więcej okazji z Fly4free.pl

Kto najmocniej ucierpi na sankcjach dla Rosji? Nie tylko Aerofłot – na szczycie listy duża linia z Europy!

Foto: GenadijSz / Shutterstock
Lotnicze sankcje dla Rosji oznaczają oczywiście ogromne problemy dla Aerofłotu i innych linii z tego kraju, ale problemy będą też miały europejskie linie lotnicze. Z pierwszych informacji wynika, że największe kłopoty będzie miał Finnair.

Kolejne kraje zamykające swoją przestrzeń powietrzną dla samolotów z Rosji (tuż przed godziną 14 wprowadzenie zakazu lotów wprowadziła Norwegia) sprawiają ogromne problemy dla linii lotniczych. Przede wszystkim Aerofłotu, który już anulował większość połączeń z Rosji do Europy, ale nie tylko: swoje europejskie połączenia zawiesiła też m.in. linia S7. Sankcje związane z brutalną agresją Rosji na Ukrainę to oczywiście bolesny cios dla rosyjskich linii, ale także dla przewoźników z Europy, bo w ramach retorsji Rosja wprowadza analogiczne sankcje na kraje, które zamykają przestrzeń powietrzną dla jej linii. Którzy przewoźnicy stracą na tym najwięcej?

Sprawdź najlepsze oferty na wczasy
Reklama interaktywna, dane dostarczone 2025-09-17T19:57:01.514Z przez Wakacje.pl

Wczoraj pisaliśmy na naszych łamach m.in. o LOT, który będzie latał na trasie z Warszawy do Seulu trasą z pominięciem Rosji, co nieco wydłuży czas podróży, ale są też linie, które z powodu rosyjskich sankcji będą musiały w ogóle zamknąć trasy do Azji.
Przewoźnikiem, który ucierpi najmocniej, jest z pewnością Finnair. Narodowy przewoźnik Finlandii w ostatnich latach całkowicie przemodelował swoją strategię, skupiając się na lotach do Azji i majętnych azjatyckich pasażerach z Chin czy Japonii. Nawet na stronie internetowej przewoźnika znajduje się hasło „Wybierz najkrótszą drogę do Azji”, idealnie odnoszące się do położenia Finlandii, która budowała hub przesiadkowy na trasach z Europy do Azji. Sankcje dla Rosji i odpowiedź z tego kraju sprawią, że ta strategia legnie w gruzach. Finnair już zapowiedział, że brak dostępu do rosyjskiej przestrzeni powietrznej sprawi, że większość tras przewoźnika do Azji zostanie zamknięta.

– Dla wielu naszych połączeń do Azji Północno-Wschodniej zmiana tras lotów będzie oznaczała znacznie dłuższy czas lotów, a w efekcie te połączenia nie będą ekonomicznie opłacalne. Retorsje ze strony Rosji oznaczają, że nasza siatka połączeń do Azji w praktyce przestanie istnieć – mówi w rozmowie z Bloombergiem Paivyt Tallqvist, rzecznik linii Finnair.

O tym, jak ważna jest Azja dla Finnaira, świadczy fakt, że w ostatnim roku fiskalnym przed wybuchem pandemii pasażerowie podróżujący z i do Azji odpowiadali za 43 procent przychodów fińskiego przewoźnika. Faktem jest, że obecnie siatka przewoźnika do Azji jest dość skromna, bo większość krajów, na których skupiał się Finnair (jak Chiny czy Japonia), są szczelnie zamknięte dla ruchu turystycznego. Linia z Finlandii mocno jednak liczyła na odbudowę tego rynku w najbliższych miesiącach.

– Głęboko wierzymy w to, że rynek azjatycki szybko się odbije, a takie kraje jak Japonia czy Korea Południowa, zlikwidują restrykcje związane z podróżami jeszcze przed początkiem wakacji – mówił na początku lutego w rozmowie z Reutersem Topi Manner, prezes Finnaira.

Co więc sankcje oznaczają dla Finnaira?

– Dużo będzie zależało od tego, jak długo potrwa ta sytuacja. W tym momencie nie mamy wystarczającej liczby informacji, ale dostosujemy naszą strategię do obowiązujących warunków – mówi Tallqvist.

Misją Fly4free.pl jest przedstawienie Ci najlepszych zdaniem naszej redakcji okazji na podróże. Opisujemy oferty znalezione przez nas w internecie i wskazujemy adresy internetowe, pod którymi samodzielnie możesz wykupić podróż lub elementy podróży. Ceny w artykułach są aktualne w chwili publikacji. Możemy otrzymywać wynagrodzenie od partnerów handlowych, do których Cię przekierowujemy.
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?


porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »