więcej okazji z Fly4free.pl

Koniec opłat za kabinówkę i nowe wymiary podręcznych. Kiedy zmiany wejdą w życie?

Foto: Jaromir Chalabala / Shutterstock
Linie z grupy Lufthansa, IAG, Finnair, TAP – to tylko kilku przewoźników zrzeszonych w grupie Airlines 4 Europe, która kilka dni temu ogłosiła, że jej członkowie zaczęli dostosowywać swoje wymiary bagażu do minimalnych limitów ustalonych przez kraje członkowskie UE. Brzmi poważnie? Tak, ale w gruncie rzeczy niewiele z tego wynika. Tym bardziej, że na horyzoncie jest jeszcze poważniejsza zmiana, dotycząca całkowitego zniesienia opłat za bagaż podręczny. A w tej kwestii linie już nie są tak chętne do szybkiego zaadaptowania proponowanych przepisów.
Z tego tekstu dowiesz się:
  • jakie są propozycje zmian w limitach i wymiarach bagażu podręcznego i kiedy mogą one wejść w życie?
  • które linie lotnicze zmienią swoje wymiary bagażu podręcznego?
  • czy linie lotnicze będą zmuszone do zniesienia opłat za walizkę kabinową, czyli tzw. duży bagaż podręczny?
  • czy propozycja zmian przepisów to krok w dobrą stronę?

Temat nowych wymiarów bagażu podręcznego w liniach lotniczych od kilku tygodni rozgrzewa pasażerów w całej Europie. Zaczęło się od propozycji Rady UE, w myśl których minimalny wymiar bagażu podręcznego, za który linie lotnicze nie mają prawa pobierać opłat, to 40x30x15 cm. Linie zareagowały dość szybko – już od 1 sierpnia Ryanair zwiększy wymiary swojego bezpłatnego bagażu podręcznego – zamiast torby lub plecaka o wymiarach 40x25x20 cm będziemy mogli zabrać ze sobą na pokład bagaż o wymiarach 40x30x20 cm.

W ślad za nim mają pójść też inni przewoźnicy. W zeszłym tygodniu branżowa organizacja Airlines 4 Europe opublikowała komunikat, w którym informuje, że zrzeszone w organizacji linie lotnicze zaczęły proces dostosowywania swoich polityk bagażowych do unijnych wymiarów 40x30x15 centymetrów. To potencjalnie bardzo istotna informacja, bo w skład A4E wchodzą m.in. easyJet, Lufthansa, Swiss, Austrian, Brussels Airlines, TAP, Aegean, Norwegian czy Air France-KLM. Potencjalnie mamy więc do czynienia z dużą zmianą, choć tak naprawdę zamiast uprościć procedury, dojdzie do jeszcze większych komplikacji. Wokół bagażu podręcznego, jego wymiarów i opłat nastało w ostatnim czasie dużo wątpliwości i pytań. Zebraliśmy najważniejsze z nich i postaramy się je rozwiać. Choć już na starcie przyznajemy, że nie jest to łatwe.

Sprawdź najlepsze oferty na wczasy
Reklama interaktywna, dane dostarczone 2025-09-27T17:57:00.577Z przez Wakacje.pl

Które nowe przepisy wchodzą w życie? Te o jednolitym wymiarze czy zniesieniu opłat za walizkę kabinową?

To najważniejsze pytanie, które słyszymy najczęściej. Bo oprócz wspomnianej propozycji zmian w przepisach Rady Unii Europejskiej (więcej na ten temat przeczytacie w naszym tekście), która ustanawia minimalny wymiar bagażu podręcznego, za który linie nie mogą pobierać opłat, tydzień później pojawiła się też druga propozycja. Jej autorem jest TRAN, czyli Komisja Transportu i Turystyki w Parlamencie Europejskim. Zakłada ona, że linie lotnicze w ogóle nie mogłyby pobierać opłat za bagaż podręczny: nie tylko mały plecak, ale też bagaż kabinowy o wymiarach 55x40x20 cm i wadze do 7 kilogramów, który moglibyśmy bezpłatnie zabierać na pokład. To są dwie osobne propozycje. Która w nich wejdzie w życie? Bliższe jest oczywiście wprowadzenie w życie regulacji Rady UE, choć do ich wejścia w życie konieczne jest przejście całej ścieżki proceduralnej.

Foto: Shutterstock

Czy to dobra zmiana dla pasażerów?

Choć przewodząca Radzie UE Polska wychwala wynegocjowany kompromis pod niebiosa, to nie da się ukryć, że w wielu elementach prawa pasażerów ulegną osłabieniu. Dotyczy to choćby kwestii kwot i warunków wypłaty odszkodowań w wyniku opóźnionych i odwołanych lotów, ale też samego bagażu podręcznego. Dlaczego? Głównym tematem, którym miała się zająć Unia Europejska w tym aspekcie, miała być kwestia zbyt wysokich opłat za bagaż podręczny (gdzie w realiach wolnego rynku nie da się wiele zrobić) oraz standaryzacji wymiarów. Największym problemem jest dziś bowiem fakt, że wielu przewoźników oferuje swoim pasażerom różne wymiary bagażu podręcznego – zarówno darmowego jak i dodatkowo płatnego. Nowa propozycja miała położyć temu kres, ale już widzimy, że plany Rady UE poniosły klęskę.

Foto: Shutterstock

Jak to? Przecież sam pisałeś, że linie lotnicze dostosowują swoją politykę do nowych unijnych wymogów

To prawda na poziomie deklaracji, ale po wejściu w szczegóły wyraźnie widzimy, że nie zmieni się absolutnie nic. Wymiar „rzeczy osobistej” wynoszący 40x30x15 cm, do którego duże linie mają dostosować swoje wymiary, to de facto minimalna wielkość oferowana przez większość przewoźników zrzeszonych w A4E.

Foto: Shutterstock

Które linie zmienią wymiary bagażu podręcznego w tym roku?

Oczywiście, niektóre linie będą musiały dostosować swoje wymiary i zgodnie z deklaracją A4E, zrobią to przed końcem sezonu letniego, a więc do końca października. Z danych dostępnych na stronach przewoźników wynika, że swoje wymiary małego bagażu podręcznego, czyli „przedmiotu osobistego”, będą musiały zmienić takie linie jak Air Baltic (obecny wymiar to 40x30x10 cm), a także Lufthansa, Austrian, Swiss i Brussels Airlines (także 40x30x10 cm). Zmiany zapewne będzie musiał też wprowadzić LOT (linia nie jest członkiem A4E), dla którego wymiary przedmiotu osobistego wynoszą 40x35x12 cm, to jednak melodia przyszłości.
Rzecz w tym, że pasażerowie zapewne nawet nie zauważą tych zmian.

Dlaczego?

Wspomniane powyżej linie nawet w najtańszych taryfach oferują w cenie biletu nie tylko przedmiot osobisty, ale też walizkę kabinową, więc dodatkowe centymetry w wymiarze plecaka nikogo nie zbawią. Inna kwestia to brak rozwiązania w temacie jednego standardowego wymiaru bagażu podręcznego. Z komunikatu wynika, że o żadnej standaryzacji nie może być mowy, bo linie lotnicze w dalszym ciągu będą mogły oferować pasażerom wymiary bagażu o innym wymiarze. Docelowo większym, ale czy w takim razie nie można było zwiększyć minimalnych dozwolonych wymiarów przedmiotu osobistego?

Dlatego linie lotnicze tak ochoczo przystąpiły do „zmiany” wymiarów. Unijna propozycja to ich wielki sukces i zachowanie status quo.

Foto: Shutterstock

Ej, to ja chcę walizkę kabinową bez opłat!

Też byśmy chcieli, ale do realizacji pomysłu Parlamentu Europejskiego jest jeszcze daleka droga. Jak pisaliśmy na naszych łamach – na początek projekt zmian trafi pod głosowanie Parlamentu Europejskiego na posiedzeniu plenarnym, prawdopodobnie we wrześniu lub październiku. Po przyjęciu sprawozdania w całości lub z poprawkami rozpoczną się oficjalne negocjacje z Radą UE i Komisją Europejską, których celem jest uzgodnienie wspólnego aktu prawnego. Ten proces może potrwać nawet kilka miesięcy, a jeśli zakończy się sukcesem, uzgodniony tekst porozumienia ponownie będzie głosowany w Parlamencie Europejskim i Radzie UE. Dopiero po spełnieniu tych wszystkich warunków akt prawny staje się oficjalnym rozporządzeniem lub dyrektywą UE.

Pamiętajcie też, że choć brak opłat za bagaż podręczny brzmi super, wielu przewoźników (zwłaszcza low-costów) może potraktować taką decyzję jako pretekst do podniesienia cen. O ile mogą zdrożeć bilety w takiej sytuacji? Szef Ryanaira Michael O’Leary szacuje w rozmowie z Fly4free.pl, że przynajmniej o 15 procent.

A jakie są w ogóle szanse, że te przepisy wejdą w życie?

Na pewno mniejsze niż w przypadku wcześniej ustalonego planu Rady UE. Przede wszystkim z uwagi na silne lobby lotnicze, które już daje o sobie znać. Od razu po informacji o planowanych zmianach mieliśmy do czynienia ze wściekłym atakiem przewoźników, którzy przerzucali się argumentami na temat tego, jak bezsensowny jest to pomysł. Nie ma też wątpliwości, że wewnątrz UE same kraje członkowskie też są podzielone. Mamy więc kraje będące awangardą zniesienia opłat za bagaż podręczny (choćby Hiszpania i Włochy), ale też państwa, które są za tym, aby mniej więcej zachować status quo.

Misją Fly4free.pl jest przedstawienie Ci najlepszych zdaniem naszej redakcji okazji na podróże. Opisujemy oferty znalezione przez nas w internecie i wskazujemy adresy internetowe, pod którymi samodzielnie możesz wykupić podróż lub elementy podróży. Ceny w artykułach są aktualne w chwili publikacji. Możemy otrzymywać wynagrodzenie od partnerów handlowych, do których Cię przekierowujemy.
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?


porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »