Fly4free.pl

Lot opóźniony albo odwołany? Walcz o swoje

Foto: Fot. flickr.com, autor ppz, licencja cc
(W związku z wyjazdem autora to ostatnia aktualizacja do 17 lutego.) Prawa pasażera linii lotniczych reguluje rozporządzenie 261/2004 Parlamentu Europejskiego. Regulacje obejmują pasażerów lotów z i do krajów Unii Europejskiej. Ponieważ w przypadku tanich linii lotniczych, których w głównej mierze dotyczy tematyka tej strony, loty podlegają tej regulacji, nie będziemy zajmować się pozostałymi przypadkami. I tu już rozwiewam wszystkie wątpliwości. Nawet jeśli za bilet zapłaciliście jeden grosz - przysługują wam pełne prawa pasażera.Co nam przysługuje w przypadku opóźnienia i odwołania lotu?Prawo do opieki:  posiłki oraz napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania oraz bezpłatne dwie rozmowy telefoniczne lub możliwość wysłania dwóch e-maili w przypadku, gdy lot jest opóźniony o ponad 2h przy trasie do 1500 km, 3h w przypadku wszystkich lotów dłuższych niż 1500 km oraz o 4h w przypadku lotów powyżej 3500 km.

Gdy oczekiwany czas odlotu nastąpi co najmniej dzień (dzień, nie dobę) po terminie poprzednio zapowiedzianego odlotu dodatkowo przewoźnik zobowiązany jest zapewnić zakwaterowanie i transport między miejscem zakwaterowania i lotniskiem. Przyjmuje się, że jeśli między datą wylotu zapowiedzianego a oczekiwanego wsytępuje noc, powyższy przepis powinien mieć zastosowanie.

Dodatkowo, jeśli lot jest opóźniony o co najmniej 2h przewoźnik jest zobowiązany do poinformowania nas o przysługujących nam prawach i procedurach.

Kiedy mamy prawo do odszkodowania i zwrotu kosztów?

Gdy opóźnienie wynosi przynajmniej 5h, lub lot jest odwołany mamy prawo (wybór należy do nas):
– do zwrotu kosztu po jakim został zakupiony bilet,
– lotu w najwcześniejszym możliwym terminie na tej samej trasie (lub innym terminie dogodnym dla nas, w miare dostępności wolnych miejsc),
– lotu do innego miejsca docelowego na podbnych warunkach przewozu w najwcześniejszym możliwym terminie.

Pasażerowie opóźnionych i odowłanych lotów mogą oczekiwać odszkodowania, jeżeli przybędą do ich miejsca docelowego trzy godziny lub więcej po pierwotnie przewidzianej przez przewoźnika lotniczego godzinie przylotu. Niedotyczy to nieprzewidzianych okoliczności, którym nie można było zaradzić.

Okoliczności te, zgodnie z prawem unijnym, to nie tylko warunki meteorologiczne uniemożliwiające dany lot, ale także zagrożenie bezpieczeństwa, destabilizacja polityczna, nieoczekiwane wady mogące wpłynąć na bezpieczeństwo lotu, a także strajki mające wpływ na działalność przewoźnika – czytamy w money.pl.

O jakim odzkodowaniu mowa? Od 250 euro w przypadku lotów do 1500 km, przez 400 euro w przypadku lotów na dystansie 1500-3500 km i 600 euro dla lotów dalszych.

Jest jednak wyjątek, jeśli zaoferowano nam lot alternatywny, którego czas przylotu nie przekracza planowego czasu o 2/3/4h (w zależności od dystansu) linia lotnicza może pomniejszyć odszkodowanie o 50%.

Przewoźnik powinien wypłacić nam odszkodowanie niezwłocznie. Jeżeli nie wyraził takiej woli, zaczynamy postępowanie reklamacyjne. Jeśli go nie uznaje, a jesteśmy przekonani o swojej racji i od daty zdarzenia minęło 30 dni, lub przewoźnik nie dopełnił innych wymienionych wcześniej obowiązków – składamy skargę do Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Następną instancją jest już sąd cywilny.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
dodaj od siebie kilka rzeczy: Przy zalozeniu iz mamy kupiony lot na jakis tam termin i dostajemy maila od Ryanaira o zmianie godzin wiekszej niz 4godzin (da rade tez to zastosowac dla lotow zmienionych o np 3h20min) mozemy lot przebukowac na termin +/- 7 dni od pierwotnego terminu na DOWOLNY lot z siatki przewoznika. Oznacza to ze majac kupiony wczesniej lot np Wroclaw-Londyn i zmienia nam godziny tego lotu o 4h to mozemy go zamienic np na lot Madryt-Gran Canaria lub dowolny inny... warto o tym wiedziec
mleko, 7 lutego 2010, 17:01 | odpowiedz
Wszystko sie zgadza, tylko ze oni zawsze mowia ze to byly "nieoczekiwane wady mogące wpłynąć na bezpieczeństwo lotu". Moj lot do brukseli (wizzair) opoznil sie 23 godziny i 55 minut:) napisalam reklamacje i taka wlasnie dostalam odpowiedz...natomiast nieoficjalnie pracownik lotniska powiedzial nam, ze zepsul sie samolot lecacy do londynu, a ze mial wieksze oblozenie to oddali im nasza maszyne a nam wcisneli kit:/
olivka, 7 lutego 2010, 17:27 | odpowiedz
Wszystko fajnie, tylko, ze np takie linie jak RyanAir to maja wszystko o wszystkich w dupie i przy reklamacjach odpisza, ze byla to wina pogody i do tego, ze mozna bylo sie ubezpieczyc... Ostatnio mialem taka sytuacje, trzy tygodnie temu. W poniedzialek lot z Madrytu do Alicante, potem kilka godzin tam i z Alicante do Wroclawia. Oczywiscie RyanAir. Pierwszy lot mi odwolali, wiec automatycznie stracilem polaczenie z Alicante do PL. Pani w informacji mnie poinformowala, ze to wina pogody i ze tylko moze mi zarezerwowac nowy lot w obrebie Hiszpanii, tak jak byl ten do Alicante. Jedyny pasujacy mi byl w srode (za dwa dni) do Girony i potem bym musial kupic sobie do Wroclawia. Nie moglem sie zgodzic na taki uklad, bo musialem byc juz nastepnego dnia w Polsce. Musialem kupic zupelnie inne bilety. Gdybym mogl przebookowac bilet na inny kraj niz Hiszpanie to udaloby mi sie szybciej i taniej wrocic do PL. Czy myslicie, ze w takiej sytuacji mam jakiekolwiek prawo do odszkodowania? Pozdrawiam.
Marcin Kaczor, 7 lutego 2010, 21:55 | odpowiedz
Przykro mi to pisać, bo w takich sytuacjach zawsze jestem po stronie podróżników, a nie linii, ale patrząc na to w miarę obiektywnie: nie masz prawa do odszkodowania. Zgodnie z rozp. UE masz prawo do lotu na innym kierunku "na zbliżonych warunkach", z perspektywy przewoźnika jest to lot krajowy w powyższym przypadku. Myślę, że gdyby to nie był Ryanair, poszliby ci na rękę, ale mimo tego FR grał zgodnie z regułami gry.
Kamil Lodziński, 7 lutego 2010, 23:41 | odpowiedz
OK, ja do konca nie jestem do tego przekonany czy to jest TYLKO lot do tego samego kraju... Wiesz moze cos wiecej o tym? Rok temu mialem podobna sytuacje: odwolali mi lot z Brukseli do Girony, tez RyanAir i wtedy moglem przebookowac na inny kraj, bez problemu moglem wybrac Wroclaw.
Marcin Kaczor, 8 lutego 2010, 14:05 | odpowiedz
czy zepsucie się samolotu dzień wcześniej i podstawienie innego 6h po planowanym odlocie (6h po 12:50) zalicza się do "nieprzewidzianych okoliczności, którym nie można było zaradzić."? Leciałem CGN-KTW by Wizz, dzień wcześniej w Cork zepsuł się samolot i nie mógł wrócić do PL, na dzień następny ten samolot miał robić KTW-DTM-KTW, KTW-CGN-KTW i KTW-HHN-KTW, może jeszcze coś. Dortmund odwołali a my mieliśmy 6h opóźnienia, bo podstawili nam samolot z warszawy. Dostaliśmy jedem voucher 8e na jedzenie, nic więcej. Przysługuje nam coś?
mats, 12 lutego 2010, 15:00 | odpowiedz
U mnie też problem z Wizzair.. Odwołany lot z Katowic do Londynu. Ponieważ przebukować mogłam dopiero na lot cztery dni później, zdecydowałam się lecieć innymi liniami i ubiegać o zwrot kosztów. Cenę biletu wypłacono mi dopiero po miesiącu (choć w ich regulaminie jest mowa o 7 dniach) i po kursie, który był dla mnie mniej korzystny (straciłam kilka funtów, to niewiele, ale chodzi o zasadę). Płaciłam kartą debetową angielską i na angielskie konto wracali mi pieniądze. Odmówiono mi natomiast zwrotu kosztów podróży na lotnisko (busem wizzair). Uzasadniono to tym, że zrezygnowałam z lotu, więc nie miałam prawa do opieki, które przysługuje pasażerom, którzy lot przebukowali. Stąd moje pytanie. Przecież to nie ja odstąpiłam od umowy, to nie ja "zrezygnowałam" z lotu, to wizzair się nie wywiązał i lot odwołał. Czy w takiej sytuacji, kiedy wybrałam zwrot pieniędzy zamiast przebukowania na inny termin przysługuje mi prawo do opieki (a co za tym idzie, prawo do zwrotu kosztów podróży z i do miejsca zakwaterowania)? Nie chodzi mi o odszkodowanie, tylko o pieniądze, które zapłaciłam, żeby zrobić sobie "wycieczkę" na lotnisko i - po 8 godzinach oczekiwania na jakąkolwiek informację - z powrotem. Co byś mi radził? pozdr
Aneta, 14 lutego 2010, 17:16 | odpowiedz
Mialam planowy lot z Katowic do Dublina (Ryanair). Obsluga lotniska w Katowicach odprawiala wszystkich pasazerow do bramek, pomimo iz lotnisko w Dublinie bylo zamkniete (opady sniegu!). To oczywiscie oznaczalo, ze samolot, ktory mial przyleciec z Dublina i zabrac pasazerow z Kat do Dub, w ogole nie przyleci. Pasazerowie spedzili na lotnisku ok. 6h plus 2,5h w kolejce na przebookowanie biletu. O ironio, nie mozna bylo takiego biletu przebookowac on-line - tylko i wylacznie na terminalu, w kolejce. Jakie sa rozporzadzenia dotyczace odwolanych lotow, mozna je zmienic dzwoniac na infolinie w Ryanair? Niestety, gdy wreszcie udalo mi sie przebookowac bilet (na tydzien pozniej-pierwszy wolny termin), byla godzina 22:30 (czas na dotarcie na dworzec PKP to ok. 40-50min), a o 23:30 nie moge liczyc na jakiekolwiek polaczenia autobusowe lub PKP, ktorymi moglabym dotrzec do domu. Wszyscy pasazerownie byli wyjatkowo niezadowoleni. O tak poznej porze nie mozna bylo liczyc nawet na goracy posilek, nie mowiac juz o jakichkolwiek 'prawach pasazera', gdyz wszystkiemu winne 'zle warunki pogodowe'... Przestrzegam, zeby w przypadku jakiegokolwiek 'opoznienia' lotu, od razu zadzwonic do przewoznika albo sprawdzic strone lotniska docelowego, czy lot juz nie zostal tam odwolany... W takim przypadku najlepiej w ogole nie przechodzic przez kontrole bezpieczenstwa, gdyz pozniej nie ma odwrotu... Pozdrawiam
Natalia, 15 lutego 2010, 15:19 | odpowiedz
witam miałem odwołane loty w Alitalia do USA w tam i powrotny oba były odwołane, i zostałem poinformowany raz 3 dni na przed lotem raz dopiero na lotnisku, oba loty odwołane przez wycofanie lotów do usa. czy jest ktoś kto podjął by się odzyskania odszkodowania w zamian za procent bądź opłatę? ja nie mam na to czasu a szkoda żeby przepadło. jeśli ktoś jest chętny proszę o maila, przekaże szczegóły nr. lotów itp. pozdrawiam denis
denis, 25 lutego 2010, 23:31 | odpowiedz
witam miałem odwołane loty w Alitalia do USA w tam i powrotny oba były odwołane, i zostałem poinformowany raz 3 dni na przed lotem raz dopiero na lotnisku, oba loty odwołane przez wycofanie lotów do usa. czy jest ktoś kto podjął by się odzyskania odszkodowania w zamian za procent bądź opłatę? ja nie mam na to czasu a szkoda żeby przepadło. jeśli ktoś jest chętny proszę o maila, przekaże szczegóły nr. lotów itp. pozdrawiam denis(wytnij to)@plusnet.pl
denis, 25 lutego 2010, 23:33 | odpowiedz
ja mam z kolei pytanie , czy jeśli kupiłam bilety z wizzair'a i nie wykupiłam ubezpieczenia to przysługuje mi prawo do zwrotu kosztów za bilety, jeśli lot zostanie odwołany ??(wnioskuje że tak będzie- lot jutro o 12 30 z Wawy do Eindhoven) i kiedy przewoznik mnie poinformuje o odwołaniu lotu? może być tak,że dowiem się dopiero jutro na lotnisku? nie ukrywam,że byłoby to dla mnie utrudnienie, gdyż jestem z Lublina i do Warszawy mam 3 godziny drogi...
karola, 16 kwietnia 2010, 8:55 | odpowiedz
Przysługuje cie pełne prawo pasażerskie, w tym zwrot ceny biletu. Sprawdzaj informacje o locie na stronie Wizz i słuchaj oficjalnych komunikatów o zamknięciu przestrzeni powietrznej.
Kamil Lodziński, 16 kwietnia 2010, 9:16 | odpowiedz
witam! mam lot FR KRK-PSA RT o 19:55 17.04.10 i powrót 20.04.10- wszystko wskazuje że chmura pyłu wulkanicznego przesunie się właśnie nad Kraków. Na razie FR milczy w sprawie mojego lotu , żadnej info z ich strony nie dostałem. Czy Ryanair zwróci mi za lot powrotny jak odwoła wylot z KrK, a nie odwoła wylotu 20go z Pizy? Czy zwrot ceny obejmuje też opłaty lotniskowe i podatki? pozdrawiam adam
adam, 16 kwietnia 2010, 10:51 | odpowiedz
Jeśli kupowałeś na jednym bilecie - tak, jeśli na oddzielnych, może być kłopot. Zwróci ci cała opłatę.
Kamil Lodziński, 16 kwietnia 2010, 11:33 | odpowiedz
na jednym , super, dzięki wielkie za info. A tak na marginesie to ten wulkan to przezemnie, miałem lecieć na fajny low-costowy wypad do Toscani a tu jedna wielka kicha, pechowy jestem ;( , ale za info dzięki
adam, 16 kwietnia 2010, 11:49 | odpowiedz
Ryan Air odwolal mi lot do Pizy z Krakowa na sobote 17 kwietnia, powrot byl na 20 kwietnia. Z tym ze 18-19 kwietnia mialem lot na Ibize z Pizy tam i z powrotem a tego lotu jak narazie nie odwolal. Pieniadze za 17 kwietnia i 20 kwietnia 40zl jest szansa odzyskac bo bylo na jednym blankiecie. Zmienic lot tez moge niby darmowo ale za sama zmiane, bo wyglada to tak ze po wyborze zmiany na lat w podobnym terminie i nawet w to samo miejsce wyswietlaja sie ceny i ze bilet kosztuje np 260zl a ja mam zaplacone te 40 wiec roznica jest do zaplaty. Podobnie jest jak wybiore jaka kolwiek destynacje w siatce przewoznika. Czyli wychodzi na to ze trzeba zaplacic roznice w cenie za zmiane... nawet jak jest o 1-3 dni pozniej lot. Przy czym roznica jest duza, bo bilet kupilem za 40 zl wiec to niewiele w porownaniu z np. 360 zl. do doplaty np. 320 zl. Za zmiane rzeczywiscie 0 zl ale co z tego. Nie wiem czy ja jestem tu w jakims bledzie?
Jurek, 16 kwietnia 2010, 22:56 | odpowiedz
Podstawa prawna wygląda tak: W przypadku odwołania do niniejszego artykułu, pasazerowie maja prawo __wyboru___ pomiędzy: a) - zwrotem w terminie siedmiu dni, za pomoca srodków przewidzianych w art. 7 ust. 3, pełnego kosztu biletu po cenie za jaka został kupiony (...) b) zmiana planu podrózy, na porównywalnych warunkach, do ich miejsca docelowego, w najwczesniejszym mozliwym terminie; lub c) zmiana planu podrózy, na porównywalnych warunkach, do ich miejsca docelowego, w pózniejszym terminie dogodnym dla pasazera, w zaleznosci od dostepnosci wolnych miejsc. Tu kwestią interpretacji jest "na porównywalnych warunkach" i nawet Ryanair w róznych sytuacjach róznie to interpretuje. Widać tym razem, ze wzgledu na skale, postanowili uznac za porownywalen warunki taka sama cene, a reszte kaza doplacac. Mozna zawsze priobowac ciagac sie po sadach :)
Kamil Lodziński, 17 kwietnia 2010, 8:38 | odpowiedz
Witam Miałem wykupiony bilet lini Ryanair z Gdańska do Londynu na dziś rano. Lot został odwołany ze względu na duże stężenie pyłu wulkanicznego. Na stronie Ryanaira jest napisane że jest możliwość przebukowania biletu na inną datę bezpłatnie. Wchodzę online na swoj bilet i zmieniam datę wylotu, ale pokazuje się coś takiego; Regularne Fare Dorosły 179,99 PLN Tylko 4 wolne miejsca w tym opłaty Przenieś Free dozwolone Pon, 26 10 kwietnia LotFR 2373 09:50 Wyjazd 11:10 Przylot Nie wiem jak to zrozumieć, jest kwota dopłaty a jednocześnie jest informacja "Przenieś Free dozwolone". Nie wiem czy jeżeli zaakceptuje tę zmianę to uznają mi przebukowanie za darmo, czy doliczą tę kwotę. Proszę pilnie o informację, ponieważ dla mnie to jest dwuznaczne, a nie mam zamiaru dopłacać za bilet, gdyż zmiana lotu nie wynika z mojej winy i Ryanair sam informuje ze zmiana daty w tym wypadku jest bezpłatna. pozdrawiam
Wery, 18 kwietnia 2010, 13:03 | odpowiedz
?Rozmawiamy o tym w wątku "relacja" - ryanair nie pobiera od ciebie opłaty za zaminę terminu, domaga się jednak dopłaty róznucy w cenie, między ceną, kótra płaciłes, a ceną aktualną biletu na który chcesz wymienić odowłany lot. uważam, ze jest to niezgodne z rozporządzeniem UE, ale rekomendacja moze być róznie interpretowana. Linie maja zapewnić ci przelot na podobnych warunkach. ja bym kierował skarge do Ryanaira a nasteopnie do ULC
Kamil Lodziński, 18 kwietnia 2010, 15:38 | odpowiedz
Hej ho... To i ja się dołącze do pytań. Jutro mam lot powrotny do domu - niestety z azji i z przesiadką w amsterdamie (linie KLM), niestety zakładam że zostanie wszystko odwołane. W pierwszej rozmowie z liniami - 'mozemy przebukować lot na kiedys niewiadomo kiedy' lub oczywiscie mogą mi zwrócic $ za bilet (choc nie wiem czy jego połowę, bo w koncu juz przylecialem do tej azji na tym bilecie). Zwrot $ mnie nie specjalnie interesuje. Odszkodowania też nie - mimo wszystko rozumiem sytuacje. Ale zastanawia mnie sprawa hotelu tutaj - bo sie powolutku gotówka kończy, a linie powiedzialy ze sorry, no bonus, hotel sobie sam musze zorganizować. Zastanawiam się czy w takim razie jak mi sie już całkiem gotowka skończy to mam wbić zęby w tynk. Bo z tego co wyczytałem na onecie, choc jak to z onetowymi wiadomosciami bywa nie wiadomo czy to prawda - to klm powinien nam ten hotel zorganizować. Drogie bravo ,pomóż :-) Chiny są fajne, ale już sie znudziły... polek mi potrzeba, POLEK :-)
Krzysiek, 19 kwietnia 2010, 11:33 | odpowiedz
Ponieważ celem twojego lotu jest UE obejmuje cie stosowan dyrektywa, w myśl której masz prawo do opieki. Jeśli linie odmawiają - płacisz sam, i wszczynasz zpostepowanie reklamacyjne na podstawie kwitów. Prawo do opieki przysluguje ci tylko w tym wypadku, gdy nie odbierasz kasy, a przebukowujesz lot. Jeśli odbierzesz kasę obowiązki przewonika wobec ciebie sie kończą.
Kamil Lodziński, 19 kwietnia 2010, 11:43 | odpowiedz
Czyli jutro w nocy na lotnisko (bo check-in elektroniczny nadal nie dziala mimo ze powinien) Odbić sie od bramki, przebukować na np. 'za tydzień' bo to pewnie tyle sie zejdzie zanim to wszystko ruszy. I siedzieć :/ Babka w biurze tlumaczy mi ze hotel przysluguje tylko wtedy gdybym był w tranzycie, czyli np. doleciał do AMS i czekał na samolot do azji - to tak. Ale jak juz mnie w azji wysadzili i teraz po prostu nie mają jak odebrać, to radź sobie kliencie sam :/
Krzysiek, 19 kwietnia 2010, 12:42 | odpowiedz
Moja siostra miała wczoraj lecieć z Katowic do Londynu o 10:40. Informacji na stronie WizzAira na temat odwołania lotu nie było, ale już wieczorem w niedzielę wiedziałyśmy, że lotnisko w Luton będzie zamknięte do godz. 19:00 w poniedziałek. Oczywiste było,że lot zostanie odwołany, więc nawet nie pojechałyśmy na lotnisko (mieszkamy 150 km od Katowic). Rano na stronie lotniska w Katowicach pojawiła się informacja, że lot jest zawieszony, a dopiero kilka godzin później (po tym jak samolot miał odlecieć) lot został odwołany. Wysłałam prośbę o zwrot ceny biletu i otrzymałam odpowiedź następującej treści: Przedstawiciel działu obsługi klienta skontaktuje się z Państwem w celu załatwienia zgłoszonej reklamacji. Wymagane będą następujące dokumenty: - karta pokładowa - rachunki za dodatkowe wydatki (posiłki, zakwaterowanie, transport) - wypełniony formularz anulowania/opóźnienia otrzymany na lotnisku - międzynarodowy numer rachunku bankowego (IBAN), nazwa banku oraz kod BIC/SWIFT banku, nazwisko posiadacza rachunku Nasz przedstawiciel poinformuje Państwa o adresie, pod który należy przesłać w/w dokumenty. Czy mimo nieposiadania tych dokumentów jest szansa na zwrot ceny biletu?
Ania F., 20 kwietnia 2010, 11:03 | odpowiedz
Witam, Także mam problem odnośnie odwołanego lotu. Miałam leciec z Wrocławia do Paryża liniami WizzAir , ale z powodu pylu wulkanicznego moj lot(z resztą jak większośc lotów) sie nie odbył. Zadzwoniła wiec do telecentrum aby zmienic lot na najbliższy możliwy. Pani z centrali powiedziała , że owszem jest taka możliwośc, ale należy wyrównać koszty pomiędzy moim wykupionym już biletem- a biletem nowo zarezerwowanym. Dlatego tez moje pytanie. Czy taka zamiana lotów nie z winy pasażera powinna być bezpłana? A jeśli tak to co powinnam zrobic, by domagać sie zwrotu kosztów. Pozdrawiam:)
Anita, 23 kwietnia 2010, 16:41 | odpowiedz
Tak, Wizz Air łamie prawo. Tu pasazer.com informuje jak postepować: http://pasazer.com/in-4960-odmowa,zglos,reklamacje,do,ulc.php
Kamil Lodziński, 23 kwietnia 2010, 17:17 | odpowiedz
W dni nieszczęsnej erupcji wulkanu miałem lecieć z Warszawy do Brukseli.Wszystkie loty było odwołane oprócz mojego. Przy stanowisku odprawy biletowej dowiedziałem się, ze samolot doleci jedynie do Koloni w Niemczech, skąd autokary zabiorą nas do miejsca docelowego lotu. Na miejsce przybyły jedynie 2 autokary z wielu, które miały zabrać wszystkich. Pojechała jedynie połowa podróżujących. Mnie się nie udało! Na pytanie co dalej, dowiedziałem się, że trzeba poczekać, aż te autokary, które przyjechały do Brukseli, wrócą do Kolonii. Miało to trwać ok 6 h! Godzina była późna, więc wynająłem hotel i następnego dnia pojechałem pociągiem. Finalnie do interesu dołożyłem trochę pieniędzy. Czy mogę ubiegać się z tego tytuł o zwrotu kosztów noclegu i dojazdu, jakiegoś odszkodowania?
Michał, 28 kwietnia 2010, 2:01 | odpowiedz
Witam, Lot mojej mamy liniami Ryanair ze Szczecina został opóźniony około 5h z powodu burzy, krótko przed planowym lądowaniem samolotu z Londynu. Samolot został skierowany na lotnisko w Berlinie i przyleciał z opóźnieniem stamtąd. Rozumiem, że żadne odszkodowanie się jej nie należy (siły wyższe), ale co z prawem pasażera do opieki - nikomu nie zapewniono ani napojów, ani kanapek, a jedyny bar na terminalu miał zepsuty ekspres do kawy. Oprócz tego w międzyczasie odprawiany był inny lot i pomieszczenie było zatłoczone do granic możliwości, klimatyzacja nie działała, a temperatura na zewnątrz wynosiła około 30 stopni. Proszę o informację, co w takiej sytuacji można zrobić, z góry dziękuję.
soloh, 14 czerwca 2010, 18:38 | odpowiedz
Miałem spore opóźnienie lotu (jakieś 8h) z Nowego Yorku do Warszawy i zamianę lotu na autokar (przez opóźnienie pierwszego lotu spóźniłem się na przesiadkę) z Warszawy do Rzeszowa, przewoźnik nie chciał mi przyznać odszkodowania, po interwencji ULC, PLL LOT s.a. proponuje mi ugodę polegającą na tym, że oferuje wypłatę na Moje dobro ekwiwalentu w PLN kwoty 300 EUR w zamian za wycofanie skargi. Domagałem się 600 euro odszkodowania za opóźnienie oraz zwrotu kosztów biletu na trasie Warszawa-Rzeszów. Mam się zgodzić na ugodę i zakończyć sprawę czy domagać się pełnego odszkodowania lub zwiększenia tej kwoty i czy jeśli przewoźnik odmówi sprawę będę musiał kierować do sądu i czy poniosę przez to jakieś koszty?
Roland, 13 lipca 2010, 14:03 | odpowiedz
Kochani, jeszcze ja dołącze swoje pytanie. Otóż zakupiłam dwa bilety z firmy Ryanair: Kraków- Madryt i Madryt- Santiago de Compostela. Na początku w KRK powiadomiono nas o opóźnieniu półgodzinnym, jednak po 1/2h zawiadomiono, że lot odbędzie się z Katowic ze względu na złe warunki panujące na lotnisku w Krakowie. Cała podróż była tragicznie zorganizowana! Niewystarczająca informacja ze strony przewoźnika, brak organizacji, a nawet autokary pozbawione tabliczek z kierunkiem przejazdu. Ponadt, osoby, które nadały swój bagaż na lotnisku w Krakowie, musiały go odebrać, samodzielnie wpakować do autokaru i raz jeszcze nadać na lotnisku w Katowicach. Finalnie dotarłam do Madrytu o 18:30 zamiast 13:55 (4h 35min. opóźnienia!) Tym oto sposobem straciłam swoje połączenie do Santiago i zmuszona byłam do spędzenia nocy w Madrycia, wyruszenie do Santiago dnia kolejnego pociągiem oraz straciłam dzień w pracy. Z tego co wiem, po 2h opóźnieniu, przewoźnik jest również zobowiązany do zapewnienia jedzenia i picia pasażerom, czego oczywiście również nie uczynił. Właśnie zabieram się za pisanie reklamacji. Czy ktoś może mi doradzić na co szczególnie warto się powołać w przedstawionej sytuacji? Wiem, że Ryanair nie odpowiada za drugi lot, który nie posiada tego samego nr rezerwacji(w tym przypadku mojego do Santiago), w związku z czym przewoźnik nie zechciał mi zapewnić loty do Santiago dnia następnego, jednak czy może nie odpowiadać za zupełnie niedoinformowanie pasażerów, za tak duże opóźnienie? Czy jest szansa uzyskania odszkodowania za utracony zarobek i/lub zwrot biletu pociągowego? I pytanie chyba najważniejsze- na kogo adresujecie takie pismo? Bo ja mimo przeszukania strony Ryanair nie znalazłam takowej informacji, a wpisanie w polu "odbiorcy" pisma jedynie Ryanair nie wygląda dobrze przy wypisaniu wszelkich niezbędnych informacji dot. nadawcy:/ A może mogę w miejscu "odbiorcy" wpisać dokładnie te same informacje, na które adresuje list? Bardzo proszę o radę:) Pozdrowienia z 14C Hiszpanii, Poe:)
poe, 12 stycznia 2011, 21:38 | odpowiedz
@ poe Co do opieki, to jeżeli nie została udzielona przez przewoźnika to należy samemu zakupić posiłki i napoje, a następnie wszystkie rachunki przesyłamy linii lotniczej. W opisanym przypadku czynnikiem wpływającym na tak duże opóźnienie jest pogoda, więc przewoźnik nie odpowiada za nie i tak samo za dalsze loty (jeśli nie były na tej samej rezerwacji) i inne związane z tym plany (np. przejazdy kolejowe czy praca). Jedynie za co odpowiada to za opiekę, która musi zostać udzielona niezależnie od przyczyn. Najpierw składamy skargę bezpośrednio u przewoźnika. Odpowiedź odmowna, bądź brak odpowiedzi w ciągu 30 dni, powoduję, iż możemy składać skargę do ULC. Pisząc skargę powołujemy się na rozporządzenie 261/2004 Parlamentu Europejskiego. Tu masz dokładne informacje w jaki sposób można się skonstatować z Ryanairem >> http://www.ryanair.com/pl/pytania/kontaktowanie-sie-z-biurem-obslugi-klientow
Hubert Olender, 12 stycznia 2011, 22:29 | odpowiedz
wlk. dzięki Hubert!:) buziaki, poe.
poe, 17 stycznia 2011, 0:30 | odpowiedz
Witam, Wlasnie po raz kolejny Lot odwolal moj lot na trasie krajowej. Pierwszy odwolali z WAW do KTW, wyslali mi email informujacy o odwolaniu lotu 1 godz przed planowanym odlotem do KTW wiec oczywiscie bylem juz w drodze na Okecie. Na okeciu zaproponowano mi lot do krakowa i transport ladowy do Katowic. Wzialem te opcje, ale do Katowic dotarlem ponad 3 godziny po planowanym czasie przylotu. Teraz mam lot KTW WAW zarezerwowany na jutro, 8:50 rano, odwolali, ale tym razem email przyszedl niecale 24 godziny przed planowanym odlotem i zaproponowano mi lot wieczorny, 17:35 czyli zakladajac, ze odlot bedzie o czasie dolece do Warszawy 10 godzin po planowanym przylocie. Co w takiej sytuacji zrobic? Macie jakies doswiadczenie z LOT w sprawie odwolania? Jak odzyskac od nich 250 Euro rekompensaty za odwolany lot ponizej 1500km? Napisalem juz jedna reklamacje, ale oczywiscie zero odzewu jeszcze. Dzieki z gory za odpowiedzi. Pozdrawiam. J.
Jakub R, 20 lutego 2011, 23:02 | odpowiedz
@ Jakub R Napisz reklamację do LOTu i domagaj się odszkodowania, jeśli nie zaszły okoliczności wyłączające. Jeśli LOT nie uzna reklamacji lub od daty wysłania pisma minęło 30 dni składamy skargę do Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Hubert Olender, 21 lutego 2011, 13:55 | odpowiedz
@ Jakub R Witam w klubie , w ciągu ostatnich 3 tyg mialem dwa odwolane loty tyle ze miedzynarodowe. Jeden z Rygi ( dali w zamian lot przez Helsinki ) , a wczoraj rano skasowali mi lot z Wilna. W zamian doleciałem przez Kopenhagę, ale nie zdążyłem już na lot do Krakowa ( oczywiście straciłem tez bilet powrotny ), straciłem rezerwacje hotelu ( miałem opcje z brakiem mozliwosci rezygnacji w hotelu w Katowicach ) plus pare innych trudnosci. Sęk w tym, że lot do KRK miałem na innym bilecie, więc pewnie LOT się wypnie... czy mam podstawy do domagania się odszkodowania od LOTu, nawet jeżeli skorzystałem z alternatywnego połączenia i dolecialem do Wawy ( wiecej niz 2 h póxniej od planowanego przylotu samolotem, ktory mi skasowali ) ps o tym ze mam lot odwolany, dowiedzialem się sam na lotnisku o 5 rano z tablicy odlotow.
Pawel, 4 marca 2011, 16:18 | odpowiedz
Reklamować się opłaca, przynajmniej w Lufthansie, a poniżej potwierdzenie: Szanowni Państwo, w nawiązaniu do Państwa pisma z dnia 06.01.2011r. oraz wiadomości z dnia 23.02.2011r. pragniemy serdecznie przeprosić za długi okres oczekiwania na naszą odpowiedź. Z powodu dużej ilości otrzymanych reklamacji od naszych Klientów (chaos pogodowy w Europie) doszło niestety do opóźnienia w rozpatrzeniu wielu zażaleń. Niezmiernie nam przykro, że z powodu odwołania rejsu LH 3749 z Warszawy do Mediolanu w dniu 30.12.2010r. doszło do zmiany Państwa planów podróży i niekomfortowej sytuacji. Oczywiście dokładamy wszelkich starań, aby nasi Pasażerowie dotarli punktualnie i bezpiecznie do miejsca docelowego. Bezpieczeństwo jest dla nas sprawą najwyższej rangi. Z tego względu poddajemy nasze samoloty regularnym konserwacjom i przeglądom według wskazań producenta oraz przepisów ustawodawcy. Mimo najlepszej konserwacji, do której przywiązujemy wielką wagę, w wyjątkowych przypadkach może dojść do nagłych, nieoczekiwanych problemów, które utrudnią lub uniemożliwią wykonanie usługi. Ubolewamy nad faktem, że serwis oferowany przez pracowników lotniska w Warszawie nie spełnił Państwa oczekiwań. Pragniemy zapewnić, że nasze wysiłki skierowane są na to, aby nasi Pasażerowie byli zadowoleni z obsługi, jaką oferujemy. Przepraszamy, że nie miało to miejsca w Państwa przypadku. Nie było intencją pracownika kasy lotniczej sprawianie Państwu nieprzyjemności. Jeśli ponieśli Państwo dodatkowe koszty za posiłki, napoje czy rozmowy telefoniczne na lotnisku w Warszawie w okresie oczekiwania na rejs zastępczy LO 319 do Mediolanu, prosimy o przesłanie odpowiednich rachunków lub zestawienia wydatków celem sprawdzenia możliwości ich refundacji. Uprzejmie informujemy, że w związku z odwołaniem rejsu LH 3749 przysługuje Państwu odszkodowanie w wysokości 250 EUR na osobę. Do zwrotu jest zatem kwota łączna w wysokości 1.995, 68 PLN. Prosimy uprzejmie o podanie numeru konta złotówkowego IBAN/SWIFT wraz z danymi właściciela konta celem dokonania zwrotu ww. sumy. Procedura przelewu potrwa 10-14 dni. Jeszcze raz przepraszamy i wyrażamy nadzieję, że pomimo tego przykrego doświadczenia nadal będą Państwo korzystać z usług naszych linii lotniczych. Z poważaniem, _________________________________________________________ Beata Hammer / Katarzyna Flieger Customer Feedback Europe Lufthansa German Airlines Customer Feedback Europe PO Box 1289 Liverpool L69 3AX UK E-mail: customer.feedback.eu@lufthansa.com
Mojitooo, 4 kwietnia 2011, 20:51 | odpowiedz
Klasa.
Kamil, 4 kwietnia 2011, 21:02 | odpowiedz
Witam, mam pytanie, bo widzę, że masz sporą wiedzę na ten temat. Dnia 1.04.2010r mój LOT 041(WAW-YYZ) został opóźniony o 3h, z tego co wiem od chłopaków z płyty, mechanicy w tym czasie naprawiali prawy silnik. Dnia 08.04 LOT 042 (YYZ-WAW) zostal odwołany o czym zostałem poinformowany telefonicznie dzień przed odlotem i nie godząc się na lot dnia 10.04 zaproponowano mi lot LH na trasie YYZ-FRA i LO na trasie FRA-WAW w związku z czym moje opóźnienie wyniosło 1h50min ale mój bagaż doleciał dopiero po 5h i czy w związku z zaistniałą sytuacją nalezy mi się odszkodowanie od LOT-u? jeżeli tak to za które z powyższych poślizgnięć LOT-u? będę bardzo wdzięczny za pomoc w tym temacie Pozdrawiam
Rudi_wawa, 13 kwietnia 2011, 0:14 | odpowiedz
Lot WZZ Forli-Wrocław. Opóźnienie 13h. Przewoźnik nie zamierza wypłacić odszkodowania. Czy skarga po upływie 30 dni powinna trafić do polskiego ULC, czy raczej do włoskiego odpowiednika? Dzięki z góry.
Gruszka, 25 kwietnia 2011, 14:52 | odpowiedz
@ Gruszka Najpierw do przewoźnika, a potem dopiero do ULC kraju, gdzie nastąpił wylot.
Hubert Olender, 26 kwietnia 2011, 18:51 | odpowiedz
@ Gruszka lecieliśmy tym samym samolotem :) Składałam reklamację od Wizza, oczywiście odmówił wypłaty odszkodowania powołująć się na to, że "awaria samolotu regularnie serwisowanego jest okolicznością nadzwyczajną"
nomia, 31 maja 2011, 7:27 | odpowiedz
Witam, 5 czerwca wylatywalam do majorki lot o 22.55 niestety wylecieliśmy około 2 w nocy... rezydent brak słów cały czas na temat wycieczek polskich mówił że nie ma bo jest reorganizacja neckermanna z thomasem cook... a co mnie to interesuje rezerwowałm w lutym wycieczke za prawie 7000zł... i musiałam jeżdzić na wycieczki z niemcami ... rezydent niemiecki neckermana prawie codziennie bywał w hotelu... jak cos niemcowi nie pasowało to zaraz to załatwiał i już jest po jego myśli.. nawet jedzienie... dnia 19 czerwca o 9 rano zadzwonił do nas rezydent z informacją że nasz lot jest odwołany do katowic i że mamy lot do warszawy i z tamtąd do katowic busem... było nas 10 osób które zostały tak potraktowanie... lot 19.05 do katowic zamieniono nam na 02.55 do warszawy... musieliśmy sami załatwiać przedłużenie pobytu bo rezydent olał nas przekazał co miał i tyle... na lotnisku rezydentka łaskawie sie pojawiła jak już nadaliśmy bagaże i inna rezydentka z innego biura wszystko nan wytłumaczyła... o 6 rano byliśmy w warszawie a w katowicach o 11 zaznacze że na lotnisku pyrzowice nas wysadził... czy mam prawa do odszkodowań???? mamy ubezpieczenie all risk
agata, 21 czerwca 2011, 9:23 | odpowiedz
witam,czy ktos moze podac mi adres mailowy lot gdzie moge wyslac moja skarge?dziekuje.
pawel wroszc, 7 listopada 2011, 10:19 | odpowiedz
Wyślij na adres korespondencyjny pocztą tradycyjną. Z doświadczenia wiem, że reklamacje wysyłane przez formularz na stronie (nie ma opcji na e-mail) potrafią zaginąć.
Ewelina, 7 listopada 2011, 10:43 | odpowiedz
Do LOT wystarczy absolutnie wysłanie e-mailem(passenger.claims@lot.pl): wówczas sprawa jest znacznie szybciej rozpatrywana (średnio ok. 7-14 dni na odpowiedź, która też przychodzi mailwo). Akurat w przypadku poczty tradycyjnej jest wieksza szansa, że skarga gdzieś utknie. W razie sporu i wniesienia sprawy do ULC dowód nadania emaila jest rownoważny z dowodem nadania poczty poleconej.
marek2011, 7 listopada 2011, 11:12 | odpowiedz
witam, czy ktos moze pomoc w ponizszej sprawie W niedziele 20/11 o 16.30 mielismy miec powrot z Paryza z Wizz airem. Bedac na lotnisku odwolali nam lot z powodu mgly (i 2 loty wczesniejsze do Polski rowniez). Samolot wyladował w Lille jednak Wizz nie zapewnil transportu tylko powiedzial ze mozemy przebukowac bilet na inny termin lub dostac zwrot za bilet. Kolejny termin byl na srode 3 dni pozniej, a do pracy trzeba wracac. Dostalismy jakis papier do podpisu oraz papiery do zlozenia reklamacji. Kobieta powiedziala ze mozemy zawsze zminic zdanie jak nie chcemy zwrotu za bilet. Do Polski wrocilismy na wlasny koszt w poniedzialek w nocy.Koszt: nocleg pod Paryzem, samolot do berlina,pociag do Szczecina pociąg do Gdanska. szukalismy najtanszych opcji jednak wszystkie inne polaczenia albo bylo juz za pozno albo byly juz wykupione. Łączny koszt okolo 800pln/osoba. 2 dni po odwolanym locie dostalismy (wtorek 22/11) fakture od Wizzaira ze zwrotem za bilet 69pn/osoba. Chcielibysmy dostac zwrot poniesionych kosztów. Wiem ze cos podpisywalismy ale byl taki chaos ze nawet nie myslelismy o tym co podpisujemy. Czy mozemy jeszcze wyslac reklamacje podczepiajac potwierdzenia platnosci karta kredytowa i czy jest szansa na zwrot poniesionycj kosztów? z góry dziekuje za informacje
manro1, 22 listopada 2011, 20:23 | odpowiedz
Na formularzu reklamacyjnym jest wyszczegolnienie: Odowałanie lotu z powodów niezaleznych id Wiazz Air: 1) Anulowanie reklamacji i zmiana na rejs operwany przez Wizz air lub inna niskokosztowa linie lotnicza na tej samej trasie, pod warunkiem dostepnosci miejsc LUB 2) Anulowanie rezerwacji i pełen zwrot kosztów biletu za niewykorzystany odcinek lub odcinki lotu (...) w tym wypadku zmiana rezerwacji na rejs operwany przez Wizz air lub inna niskokosztowa linie lotnicza na tej samej trasie do miejsca z ktorym zaczela sie podróz, pod warunkiem dostepnosci miejsc LUB 3) Anulowanie rezerwacji i otrzymanie kredytu w wysokosci ceny zakupionego biletu plus 20% wartosci zaplaconej taryfy. Kredyt moze byc wykorzystany na dowolny rejs Wizz air w ciagu kolejnych 12 miesiecy ORAZ 4) Dwie darmowe rozmowy telefonie, faksy teleksy, mozliwosc skorzystania z poczty elektronicznej lub zwrot kosztów za wymieniona komunikacje oraz 5) W przyapdku zmiany trasy gdy czas odlotu nowego rejsu nastepuje dnia nastepnego w stosunku do rejsu ktory zostal skasowany zapewniamy zakwaterowanie wraz z posilkami w hotelu oraz transport miedzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania lub zwrot kosztow posilkow zakwaterowania oraz transport miedzy lotniskiem a miejscem zakwateroania. Nasz agent hotelowy poleci hotele w poblizu lotniska. Aby otrzymac zwrot kosztow za asyste wymieniona w sekcjach 4 i 5 powyzej nalezy przedstawic odpowienie rachunki w rozsadnym przedziale cenowym. Czyli jakby nigdzie nie jest nawet napisane ze proponuja zwrot kosztow za nasz wlasny transport. Niestety dopiero teraz to doczytalismy a nie na lotnisku....
manro1, 22 listopada 2011, 20:58 | odpowiedz
Witam, mam pytanie w sprawie opóźnienia lotu związanego z wczorajszymi strajkami. Mianowicie leciałem z Addis Abeby do Warszawy przez Frankfurt: 1. lot z Addis z 23.25 został przełożony na 5.25 (wylecieliśmy o 6), przewoźnik przygotował jedzenie i napój w restauracji (tu nie mam zastrzeżeń) 2. Na miejscu w Addis przebukowaliśmy pierwotny lot z Frankfurtu do Warszawy z ok. 7 rano na 16.55 wczoraj. (czyli prawie 10 godzin później). Dobrze, że to zrobiliśmy, bo jak dolecieliśmy do Frankfurtu po 11 to czekała na nas kolejka do biur lufthansy lekko mówiąc GIGANTYCZNA, w której na szczęście nie musieliśmy stać bo posiadaliśmy już nowy, przebukowany bilet do Warszawy. Czy wobec poniższego faktu i de facto przylotu 10 godzin później niż planowano do Warszawy (zamiast ok. 9 byliśmy przed 19) przysługuje mi prawo do odszkodowania/rekompensaty straconego czasu i np. wydatków poniesionych we Frankfurcie na lotnisku na obiad? Z góry dziękuję za wszystkie odpowiedzi i pozdrawiam, Krzysiek
Krzysiek, 1 marca 2012, 11:26 | odpowiedz
@ Krzysiek Na odszkodowanie nie ma szans, gdyż strajk personelu jest siłą wyższą. Jednak jak najbardziej możesz się ubiegać o zwrot wydatków na posiłki, napoje i dodatkowe noclegi jeśli miały miejsce.
Hubert, 1 marca 2012, 11:46 | odpowiedz
Przysłali mi taką odpowiedź po skasowaniu trasy. Zwrócli też kasę bez mojego akceptu. Co otym sądzicie? Mi to wyglada na totalną grandę. dot. rezerwacji XXXXXX Szanowny Panie, W odpowiedzi na Pański email wyjaśniam, że trasa Budapeszt – Thessaloniki – Budapaszt została skasowana ze względów handlowych, do czego przewoźnik ma prawo zgodnie z art.4 warunków przewozu Wizz Air (Godziny odlotów i przylotów podanych w Rozkładzie Wizz Air lub podanych w innym miejscu nie są gwarantowane i Wizz Air zastrzega sobie prawo do ich zmiany). Chciałabym wyjaśnić, że zgodnie z warunkami przewozu Wizz Air, art. 15.1.2, zaakceptowanymi przez Pana podczas dokonywania rezerwacji, w przypadku, gdy Wizz Air poinformował Pasażera o zmianach lotu zgodnie z paragrafem 15.1.1, Pasażer może skontaktować się z Telecentrum i wybrać jedną z poniższych opcji: (a) Wizz Air zmieni rezerwację Pasażera na lot na tej samej lub – w razie konieczności – podobnej trasie na inny dzień przypadający na 14 dni przed zaplanowanym pierwotnie odlotem lub na 30 dni po nim, w zależności od dostępności wolnych miejsc (w przypadku trasy Budapeszt – Thessaloniki - Budapeszt, zgodnie z zarządzeniem wewnętrznym Wizz Air, nie oferujemy podobnej trasy, więc ta opcja nie jest dostępna), (b) Wizz Air anuluje rezerwację i zwróci Klientowi pełną wartość dokonanej zapłaty za odwołany lot i dodatkowo 20% ceny zapłaconej za odwołany lot oraz za bilet powrotny, jeżeli takowy został wykupiony, na „konto klienta” w Wizz Air. Zwróconą sumę można wykorzystać na jakikolwiek inny lot liniami Wizz Air w przeciągu roku od daty odwołanego lotu; lub (c) Wizz Air anuluje rezerwację i zwróci Klientowi Cenę Całkowitą zapłaconą za odwołany lot wraz z biletem powrotnym, jeżeli takowy został wykupiony, zgodnie z paragrafem 15.4.4. Prosimy więc o wybranie jednej z dostępnych opcji. Jeśli zaś chodzi o zarządzenie wewnętrzne, uprzejmie wyjaśniam, że jak sama nazwa wskazuje, jest ono zarządzeniem wewnętrznym, czyli nieprzeznaczonym do dystrybucji na zewnątrz. Z poważaniem, xxxxxxxxxxxxxxxxxxx Customer Relations Department
szumny, 19 marca 2012, 8:09 | odpowiedz
Regulamin Wizzair jest sprzeczny z rozporządzeniem 261/2004 : pisz skargę do odpowiednika ULC; zobacz tez moje posty w temacie na forum. Przewoźnik nie miał prawa także samoczynnie Ci zwrócić kasy za bilet ; DECYZJA NALEZY DO CIEBIE , a nie jego.
marek2011, 19 marca 2012, 9:11 | odpowiedz
Chyba coś się zmienia w sprawach odszkodowań - ciekawe czy prawomocny wyrok bedzie taki sam za http://edgp.gazetaprawna.pl/index.php?act=mprasa&sub=article&id=403824 "Linia lotnicza, chcąc uniknąć wypłaty odszkodowania pasażerom, których loty są opóźnione, musi wykazać, że opóźnienie jest wynikiem okoliczności nadzwyczajnych i niezależnych od przewoźnika, których nie można było uniknąć i wyeliminować. Awaria silnika mimo prawidłowego serwisowania samolotu nie jest taką okolicznością nadzwyczajną. Pasażerowi należy się rekompensata za czekanie – orzekł wczoraj Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie." Chodziło o Rynair.
palomino, 22 marca 2012, 10:47 | odpowiedz
Witam, Mam pytanie odnosnie sytuacji jaka mnie spotkała w drodze do Brazylii. Miałem lot na trasie FCU-MAD-SSA na dziń 29.03.2012 Gdy rano zgłosiłem się na rzymskim lotnisku okazało się, że loty do Madrytu są odwołane ze względu na strajk generalny. Pan przy stanowisku odmówił mi jakiejkolwiek pomocy i musiałem pokryć koszty utrzymania samemu przez blisko dobę. Zaproponował mi wylot 48h później w stosunku do pierwotnej daty. Po wielkiej kłótni dostałem lot do Madrytu o pólnocy (14h po czasie pierwotnego wylotu). Tam musiałem spędzić ok. 36h czekając na lot do SSA, ale już z zakwaterowaniem na koszt linii lotniczych. Rozumiem, że za rachunki i poniesione koszty w Rzymie należy mi się zwrot, ale czy również odszkodowanie za to, że dwie doby spędziłem na lotniskach? Strajk był w Hiszpanii, nie we Włoszech i sugerowałem, by przebukowali mi lot na połaczenie FCU-SSA lub jakiekolwiek inne omijające Hiszpanię, choć musieliby przez inne linie, bo AirEuropa lata tylko przez MAD. Również będąc w MAD mogli wysłać mnie wcześniej innymi liniami, zamiast trzymać mnie w hotelu 36h do nastepnego lotu MAD-SSA. Czy ich działanie było prawidłowe, czy nie i w związku z tym strajk generalny nie tłumaczy ich zachowania? Proszę o radę i z góry dziekuję. Pozdrawiam JK
jk, 30 kwietnia 2012, 19:32 | odpowiedz
JK: odezwij sie do mnie na priva to w wolnej chwili Ci cos doradze
marek2011, 30 kwietnia 2012, 20:26 | odpowiedz
@Marek2011: Podaję swojego e-maila, bo nie bardzo wiem, jak Cię odnaleźć na privie priwa@poczta.onet.pl dzięki i do sklikania JK
jk, 30 kwietnia 2012, 20:43 | odpowiedz
I znowu powtórka z rozrywki W dniu wczorajszym (19/08/20120), odwołano lot z Warszawy do Chicago. Ażeby było ciekawiej to nie powiadomiono o tym pasażerów ani telefonicznie ani e mailowo twierdząc, że nie mieli numerów telefonu ani adresu emailowego. A przecież dostałem potwierdzenie biletu i bilet przez emaila. Mało tego nauczony doświadczeniem rozmawiałem z LOTem w sobotę pytając czy wszystko jest OK. Na lotnisku powiedziano że o odwołaniu dowiedziano się o 5 rano więc nie mieli możliwości powiadomienia pasażerów. I zaczyna się "polka" odesłano wszystkich pasażerów do oddzielnego okienka w celu zmiany rezerwacji. Szczyt sezonu, nie ma wolnych miejsc. Oferują loty z kilkoma przesiadkami, na co pasażerowie nie chcą sie zgodzić. Następna oferta przelotu LOTem dopiero za kilka dni (23/08/2012).!!!!!! Pasażerowie się pytają kto pokryje koszty ich straty i dodatkowe koszty pobytu w Polsce? Panie z LOTU odpowiadają że nikt bo przecież oferują im „za darmo” przelot w dodatkowym terminie. Mam więc pytanie do pasażerów którzy się już spotkali z takimi problemami? Lot opóźniony albo odwołany? Walcz o swoje. Zgodnie z posiadaną wiedzą, prawa pasażerów, (http://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_pl.htm), Prawo do odszkodowania Twój lot został odwołany lub dotrzesz na miejsce z ponad 3-godzinnym opóźnieniem, możesz być uprawniony do odszkodowania w wysokości 250–600 euro w zależności od długości trasy. Czyli za lot do Chicago powinienem dostać odszkodowanie 600 euro. Tylko że te 600 euro nie pokrywa kosztów dodatkowego pobytu w Polsce prze 4 dni. Hotele (noclegi), przejazdy, wyżywienie, jak i nie określone straty poniesione z powodu niebycia w określonym czasie w miejscu docelowym. Jak więc nie dać się oszukać LOTowi i zmusić go do pokrycia własnych strat? Jakie dowody muszę LOTowi przedstawić ażeby dostać „odszkodowanie”??? Pozdrawiam wszystkich poszkodowanych i sfrustrowanych pasażerów.
Polonus, 20 sierpnia 2012, 7:51 | odpowiedz
(:- - 14178 85140
OxypeOrdery, 26 grudnia 2012, 22:40 | odpowiedz
~oO> - live casino 40958
quopuhbut, 31 grudnia 2012, 15:35 | odpowiedz
Zarezerwowałam lot z Krakowa do Paryża. Ponad miesiąc przed datą wylotu otrzymałam wiadomość od Ryanair o przesunięciu lotu o 4 godziny. Czy w związku z taką sytuacją mam prawo do jakiegokolwiek odszkodowania?
Madeline, 2 stycznia 2014, 13:24 | odpowiedz
MadelineZarezerwowałam lot z Krakowa do Paryża. Ponad miesiąc przed datą wylotu otrzymałam wiadomość od Ryanair o przesunięciu lotu o 4 godziny. Czy w związku z taką sytuacją mam prawo do jakiegokolwiek odszkodowania?
Nie, ewentualne odszkodowanie przysługuje w przypadku odwolania/przelozenia lotu pozniej niz 2 tyg przed datą wylotu.
Mike, 2 stycznia 2014, 14:09 | odpowiedz
Witam,chcialbym napisac reklamacje w sprawie opoznionego lot do Wizz Air na ich oficjalnej stronie.Dowiedzialem sie,ze jest to pierwszy krok o ubieganie sie o odszkodowanie.Lot mialem zarezerwowany na JEDNYM KODZIE REZERWACJI DLA DWOCH OSOB.Lot byl opozniony ok 4godz 45min.Czy ktos orientuje sie,czy powinienem wypelnic w tym przypadku jeden czy dwa wnioski reklamacyjne dla Wizz Air?
Guinness, 23 lutego 2014, 11:13 | odpowiedz
Droga Redakcjo, może warto odświeżyć ten temat. Pomimo faktu, ze regulacje unijne obowiązują już od jakiegoś czasu nadal mała liczba pasażerów ubiega się o odszkodowania (w niektórych krajach UE jest to poniżej 5% uprawnionych). Wiem co mowię bo uzyskiwanie odszkodowania za lot opóźniony ponad 3 godziny z ryanair zajęło mi cały rok. Oczywiście nie obyło się bez skargi do ULC i pomimo uzyskania pozytywnej decyzji musiałem pogrozić sprawa w sadzie aby przewoźnik wypłacił odszkodowanie. Pozdrawiam
Raf, 27 lutego 2014, 22:56 | odpowiedz
Mam pytanko kolega lecial do uk raz odwolali lot s powodo mgly dali nowy bilet jak pojechal drugi raz znowu to samo samolot wyladowal na innym lotnisko ald nie potrafil zadnego busa zalatwic czy mozna liczyc na jakies odszkodowanie dali mu nastepny bilet 3 dni puzniej
wladi, 1 listopada 2014, 17:32 | odpowiedz
nie zostalem wpuszczony do samolotu firmy lot z Warszawa-Bankog powiedzieli mi ze czuc odemnie jest alkohol! chodz przeszedlem przez odprawa paszportowa i wykrywacmetali! na bezclowym w restauracji wypilem piwko! przed odlotem! nastepnie juz w ,,rekawie'' nie wpuscili mnie do samolotu twierdzac ze czuc odemnie jest alkohol! wiec poprosilem o zbadanie alkomatem nie jedno krotnie odmowili mi! to jest naprawde przykre zrobilem 1500km z Holandii przewoznikami,autobusami, pociagami zeby sie dostac do Warszawy a tam odeslali mnie z powrotem! pieniedzy nie zwrucili ,wycieczka za duze pieniazki przepadla! o to rzeczywistosc i wielka linia lotnicza LOT
Kris 91, 30 stycznia 2015, 19:34 | odpowiedz
Kris 91nie zostalem wpuszczony do samolotu firmy lot z Warszawa-Bankog powiedzieli mi ze czuc odemnie jest alkohol! chodz przeszedlem przez odprawa paszportowa i wykrywacmetali! na bezclowym w restauracji wypilem piwko! przed odlotem! nastepnie juz w ,,rekawie” nie wpuscili mnie do samolotu twierdzac ze czuc odemnie jest alkohol! wiec poprosilem o zbadanie alkomatem nie jedno krotnie odmowili mi! to jest naprawde przykre zrobilem 1500km z Holandii przewoznikami,autobusami, pociagami zeby sie dostac do Warszawy a tam odeslali mnie z powrotem! pieniedzy nie zwrucili ,wycieczka za duze pieniazki przepadla! o to rzeczywistosc i wielka linia lotnicza LOT
Jak czytam twój wpis to wydaje mi się że ciągle nie jesteś całkiem trzeźwy:-)
dzibag131, 30 stycznia 2015, 20:28 | odpowiedz
dzibag131
Kris 91nie zostalem wpuszczony do samolotu firmy lot z Warszawa-Bankog powiedzieli mi ze czuc odemnie jest alkohol! chodz przeszedlem przez odprawa paszportowa i wykrywacmetali! na bezclowym w restauracji wypilem piwko! przed odlotem! nastepnie juz w ,,rekawie” nie wpuscili mnie do samolotu twierdzac ze czuc odemnie jest alkohol! wiec poprosilem o zbadanie alkomatem nie jedno krotnie odmowili mi! to jest naprawde przykre zrobilem 1500km z Holandii przewoznikami,autobusami, pociagami zeby sie dostac do Warszawy a tam odeslali mnie z powrotem! pieniedzy nie zwrucili ,wycieczka za duze pieniazki przepadla! o to rzeczywistosc i wielka linia lotnicza LOT
Jak czytam twój wpis to wydaje mi się że ciągle nie jesteś całkiem trzeźwy:-)
wiem ze to jest doslownie smieszna historia ale dla mnie niestety nie!
Kris 91, 30 stycznia 2015, 20:43 | odpowiedz
masz racje Kris 91 to jest zenujace co dzieje sie na polskich lotniskach! to jest doslownie skandal! oni sa bezkarni tam! najlepiej na lotnisku glowe w dol trzymac z nikim nie rozmawiac i nie daj boze na nikogo zle sie nie popatrzec! wiadomo najlepszych adwokatow maja i czuja sie jak na dzikim zachodzie! pytanie jedno kris91 co wymyslili przeciw tobie?
jacek, 6 lutego 2015, 20:39 | odpowiedz
z takimi liniami jak LOT czlowiek szybciej sie doczeka zawalu niz wakacji bo wiadomo selekcja musi byc! za kolejny bilet musi zaplacic! nigdy nie radze leciec z polskich lotnisk! tam jest albo cie wpuszcza albo i nie! lepiej z niemiec leciec tam przynajmniej nie oceniaja po wygladzie
jacek, 6 lutego 2015, 21:12 | odpowiedz
to jest temat tabu ale dyskryminacja jednym slowem jest na polskich lotniskach!
adam, 6 lutego 2015, 21:34 | odpowiedz
Avatar użytkownika
Dzien dobry! Sprawa bardzo aktualna, bo dzisiejsza. W związku z awaria systemu kontroli lotów w Belgii, wszystkie loty do i z Belgii zostały dzis odwołane. W tym momencie stoję na lotnisku w Warszawie zeby przebukować lot, oraz zeby zarezerwować nocleg w hotelu. Niestety, plotka głosi w kolejce, ze najbliższe wolne miejsca na loty do Belgii bedą nie nawet na jutro, ale na piątek, albo nawet na poniedziałek. Czy w związku z tym przysługuje mi jakies odszkodowanie? Domyślam sie, ze linia lotnicza (Ryanair) uzna to za wypadek losowy, poza ich kontrola. Czy jednak byłaby możliwość otrzymania odszkodowania od lotniska, albo jakies inne rozwiazanie? Problem jest w tym, ze w piątek mam bardzo ważny egzamin na uczelni, i jeżeli bede mogła przylecieć dopiero w piątek, lub nawet w poniedziałek, to będzie to olbrzymi problem dla mnie. Oczywiście, uczelnia prawdopodobnie pójdzie mi na rękę i pozwoli mi napisac go w innym terminie. Mimo wszystko jednak, nie jest to dla mnie sytuacja komfortowa. Czy mam w tym momencie jakiekolwiek prawa? Byłabym wdzięczna za odpowiedz Pozdrawiam serdecznie
filopator, 27 maja 2015, 20:37 | odpowiedz
Witajcie. Odwołali mi lot Ryanair, zmieniłam bilet na lotnisku na dzień następny (z Brukseli do Palmy). Przysługuje mi zakwaterowanie w hotelu 3 gwiazdkowym, zwrot kosztów wyżywienia i transportu na lotnisko. Paragony oczywiście zbieram. Pytanie: czy mogę pojechać na lotnisko taksówką?czy musi to być autobus?
Milena, 13 kwietnia 2016, 8:36 | odpowiedz
Witam, Mam kłopot. Kupiłam w linii Wizzair bilety lotnicze na trasie: 1. Gdańsk-Stavanger i osobno 2. Stavanger-Gdańsk, pierwszą z tych rezerwacji odwołano, proponując oczywiście zmianę lotu, który kompletnie mi nie odpowiada, zwróciłam się z prośbą o zwrot i tu myślę będzie wszystko w porządku. w informacji od Przewoźnika było napisane, że mogą zwrócić pieniędze za bilet powrotny, ale nigdzie nie było napisane (albo nie znalazłam), że musi być pod tym samym numerem rezerwacji. Nie są to małe pieniądze (dla mnie) i pojawia się pytanie czy jest jakakolwiek szansa na odzyskanie tych pieniędzy i jak to umotywować. Z góry dziękuję za pomoc. Pozdrawiam
karola, 8 czerwca 2016, 10:11 | odpowiedz
Miałam wykupiony lot do Londynu, samolot powinien odlecieć 14,10, a poleciał 23,25. 10 godzin oczekiwania na lotnisku. Podobno był strajk kontrolerów ruch dlatego był problem z wylotem z Londynu. Czy mogę się starać o jakieś odszkodowanie lub zwrot części kosztów.
Dana, 26 czerwca 2016, 18:44 | odpowiedz
Wizz Air – opóźniony lot z Reykiaviku o 25 godzin. Reklamacja do WizzAir – oczywiście nic, pismo do ULC – odesłali do właściwego urzędu czyli do Islandii. Dzisiaj 3 miesiące po opóźnionym locie dostałem maila od Wizz Air na jakie konto mają wpłacić 1600 Euro (za całą rodzinę). Nie trzeba się zniechęcać tylko spokojnie dochodzić swoich praw. I chyba szkoda kasy na pośredników bo w sumie te maile i wnioski to było jakieś max 2h roboty. Pozdrawiam
konic, 22 października 2016, 18:29 | odpowiedz
Witam, 28.10.2016 mieliśmy wylot z Neapolu do Katowic liniami Wizzar. Wstawiliśmy się na lotnisko o czasie, odprawa, zdanie bagażu. Opóźnienie na tablicy przylotów była najpierw 1,5 godziny potem ponad 2 h. Zadzwoniliśmy do Katowic i Pani z informacji przekazała, że samolot w ogóle z Katowic nie wyleciał i lot jest odwołany. Myśmy już wiedzieli, że nie polecimy-wcześniej niż lotnisko w Neapolu. Po kolejnej godzinie lotnisko w Neapolu poinformowało- że lot Neapol-Katowice odwołany i mamy sobie odebrać bagaże. I tutaj zaczęła się batalia jak wrócić do domu. Najbliższy lot z Neapolu do Katowic Wizza-rem był dopiero za 3 dni. Następowały rezerwacje i przebukowanie biletów z Rzymu do Katowic lub Warszawy. Myśmy wybrali opcję dojechania autokarem 4 godziny z Neapolu do Bari i tam Wizzarem był wylot o 21..55 do Katowic. Zapewniono nam Hotel i posiłek i dużo stresu. Czy możemy się starać o formę odszkodowania- nie podano nam przyczyny odwołania lotu, jesteśmy stratni ponad dzień. W Polsce mieliśmy być w piątek o godzinie 16.30, a byliśmy w niedzielę o 1.30 i koszty związane z piciem i jedzeniem,na lotnisku spędziliśmy ponad 8 godzin i 4 godziny jazdy autokarem do Bari. Proszę o pomoc w tej sprawie...
Lolek, 2 listopada 2016, 18:23 | odpowiedz
Witam w dniu dzisiejszym mialem planowany lot wizzair skopje-bratyslawa na godzine 13:25. Chwile przed pojawila sie informacja ze lot jest opozniony 1,5h. Jakis czas pozniej zmieniono na 4h, czyli na 17:30. Obecnie (kilka godzin po przejsciu bramek) pojawila sie informacja ze wylot bedzie o 19:30. W zwiazku z tym ze z bratyslawy mialem zlapac pociag do cieszyna, bede zmuszony nocowac w bratyslawie poniewaz nie zdaze na zaden pociag. Do tego studiuje i opuszcze z tego powodu wazne zajecia (ostatni semestr). Czy przysluguje mi zwrot kosztow badz pokrycie kosztow noclegu oraz odszkodowanie?
Sb, 11 grudnia 2016, 18:45 | odpowiedz
Avatar użytkownika
Witam. Mam pytanie za co przysługuje mi zwrot? Mój lot z powody opadów śniegu został odwołany. Po przyjeździe na lotnisko oprócz nr telefonu infolinii nie dostaliśmy nić więcej. Pod podany numer telefonu nie można było się dodzwonić by dowiedzieć się co mamy zrobić zgodnie z procedurami w takim wypadku. Zabukowaliśmy nowy lot zamiast zmienić starą rezerwację. Kupiliśmy hotel i taksówkę na własną rękę. Niestety lot kolejnego wieczora o godzinie 21 z innego lotniska na który pojechaliśmy autokarem, również został odwołany po 6 godzinach oczekiwania do wejścia na pokład samolotu. W tym przypadku z tego co się okazało był brak obsługi personelu naziemnego. (nie było komu podstawić schodów). O godzinie 4 nad ranem lotnisko zorganizowało transport i nocleg w hotelu. Wylot na szczęście mieliśmy tym samolotem który utknął z powodu braku obsługi naziemnej o godzinie 16 dnia następnego. Moje pytanie czy możemy starać się o zwrot kosztów za hotel, posiłki, za bilet odwołany z powody złych warunków atmosferycznych i kolejny lot który wyleciał po 18 godzinach od planowego czasu wylotu (gdzie winę ponosi lotnisko z powody braku personelu) ? Pozdrawiam, Robert.
roberto627, 5 stycznia 2018, 22:51 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »