Jak donosi serwis Ex-Yu Aviation, dopłaty do połączeń otrzymało wszystkie 10 linii, które zgłosiły się po pieniądze do słoweńskiego rządu. Jak informuje słoweńskie Ministerstwo Rozwoju Gospodarczego i Technologii, pieniądze otrzymają Lufthansa, Swiss, Brussels, Airlines, Air Serbia, Air Montenegro, Turkish Airlines, Wizz Air, LOT, easyJet oraz Flydubai. Dlaczego Słoweńcy dopłacają liniom? Chodzi o większe zainteresowanie przewoźników lotami ze stolicy Słowenii. Po bankructwie linii Adria we wrześniu 2019 roku lotnisko Joze Pucnika w Lublanie straciło bowiem mnóstwo połączeń, a kryzys utrzymywał się bardzo długo. Dość powiedzieć, że lotnisko w Lublanie było jednym z najwolniej powracających do życia portów w Europie w momencie, gdy pandemia nieco zelżała. Nie był to jedyny problem lotniska, bo jak pisaliśmy na naszych łamach, Słoweńcy zaczęli coraz chętniej korzystać z usług położonego nieopodal lotniska w Zagrzebiu, gdzie dużą bazę operacyjną otworzył Ryanair.
Sousse od 2786 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Katowice)
Teneryfa od 2710 PLN na 7 dni (lotnisko wylotu: Katowice)
Kreta Zachodnia od 2580 PLN na 8 dni (lotnisko wylotu: Katowice)
Wróćmy jednak do tematu subsydiów, bo najciekawszą kwestią jest to, ile dostał LOT i inni przewoźnicy. Wszystko wskazuje na to, że bardzo niewiele. Przewoźnicy otrzymali w sumie do podziału 1,83 mln EUR, czyli 8,66 mln PLN. Nie mamy informacji, jakie kwoty otrzymali poszczególni przewoźnicy. Wiadomo tylko, że subsydia dotyczą lotów za 12 miesięcy, a ich wysokość zależy od liczby przewiezionych pasażerów czy liczby rotacji. Z tego punktu widzenia największymi beneficjentami programu zostały Lufthansa, Turkish Airlines oraz Air France. LOT, który na trasie Warszawa-Lublana wykonuje 6 lotów w tygodniu, musi się zadowolić niższą kwotą.
Warto też pamiętać o kontekście pomocy dla przewoźników, zwłaszcza jeśli zestawimy tę kwotę z niektórymi przetargami organizowanymi choćby przez polskie samorządy. Na początku roku LOT wygrał przetarg na promocję województwa lubuskiego na swoich pokładach. Warta 12 mln PLN promocja sprawiła, że przewoźnik w dalszym ciągu lata na trasie z Warszawy do Babimostu.
Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?