LOT mocno wchodzi do krajów bałtyckich. Jest sojusz z Nordicą, 2 nowe samoloty i zapowiedź nowych tras!
Sojusz LOT z Estończykami to dość zaskakująca informacja. Nordica to najmłodszy narodowy przewoźnik w Europie – kontrolowana przez rząd Estonii linia zaczęła loty w listopadzie 2015 roku i zastąpiła Estonian Air, który kilka miesięcy wcześniej zbankrutował. Umowa wejdzie w życie 19 listopada, a LOT zastąpi w roli strategicznego partnera Estończyków słoweńską Adrię, która do tej pory miała z Nordicą umowę.
W LOT nie ukrywają, że nawiązanie współpracy z Nordicą ma pomóc firmie umocnić swoją pozycję w państwach bałtyckich i pozyskać pasażerów ze Skandynawii, którzy chętniej mogliby przesiadać się na długie trasy z Warszawy.
Na mocy umowy wszystkie połączenia linii Nordica z Tallinna będą realizowane pod kodem LOT-u, a bilety na nie będzie można kupić we wszystkich kanałach sprzedaży naszego przewoźnika. De facto siatka LOT zwiększy się, więc o połączenia ze stolicy Estonii do: Brukseli, Sztokholmu, Amsterdamu, Wiednia, Kijowa, Wilna, Oslo i Trondheim. Jest jeszcze trasa z Tallinna do Monachium, ale na razie będzie ona obsługiwana jednym z Embraerów LOT-u, który tymczasowo zostanie zbazowany w Estonii. Oznacza to, że w przyszłym roku liczba pasażerów LOT zwiększy się o niecałe 10 proc., bo w tym roku Nordica planuje przewieźć ok. 400 tys. osób.
Przejęcie Regional Jet
Jest też druga część umowy – LOT chce do końca roku przejąć 49 proc. akcji spółki Regional Jet, która zarządza flotą linii Nordica – 6 Bombardierami (w przyszłym roku ta flota jeszcze się powiększy). W ramach umowy, LOT od 19 listopada uzyska dostęp do dwóch samolotów Bombardier CRJ 900 (które mogą pomieścić 88 pasażerów) do obsługi połączeń z Warszawy, a w przyszłym roku do floty LOT włączony zostanie jeszcze jeden samolot. Maszyny będą obrandowane logo LOT, ale cała załoga będzie estońska.
W pierwszej kolejności samoloty będą obsługiwały wszystkie połączenia z Warszawy do Sztokholmu i Tallinna. Od 27 listopada LOT planuje uruchomić drugie połączenie dziennie do stolicy Estonii, dopasowane pod pasażerów, którzy chcą przesiąść się na dalekie połączenia LOT z Warszawy.
Skąd taka umowa?
– Siatka połączeń linii Nordica pokrywa się z naszą niemal w stu procentach. Wykorzystanie Bombardierów CRJ-900 należących do Regional Jet, pozwoli nam na dużo większą operacyjną elastyczność i efektywność kosztową. Na przykład samolot lecący wieczorem z Warszawy do Sztokholmu nie będzie już musiał nocować w Szwecji, ale będzie mógł polecieć w kolejny rejs do Tallinna i spędzić noc w swojej macierzystej bazie. To o wiele tańsze i nie wymaga kosztów budowania załóg – mówi Rafał Milczarski, prezes LOT.
Będą nowe trasy. Kierunek: Skandynawia
LOT zapowiada już, że dzięki współpracy z Nordicą, zwiększy oferowanie na już istniejących trasach i uruchomi kolejne. Od lata LOT przymierza się do uruchomienia piątej rotacji dziennie na trasie z Warszawy do Wilna. Przypomnijmy, że w tym samym okresie loty z lotniska Chopina do stolicy Litwy uruchomi Wizz Air.
W komunikacie prasowym czytamy też, że przewoźnik planuje kolejne nowe trasy, do Skandynawii. Nieoficjalnie udało nam się dowiedzieć, że najbliżej jest do uruchomienia trasy z Warszawy do Oslo.