli nasi eksperci. Zgadzacie się z tymi prognozami czy macie swoje, zupełnie odmienne zdanie? Czekamy na Wasze głosy w komentarzach pod tekstem i na Facebooku. Sprawdzimy je dokładnie za 12 miesięcy. Dla ułatwienia – jeszcze raz przypominamy pytania:

1. Czy Ryanair lub Wizz Air uruchomią lub ogłoszą w 2018 roku nowe trasy krajowe po Polsce? A jeśli tak, to jakie mogą być to trasy?

2. Czy na lotnisku w Radomiu w 2018 roku pojawi się jakiś nowy przewoźnik?

3. Czy Airbus ogłosi zakończenie produkcji największego samolotu świata, czyli A380?

4. Czy po Krakowie i Lublinie easyJet pojawi się na kolejnym lotnisku w Polsce?

5. Czy w 2018 roku spór wokół lotniska w Modlinie zostanie zakończony?

6. Czy LOT ogłosi w przyszłym roku przynajmniej 20 nowych tras, w tym 2 dalekie?

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Avatar użytkownika
1. Czy Ryanair lub Wizz Air uruchomią lub ogłoszą w 2018 roku nowe trasy krajowe po Polsce? A jeśli tak, to jakie mogą być to trasy? Nie. Ryanair ciagle bedzie borykal sie z brakami kadrowymi. Wizzair wykorzysta swoje samoloty do rozwoju siatki na wschod od Polski. 2. Czy na lotnisku w Radomiu w 2018 roku pojawi się jakiś nowy przewoźnik? Tak. 3. Czy Airbus ogłosi zakończenie produkcji największego samolotu świata, czyli A380? Nie. Moze nastapic to pozniej, ale nie w 2018 roku. 4. Czy po Krakowie i Lublinie easyJet pojawi się na kolejnym lotnisku w Polsce? Tak, obstawiam Warszawe lub Gdansk. Easyjet po przejeciu ok 20 samolotow air berlin moze zaczac latac z Berlina do Gdanska, Warszawy i moze nawet Krakowa. 5. Czy w 2018 roku spór wokół lotniska w Modlinie zostanie zakończony? Nie 6. Czy LOT ogłosi w przyszłym roku przynajmniej 20 nowych tras, w tym 2 dalekie? Tak
dominik3335, 31 grudnia 2017, 16:28 | odpowiedz
Avatar użytkownika
1. NIE 2. TAK 3. NIE 4. TAK 5. NIE 6. TAK
no1zzya, 31 grudnia 2017, 17:07 | odpowiedz
Avatar użytkownika
1. TAK 2. TAK 3. NIE 4. NIE 5. NIE 6. NIE
kemot, 31 grudnia 2017, 17:39 | odpowiedz
Avatar użytkownika
Strasznie słabe te pytania. Zwłaszcza pytanie o nowe połączenia LOTu skierowane do prezesa zarządu, w momencie jak parę godzin wcześniej, pojawił się na stronie news o planach LOTu na 2018.
kloose84, 31 grudnia 2017, 20:16 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »