więcej okazji z Fly4free.pl

Latasz do Londynu? Wkrótce duże zmiany na lepsze na „polskim” lotnisku

Foto: Luton Airport
Wielkie inwestycje na lotnisku Londyn Luton – do 2020 roku za 200 mln funtów powstanie kolejka, która dowiezie pasażerów na dworzec i w efekcie skróci czas podróży do centrum Londynu do nieco ponad 20 minut. Ale planowanych inwestycji jest znacznie więcej.

Luton to jedno z bardziej popularnych lotnisk dla pasażerów z Polski – Wizzair lata tu z aż 9 lotnisk w naszym kraju (z Warszawy, Wrocławia, Poznania, Lublin, Katowic, Gdańska, Szczecina i od 18 czerwca z Szyman), dodatkowo z Rzeszowa na Luton lata też Ryanair. Jednak póki co, podróż do stolicy Wielkiej Brytanii jest dość skomplikowana – podróżni mają do wyboru autobusy lub znacznie szybszy pociąg, który dociera do centrum w ciągu 35 minut. Jednak, by dostać się na dworzec w Luton, trzeba przejechać nieco ponad 2 kilometry zatłoczonym autobusem i przejść z niego dodatkowe kilkadziesiąt metrów na platformę. W sumie przejazd może, więc zająć nawet do godziny.

Za kilka lat to się zmieni – do 2020 roku powstanie automatyczna kolejka, która dowiezie pasażerów z terminala praktycznie wprost do pociągu. Kolejka ma działać 24 godziny na dobę i zastąpi niewygodne autobusy, choć koszty budowy są bardzo wysokie – nieco ponad 2 kilometrowy odcinek torów ma kosztować ponad 200 mln GBP. Dlaczego tak dużo? Stacja kolejowa znajduje się 40 metrów poniżej terminalu i aby tam dojechać, pociąg będzie musiał zjechać ze sporego wzgórza.

londoniklutonik

Tak ma wyglądać nowa inwestycja. Źródło: Lotnisko Londyn Luton

Docelowo plan jest taki, by z samego portu lotniczego na stację St Pancras w centrum Londynu można było dojechać w niecałe 30 minut. Od 2018 roku planowane jest też zwiększenie częstotliwości kursów pociągów, zwłaszcza w godzinach szczytu – w sumie z kolejowego połączenia z Londynem korzysta ponad 2 mln pasażerów lotniska Luton rocznie.

Za bilet z lotniska do centrum Londynu trzeba zapłacić 15,5 GBP w jedną stronę lub 27 GBP w obie strony.

Ale to nie koniec inwestycji, bo obecnie trwa też warta 110 mln funtów przebudowa portu, dzięki której zwiększy ono swoją przepustowość z 12 do 18 mln pasażerów rocznie. Lotnisko już teraz jest przepełnione – w 2015 r. przyjęło prawie 12,5 mln pasażerów, w tym roku ich liczba zwiększy się jeszcze o kilkanaście procent.

Wraz z dobrymi wieściami dla Luton, przyszły gorsze informacje dla drugiego „polskiego” podlondyńskiego lotniska, czyli Stansted (Ryanair lata tutaj z Bydgoszczy, Gdańska, Katowic, Krakowa, Lublina, Łodzi, Poznania, Rzeszowa, Szczecina, Wrocławia i Modlina), gdzie porzucono plany budowy szybkiej kolejki do centrum Londynu. Zawiadująca infrastrukturą kolejową spółka Network Rail tłumaczy, że planowana inwestycja jest nieopłacalna, bo skróciłaby czas jazdy pociągiem o maksymalnie 2-5 minut. Obecnie ze Stansted do centrum miasta jedzie się pociągiem ok. 50-60 minut.

Londyn to zdecydowanie najpopularniejsza zagraniczna destynacja dla pasażerów z polskich lotnisk. Według danych ULC po III kwartałach 2015 roku na trasach z i do stolicy Wielkiej Brytanii odprawiono w sumie aż 2,9 mln pasażerów. Dla porównania – drugim najpopularniejszym kierunkiem był Frankfurt – w tym samym okresie obsłużył 1,08 mln pasażerów lecących z i do Polski.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Nie roztaczajcie takich ciemnych chmur nad Luton. Dopiero co wróciłam z Londynu i miałam tam zarówno przylot jak i odlot. Autobusem faktycznie może się jedzie godzinę (zależy od pory dnia i korków) ale autobus wcale nie był zatłoczony, sporo wolnych miejsc było w obie strony. Przejść kilkadziesiąt metrów na platformę - dajcie spokój, to czysta przyjemność by rozprostować nogi po samolocie. Ceny kolejki rozumiem że powinny być wyższe ale ja za autobus zapłaciłam 4 funty w dwie strony.... Myślę że czas dojazdu jest tu znaczącym plusem na rzecz kolejki i będę na nią czekać z niecierpliwością ale marudzić na Luton nie ma co ;)
Kamis, 20 kwietnia 2016, 15:47 | odpowiedz
Avatar użytkownika
"przejść z niego dodatkowe kilkadziesiąt metrów na platformę." - platforma to polsku peron
namteH, 20 kwietnia 2016, 15:54 | odpowiedz
Jak UK wyjdzie z UE to te plany upadną, tak samo jak i lotnisko w Luton.
ymp, 20 kwietnia 2016, 16:34 | odpowiedz
Latałem już i na Gatwick, Stansted i Luton. Najbardziej lubię Gatwick, bilet za 8 GBP do Londynu pociągiem co 15 minut. Tam za to nie warto brać busa, bo może utknąć w korku, raz wracałem z lotniska prawie 2h. Są też małe kolejki do paszportów. Luton ok, ale tylko drogim pociągiem, a Stansted niby spoko, ale długie kolejki do paszportów i odkąd zllikwidowali Terrravision to droższy dojazd, a National Express często się spóźnia (i to 20-30 minut), więc dodatkowy stres. Nie wiem jak na Heathrow czy City - nie stać mnie :)
muphygen, 20 kwietnia 2016, 16:52 | odpowiedz
Te inwestycje przekładają się niestety na naszą kieszeń - opłaty lotniskowe, ceny biletów itp. Nie ma też w nich żadnej większej filozofii. Wydać 200 mln funtów na 2 km kolejki to każdy głupi potrafi. Jednak wymyślić coś innego jak kolejka linowa za połowę tej kwoty lub kolej magnetyczna, która zawiezie pasażerów w czasie poniżej 10 minut to byłoby coś. Chyba jednak brytyjski konserwatyzm nie pozwala na zbyt odkrywcze działania :-(
cafeho, 20 kwietnia 2016, 17:06 | odpowiedz
KamisNie roztaczajcie takich ciemnych chmur nad Luton. Dopiero co wróciłam z Londynu i miałam tam zarówno przylot jak i odlot. Autobusem faktycznie może się jedzie godzinę (zależy od pory dnia i korków) ale autobus wcale nie był zatłoczony, sporo wolnych miejsc było w obie strony. Przejść kilkadziesiąt metrów na platformę – dajcie spokój, to czysta przyjemność by rozprostować nogi po samolocie. Ceny kolejki rozumiem że powinny być wyższe ale ja za autobus zapłaciłam 4 funty w dwie strony…. Myślę że czas dojazdu jest tu znaczącym plusem na rzecz kolejki i będę na nią czekać z niecierpliwością ale marudzić na Luton nie ma co ?
Jezeli jedziesz do centrum, to nie placisz tych 4 funtow za autobus, wystarczy pokazac bilet na pociag :-)
Papiniak, 20 kwietnia 2016, 19:05 | odpowiedz
Mowa o autobusie ważącym do pociągu a nie tym do Londynu ockquote>KamisNie roztaczajcie takich ciemnych chmur nad Luton. Dopiero co wróciłam z Londynu i miałam tam zarówno przylot jak i odlot. Autobusem faktycznie może się jedzie godzinę (zależy od pory dnia i korków) ale autobus wcale nie był zatłoczony, sporo wolnych miejsc było w obie strony. Przejść kilkadziesiąt metrów na platformę – dajcie spokój, to czysta przyjemność by rozprostować nogi po samolocie. Ceny kolejki rozumiem że powinny być wyższe ale ja za autobus zapłaciłam 4 funty w dwie strony…. Myślę że czas dojazdu jest tu znaczącym plusem na rzecz kolejki i będę na nią czekać z niecierpliwością ale marudzić na Luton nie ma co ?
Beti, 20 kwietnia 2016, 19:23 | odpowiedz
namteH„przejść z niego dodatkowe kilkadziesiąt metrów na platformę.” – platforma to polsku peron
Peron też specjalnie polsko nie brzmi. Obronę polszczyzny proponuję zacząć od faktycznie polskich słów, bo za moment się okaże, że nie mogę nawet powiedzieć "za moment" ;)
naci, 20 kwietnia 2016, 22:01 | odpowiedz
Jeśli masz bilet kolejowy, to przejazd autobusem jest darmowy.
czarny_szymek, 21 kwietnia 2016, 8:26 | odpowiedz
Wczoraj jechalem Nationalem z/do Luton/Victoria ponad 2 h w każdą stronę, przy locie 1 h 50 min :)
sugarfree9, 21 kwietnia 2016, 9:03 | odpowiedz
"na platformę"? chyba sobie ktoś nie poradził z tłumaczeniem
czapi, 21 kwietnia 2016, 9:10 | odpowiedz
czapi„na platformę”? chyba sobie ktoś nie poradził z tłumaczeniem
Teraz powinni napisać: "na nowoczesną"
Tychy, 21 kwietnia 2016, 11:43 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »