REKLAMA

LOT tworzy lotniczą supergrupę. Rząd daje 1,2 mld PLN – co na to Komisja Europejska?

LOT Dreamliner 787
Foto: Fly4free.pl
Rząd konsoliduje spółki lotnicze wokół LOT w ramach Polskiej Grupy Lotniczej. Jednak najciekawszym pomysłem jest stworzeniem w niej funduszu, który będzie... leasingował samoloty. LOT chwali się też rekordowym zyskiem.

Oprócz LOT-u w skład utworzonej przez rząd Polskiej Grupy Lotniczej wejdą też spółki LOT AMS (zajmuje się obsługą techniczną samolotów) , LS Airport Services (obsługa naziemna pasażerów i ładunków) oraz LS Technics (obsługa naziemna i techniczna linii lotniczych). PGL ma być spółką akcyjną, a jej prezesem został Rafał Milczarski, czyli obecny prezes LOT. Dlaczego powstaje?

– To odpowiedź na rosnący w rekordowym tempie popyt na przewozy lotnicze w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej oraz konieczność poprawy konkurencyjności i efektywności polskiego sektora usług pasażerskich. Ten projekt stwarza ogromne możliwości – mówi Rafał Milczarski, prezes LOT, którego na stanowisko szefa Polskiej Grupy Lotniczej powołał premier Mateusz Morawiecki.

Milczarski podczas konferencji dużo mówił o efektach synergii, dzięki którym wszystkie spółki mają zwiększyć efektywność biznesową. Szczegóły działalności grupy nie są jeszcze znane – wiemy, że podmioty, które wejdą w skład PGL, mają zachować odrębność organizacyjną, ale będą realizowały jedną, wspólną strategię.

– Na podobnej zasadzie na jednym rynku lotniczym działa wielu przewoźników, np. Lufthansa, Air France-KLM czy IAG – przekonywał.

Leasing samolotów strzałem w dziesiątkę?

Na dobry początek ministerstwo skarbu wyłoży na działanie spółki kapitał zakładowy w kwocie 1,2 mld PLN. Aż miliard z tej kwoty będzie przeznaczony na powołanie Polskiego Funduszu Leasingu Lotniczego, który zajmie się leasingowaniem samolotów pasażerskich.

– To niezagospodarowany dotąd segment rynku. Fundusz będzie działał na całkowicie rynkowych warunkach. Będzie on w stanie zaoferować liniom lotniczym usługi leasingu operacyjnego i finansowego. W tym również LOT-owi – powiedział Milczarski.

Dodał jednak, że LOT nie będzie płacił mniej za leasing samolotów, aby nie narazić się na zarzuty związane z pomocą publiczną. Ani więcej, bo nie będzie to opłacalne dla spółki. Miliard przeznaczony na rozruch funduszu starczy według LOT na zakup 5 Boeingów 737 MAX 8.

Pierwsze umowy na dostarczenie nowych samolotów fundusz ma podpisać jeszcze w 2018 roku. Jeśli tak się stanie, samoloty zostaną przekazane klientom najwcześniej w 2020 roku.

– LOT z pewnością nie będzie pierwszym klientem funduszu, Mamy już zapewnione finansowanie dla naszych planów rozwoju floty na 2018 i 2019 rok, więc najwcześniej możemy zacząć rozmawiać z funduszem od 2020 roku. Jakimi samolotami zainteresowany jest LOT? Na pewno szerokadłubowymi, ale potencjalnie interesują nas też samoloty regionalne,zabierające na pokład od 100 do 130-140 pasażerów. Zobaczymy, gdzie nasze potrzeby znajdą realizację we współpracy z podmiotem z grupy – mówi Milczarski.

Czy to pomoc publiczna?

Właśnie w działalności funduszu leasingowego kryje się chyba największa wątpliwość towarzysząca powołaniu nowej grupy. A mianowicie fakt czy Komisja Europejska nie uzna powołanie funduszu za niedozwoloną pomoc publiczną. LOT jest o to spokojny.

– LOT otrzymał już pomoc publiczną w przeszłości, a wszelkie podejmowane przez nas działania będą prowadzone otwarcie i na zasadach rynkowych. Wtedy, kiedy będzie to zasadne, będziemy informować organy regulacyjne o podejmowanych przez nas działaniach. Będzie to konieczne w momencie włączania LOT w struktury Grupy Lotniczej. Sądzę jednak, że Unia Europejska widzi w konsolidacji budowanie siły w Europie i spodziewamy się raczej aprobaty dla naszych działań – mówi szef LOT.

Eksperci są pozytywnie nastawieni do pomysłu utworzenia PGL, choć zgadzają się, że trzeba bardzo uważać, by nie naruszyć zobowiązań wynikających z restrukturyzacji spółki.

– Trzeba być bardzo wyczulonym na konstrukcję związaną z dokapitalizowaniem tej Grupy. Bo jeśli jest w niej LOT, to musi być to przejrzyście pokazane Komisji Europejskiej, aby nie miała wątpliwości, że może tam dochodzić do jakichś przepływów finansowych dla LOT-u, które mogłyby zostać uznane za niedozwoloną pomoc publiczną – uważa Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Najpilniejsze potrzeby? Załatać problemy z handlingiem

Choć w ramach PGL wszystkie podmioty zachowają swoją niezależność, to zwiększy się nad nimi nadzór prezesa LOT. Sam Milczarski wypowiadał się w samych superlatywach o spółkach tworzących grupę, choć nie we wszystkich sytuacja przedstawia się kolorowo. Tak jest choćby z LS Airport Services, czyli spółką zajmującą się handlingiem na Lotnisku Chopina. Nie jest tajemnicą, że firma ma problemy z brakiem rąk do pracy. Efektem były fatalne statystyki LOT i warszawskiego portu w wakacje, o czym pisaliśmy na łamach Fly4free.pl.

– Brak płynności w pozyskiwaniu pracowników to problem nie tylko LS, ale każdej firmy działającej na rynku warszawskim. Ten problem w istotnym stopniu dotyczy też LOT. Mam głębokie przekonanie, że stworzenie PGL sprawi, że wspólnie podejmiemy pewne działania, które poprawią tę sytuację. Jednym z rozwiązań jest choćby budowanie jasnej ścieżki kariery zawodowej pracownikom i przejścia pomiędzy spółkami, tak jak to ma miejsce w każdej grupie lotniczej na świecie – mówi Milczarski.

LOT z rekordowym wynikiem

Milczarski poinformował też, że w ubiegłym roku LOT zanotował rekordowe zyski – wynik EBITDA czyli zysk operacyjny wyniósł aż 283 mln PLN. Dla porównania – w 2016 r. LOT zarobił na przewożeniu pasażerów 183,5 mln PLN, a rok wcześniej miał 46,5 mln PLN straty.

Spółka nie podaje na razie wyniku netto za 2017 rok, ale Milczarski spodziewa się, że wyniesie on powyżej 300 mln PLN.

REKLAMA
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Avatar użytkownika
Czyli jak dać nieLOTowi ponad miliard zł nielegalnej dotacji tak by UE się nie czepiała. I kto za to płaci? Pani płaci, Pan płaci...
Mareckipl, 3 stycznia 2018, 9:30 | odpowiedz
Avatar użytkownika
EBIT to zysk z działalności operacyjnej, a nie podstawowej.
Don_Bartoss, 3 stycznia 2018, 10:38 | odpowiedz
Avatar użytkownika
Mareckipl Czyli jak dać nieLOTowi ponad miliard zł nielegalnej dotacji tak by UE się nie czepiała.I kto za to płaci? Pani płaci, Pan płaci…
Plus jak utworzyć nowe etaty dla kolegów. Zamiast stworzyć jedną grupę kapitałową, zlikwidować niepotrzebne etaty ograniczając zatrudnienie do optymalnego poziomu ( tu za przykład niech służy Enter Air założony przez byłych menadżerów LO ), dać podwyżki najgorzej zarabiającym pracownikom na lotniskach, zatrudnić pilotów na umowach o pracę, a nie działalnościach ( czy to nie przypomina sytuacji z pewną irlandzką tanią linią ). Po co. Załóżmy nową spółkę. Wyjdzie na 100% lepiej ! p.s. PR`owo to lecą pięknie, a jak bańka pęknie to będzie milion winnych. Poprawka. Jeden. PO :)
hubson, 3 stycznia 2018, 10:53 | odpowiedz
Avatar użytkownika
A co mnie obchodzi KE??!! Skopana policjantka już opuściła szpital?
namteH, 3 stycznia 2018, 11:34 | odpowiedz
Avatar użytkownika
Mareckipl Czyli jak dać nieLOTowi ponad miliard zł nielegalnej dotacji tak by UE się nie czepiała.I kto za to płaci? Pani płaci, Pan płaci…
Oczywiście... Czyż nie lepiej było pozwolić ryżemu uwalić LOT, oddać za dopłatą "helmutom" i później w poczuciu głębokiego podziwu pisać np. na forum,że Niemcy jak nikt inny są genialni i potrafią się rozwijać że ho ho.. Nie to co my cieniasy...
zzeke, 3 stycznia 2018, 11:37 | odpowiedz
Avatar użytkownika
LOT wyszedł na prostą dzięki wsparciu poprzedniego rządu- co jak wielu przechodzi ciężko przez gardło i również dzięki sprawnemu i profesjonalnemu poprzedniemu prezesowi LOT-u. Dzięki.
aragonix, 3 stycznia 2018, 11:49 | odpowiedz
Avatar użytkownika
aragonix LOT wyszedł na prostą dzięki wsparciu poprzedniego rządu- co jak wielu przechodzi ciężko przez gardło i również dzięki sprawnemu i profesjonalnemu poprzedniemu prezesowi LOT-u.Dzięki.
+ niskiej cenie ropy.
hubson, 3 stycznia 2018, 12:22 | odpowiedz
Avatar użytkownika
I bardzo dobrze! Lufthansa jest wspierana przez niemiecki rzad ze nawet rzad negocjuje warunki to i polski rzad moze taka spolke stworzyc. Juz bez przesady. Akurat ta spolka Polsce bedzie sie oplacac
patsam, 3 stycznia 2018, 12:43 | odpowiedz
Avatar użytkownika
A akcje kupią państwowe firmy tylko czy jeszcze jakieś z kasą są po tym jak te energetyczne zainwestowały w kopalnie? Po scentralizowaniu na pewno powstaną jakieś etaty dla dobrej zmiany od razu będzie widać efekty synergii.
sebaa, 3 stycznia 2018, 12:46 | odpowiedz
Avatar użytkownika
Dalej źle. EBITDA to nie jest zysk z działalności podstawowej.
Don_Bartoss, 3 stycznia 2018, 13:04 | odpowiedz
Avatar użytkownika
Don_Bartoss Dalej źle. EBITDA to nie jest zysk z działalności podstawowej.
Nie bądź taki dokładny ;) EBIDT'Ę można tak potraktować - jako wynik na działalności podstawowej - ponieważ jest nie uwzględnia ani kosztów finansowych, ani podatków, ani amortyzacji - to tzw. wynik na działalności operacyjnej czyli - dla niektórych traktujących zagadnienie ogólnie - podstawowej.
GUCIO HAPONEN, 3 stycznia 2018, 14:32 | odpowiedz
Avatar użytkownika
GUCIO HAPONEN
Don_Bartoss Dalej źle. EBITDA to nie jest zysk z działalności podstawowej.
Nie bądź taki dokładny 😉 EBIDT’Ę można tak potraktować – jako wynik na działalności podstawowej – ponieważ jest nie uwzględnia ani kosztów finansowych, ani podatków, ani amortyzacji – to tzw. wynik na działalności operacyjnej czyli – dla niektórych traktujących zagadnienie ogólnie – podstawowej.
Nie.
Don_Bartoss, 3 stycznia 2018, 14:46 | odpowiedz
Avatar użytkownika
hubson
aragonix LOT wyszedł na prostą dzięki wsparciu poprzedniego rządu- co jak wielu przechodzi ciężko przez gardło i również dzięki sprawnemu i profesjonalnemu poprzedniemu prezesowi LOT-u.Dzięki.
+ niskiej cenie ropy.
+ogólnej tendencji wzrostowej/rozwojowej rynku
GUCIO HAPONEN, 3 stycznia 2018, 14:53 | odpowiedz

Do których krajów pojedziemy bez problemu? Wszystkie obostrzenia w jednym miejscu! »
REKLAMA

Uwolnij świat podróży z Fly4free.pl

Gubisz się w obostrzeniach związanych z koronawirusem? Teraz wszystkie obostrzenia przed podróżą znajdziesz w jednym miejscu. Sprawdź restrykcje przed wyjazdem do Włoch, Grecji, Wielkiej Brytanii, Portugalii, Turcji, Albanii i wielu, wielu innych krajów! Podróżuj bezpieczenie i bądź zdrów!

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »
Akceptuję Fly4free.pl korzysta z technologii, takich jak pliki cookies, do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu automatycznego personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronie. Czytaj więcej ›Technologię tę w ramach Fly4free.pl wykorzystują również nasi partnerzy, których listę znajdziesz tutaj.

Szczegółowe informacje dotyczące plików cookies oraz zasad przetwarzania danych osobowych znajdują się w Polityce prywatności. Zapoznaj się z tymi informacjami przed korzystaniem z Fly4free.pl. Jeżeli nie wyrażasz zgody, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim komputerze, powinieneś zmienić ustawienia swojej przeglądarki internetowej lub zakończyć korzystanie z Fly4free.pl. Pozostawienie komunikatu, dalsze przeglądanie Fly4free.pl lub kliknięcie w przycisk „Akceptuję” oznacza wyrażenie zgody na wykorzystywanie plików cookies.