Pierwszy Dreamliner LOT poleciał z Azji do Polski trasą polarną. To dużo krótsze loty i…szansa na nowe trasy!
Realizowane przez LOT połączenia nad biegunem północnym to efekt decyzji Urzędu Lotnictwa Cywilnego, który zmienił. Części Certyfikat Przewoźika Lotniczego AOC. Zmiana polega m.in. na rozszerzeniu obszaru prowadzenia operacji o północną strefę polarną oraz o zwiększeniu ETOPS ze 180 do 207 minut dla Boeingów 787-8. 797-9. W praktyce oznacza to, że Dreamlinery LOT mogą znacząco skrócić czas lotów do Azji, tym w do Tokio. Połączenie ze stolicy Japonii do Warszawy będzie krótsze o ok. 1,5 godziny w stosunku do średnich czasów z ubiegłych 15 miesięcy, gdy z powodu rosyjskiej agresji na Ukrainę i wzajemnych sankcji LOT został pozbawiony możliwości przelotów nad Syberią.
Słoneczny Brzeg od 2625 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Łódź)
Alanya od 1660 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Katowice)
Majorka od 2889 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Kraków)
Jak informuje Krzysztof Moczulski rzecznik LOT, rozszerzenie certyfikatu otwiera przed LOT możliwości uruchamiania nowych, dotąd niedostępnych połączeń, np. bezpośrednich lotów do Honolulu na Hawajach.
Przyznaje jednak, że nie było łatwo zrealizować zmiany w certyfikacie, gdyż trasa polarna wymagała poważnych przygotowań. Trasa ta ma zresztą swoje ograniczenia – możliwość wykonania lotu tę trasą uzależniona jest od poziomów skali prognozy kosmicznej, które mają wpływ na systemy nawigacji satelitarnej, czy łączność radiową. Przygotowania do wdrożenia takich operacji były poprzedzone kilkumiesięczną pracą zespołu, który na podstawie przepisów EASA musiał wprowadzić wiele działań. Jakich? Należało m.in. dokonać zmian we wszystkich częściach Instrukcji Operacyjnej. Należało również przygotować nowe procedury i dokumenty, wyszkolić dyspozytorów lotniczych, pilotów i członków personelu pokładowego.
Pierwszy Dreamliner PLL LOT leci z Tokio do Warszawy trasą polarną.
— Krzysztof Moczulski (@egonolsen1978) June 17, 2023
Dzięki decyzji ULC o zmianie w części Certyfikatu Przewoźnika Lotniczego AOC, polegającej na rozszerzeniu obszaru prowadzenia operacji o północną strefę polarną oraz o zwiększeniu ETOPS ze 180 do 207 minut dla… pic.twitter.com/3yds7OATTf
Ponadto zespół odpowiedzialny za program do planowania lotów dokonał niezbędnych zmian w oprogramowaniu, aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie nowej trasy połączeń. Konieczny był również zakup dodatkowego wyposażenia samolotu, jakim jest polarny zestaw przetrwania, zawierający m.in. kombinezony polarne dla załóg, folie NRC dla pasażerów czy piłę do lodu.
LOT przypomina, że samoloty LOT już w latach 80-tych latały trasą polarną. Mimo dość prymitywnego wyposażenia nawigacyjnego samolotów typu IL-62M, dzięki wybitnemu zespołowi LOT i nawigatorów, możliwe były do wykonania tzw. rejsy rybackie przewożące pracowników Dalmoru do Anchorage na Alasce.





