więcej okazji z Fly4free.pl

LOT ogłosi jutro nowe trasy z regionów! Dokąd poleci? Mamy kilka typów i jednego „pewniaka”

Foto: Pawel Radomski / Shutterstock
W środę LOT ogłosi nowe całoroczne trasy z lotniska w Krakowie. Dokąd poleci? Pewne przesłanki dotyczące listy potencjalnych kierunków mieliśmy kilka miesięcy temu podczas prezentacji prezesa Michała Fijola w Sejmie.

Zapowiedziana na środę konferencja prasowa LOT w Krakowie potwierdza nasze wcześniejsze informacje, że otwierając nowe trasy, LOT oprócz Warszawy skupi się na 2 innych lotniskach regionalnych: właśnie na Krakowie oraz na Gdańsku. Sam prezes LOT Michał Fijoł mówił miesiąc temu w rozmowie z dziennikarzami, że narodowa linia może ogłosić nawet kilkanaście nowych tras i to nie tylko z Lotniska Chopina. Warszawa otrzymała zresztą w poniedziałek nowe połączenie – LOT ogłosił, że od maja przyszłego roku połączy Okęcie i Ałmaty w Kazachstanie.

Dlaczego LOT uruchamia nowe trasy z portów regionalnych?

Przyczyna jest prosta: Lotnisko Chopina jest zapchane i coraz trudniej na nim o sloty, a na efekty jego rozbudowy poczekamy jeszcze kilka lat. Jednocześnie LOT prężnie się rozwija i cały czas dokłada do swojej floty nowe samoloty. Tylko do końca przyszłego roku narodowy przewoźnik ma otrzymać 13 nowych Boeingów 737 MAX 8 i 2 kolejne Dreamlinery, a już w 2027 roku otrzyma pierwsze z ponad 40 nowych Airbusów A220. Samoloty te muszą pracować, a w Warszawie nie zawsze jest już miejsce, aby w dalszym ciągu rozwijać flagowy transferowy hub narodowego przewoźnika.

Jakie trasy z portów regionalnych LOT uruchomił do tej pory?

Na razie ekspansja narodowego przewoźnika w regionach jest dość skromna: LOT uruchomił już kilka miesięcy temu połączenia z Krakowa na lotnisko Paryż-Orly, a od stycznia zacznie latać z Gdańska do Stambułu. Warto przy tym odnotować, że choć Gdańsk i Kraków mają być traktowane priorytetowo, to LOT rozmawia też z innymi lotniskami regionalnymi. I to nie tylko polskimi. Do narodowego przewoźnika ustawiła się bowiem kolejka chętnych portów z Europy Środkowo-Wschodniej, zainteresowanych samolotami i możliwościami utworzenia bazy przez LOT. Na liście potencjalnych miejsc, które chętnie widziałyby u siebie zwiększoną aktywność narodowego przewoźnika, były m.in. lotniska w Sofii, Kiszyniowie czy Pradze – prezes tego ostatniego lotniska jasno deklarował zresztą, że chętnie zobaczyłby u siebie na stałe jakiegoś LOT-owskiego Dreamlinera. Ostatecznie nic z tego nie wyszło, a LOT – przynajmniej na razie – będzie rósł tylko w Polsce.

bruksela rynek
Foto: Piith Hant / Shutterstock

Jakie nowe trasy może otworzyć LOT z Krakowa? Jest jeden „pewniak”

Pewne podpowiedzi przynosi tu prezentacja prezesa LOT, którą przedstawił on pod koniec czerwca podczas sejmowej Komisji Infrastruktury. Znalazło się tam kilka punktach dotyczących rozwoju LOT w portach regionalnych, w tym z Krakowa, a nawet jedna konkretna trasa z lotniska w Balicach. Połączeniem tym jest trasa z Krakowa do Brukseli, wymieniona jako przykład „regularnych połączeń biznesowych do Europy Zachodniej, na podstawie istniejącego ruchu przesiadkowego”.  W kontekście tego, że trasę tę wymieniono tuż obok połączeń Kraków-Orly i Gdańsk-Stambuł, wydaje się, że jest to „pewniak” na ogłoszenie podczas środowej konferencji.

Foto: Fly4free.pl

Jakie „turystyczne” trasy LOT uruchomi z Krakowa?

Ale ciekawych połączeń może być więcej. W tym samym dokumencie czytamy bowiem, że przewoźnik planuje też rozwijać „ofertę połączeń regularnych nastawionych na pasażerów indywidualnych podróżujących do popularnych destynacji wakacyjnych VFR”. Tu z kolei jako przykłady potencjalnych destynacji LOT wymienia Hiszpanię, Norwegię, Wielką Brytanię i Norwegię. I gdybyśmy mieli obstawiać, postawilibyśmy na Hiszpanię, a konkretnie na przykład na Malagę. Dlaczego? Bo oprócz dużego potencjału turystycznego, jest to coraz bardziej popularne miejsce, w którym Polacy kupują domy i mieszkania, co może uzasadniać całoroczne funkcjonowanie tego połączenia. Wady? Ot, choćby duża konkurencja na tej trasie, gdzie latają zarówno Ryanair i Wizz Air.

Foto: guteksk7 / Shutterstock

Czy LOT może uruchomić kolejną daleką trasę z Krakowa?

To już scenariusz trochę mniej realistyczny, ale z drugiej strony nie jest wcale niemożliwe, że LOT uruchomi kolejne połączenie z Krakowa do USA. Przedstawiciele lotniska w Balicach nie ukrywają, że zwiększenie oferty lotów transatlantyckich jest na szczycie listy ich priorytetów.

– Tylko na trasach do Nowego Jorku i Chicago mamy ponad 100 tysięcy pasażerów, którzy nam „uciekają”, zaczynając podróż w Krakowie i przesiadając się dalej w innych hubach – mówił mi pod koniec września Łukasz Strutyński, prezes lotniska w Krakowie.

Czy LOT mógłby więc otworzyć (po kilku latach przerwy) na przykład połączenie na lotnisko JFK? Teoretycznie tak (obecnie LOT lata z Krakowa do Newark i Chicago), choć potencjalnym problemem jest niedobór samolotów szerokokadłubowych we flocie narodowego przewoźnika. Z drugiej strony – pamiętajmy o dwóch kolejnych Dreamlinerach, które pod koniec przyszłego roku pojawią się we flocie narodowego przewoźnika.

Czy LOT może uruchomić loty z Krakowa do innych krajów Europy Środkowej?

Ostatnim ciekawym punktem wspomnianej wcześniej prezentacji jest informacja o tym, że LOT może uruchomić z Krakowa loty na inne lotniska w krajach Europy Środkowej. Po co? By delikatnie pobudzić ruch transferowy na dalekie trasy do USA. Trudno powiedzieć czy obecna skala połączeń long-haulowych z Krakowa uzasadnia taki krok, ale z pewnością uruchomienie takich połączeń mogłoby pomóc w stworzeniu mini-hubu, jakim dla LOT mógłby stać się Kraków.

Co to oznacza dla pasażerów? Podsumowanie
👉 LOT ogłosi w środę nowe całoroczne trasy z Krakowa, a według wcześniejszych zapowiedzi skupi się też na rozwoju połączeń z Gdańska.
👉 Głównym powodem ekspansji w regionach jest brak slotów na Lotnisku Chopina w Warszawie oraz rosnąca flota narodowego przewoźnika.
👉 Bardzo prawdopodobnym nowym połączeniem jest trasa Kraków–Bruksela, a wśród możliwych kierunków turystycznych wymienia się Hiszpanię.
👉 Nie można też wykluczyć, że LOT ogłosi kolejne loty do USA (np. JFK) oraz połączenia z innymi miastami Europy Środkowej, by stworzyć w Krakowie mini-hub.
Misją Fly4free.pl jest przedstawienie Ci najlepszych zdaniem naszej redakcji okazji na podróże. Opisujemy oferty znalezione przez nas w internecie i wskazujemy adresy internetowe, pod którymi samodzielnie możesz wykupić podróż lub elementy podróży. Ceny w artykułach są aktualne w chwili publikacji. Możemy otrzymywać wynagrodzenie od partnerów handlowych, do których Cię przekierowujemy.
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Jak konkurować z Wizz i Ryan to tam gdzie lata się z bagażem bo oni ceny bagaży mają wywalone w kosmos.
jp1, 21 października 2025, 11:08 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »