Linie lotnicze znów będą ukrywać dodatkowe opłaty? Mogą wrócić reklamy z „drobnym druczkiem”
Istniejący dotąd przepis stanowił źródło wieloletniego konfliktu pomiędzy amerykańskimi liniami lotniczymi, a organizacjami konsumenckimi. Chodzi o zapis, który zmusza firmy do podawania w reklamach ostatecznej ceny biletu lotniczego z uwzględnieniem wszystkich opłat i podatków. Wcześniej skuszeni atrakcyjną ofertą klienci, niejednokrotnie dopiero na ostatnim etapie zakupu dowiadywali się o istnieniu dodatkowych, często bardzo wysokich, opłat. W „USA Today” czytamy, że te dodatkowe opłaty stanowią ok. 20 proc. wartości biletu.
Niemal kultowa stała się reklama lotu transatlantyckiego za 65 USD, który w rzeczywistości kosztował ponad 750 USD.
– Zmiany w prawie umożliwią przewoźnikom lotniczym powrót do tego rodzaju antykonsumenckich reklam wprowadzających w błąd – przekonuje Charlie Leocha, dyrektor organizacji Travel United, która jak sama twierdzi, reprezentuje interesy pasażerów i aktywnie angażuję się w sprawę.
Przedstawiciele linii lotniczych podkreślają z kolei, że przedsiębiorcy w żadnej innej branży nie muszą doliczać podatków w swych reklamach. Klienci chcą jednak znać ostateczną cenę biletu bez konieczności czytania regulaminów czy dopisków drobnym druczkiem. Biura podróży podkreślały też, że gdy w reklamach można stosować sztuczki cenowe, trudniej porównać ceny i łatwiej dać się naciągnąć.
Reguły zatwierdzone przez departament transportu weszły w życie w styczniu 2012 roku. Choć Sąd Najwyższy odmówił przyjrzenia się sprawie, przewoźnicy nie ustawali w walce o swoje prawa. Wkrótce ku zadowoleniu linii lotniczych odbędzie się głosowanie w Kongresie, które może zmienić ich sytuację i przywrócić możliwość podawania cen bez podatków i dodatkowych opłat. Według amerykańskich mediów jego wynik jest już przesądzony.
Przypomnijmy, że przez lata mieliśmy taki sam problem z europejskimi przewoźnikami. Sytuacja zmieniła się dopiero w 2008 roku, gdy Parlament Europejski przyjął rozporządzenie nakazujące liniom lotniczym podawanie wszystkich opłat przy reklamowaniu cen swoich połączeń. Na dzień dzisiejszy nie ma planów zmiany tych przepisów.