Dzisiejsza decyzja potwierdza, że PLL LOT otrzymały pomoc zgodnie z prawem i że Plan Restrukturyzacji realizowany jest w całkowitej zgodzie z przepisami Unii Europejskiej.
Opisane w tym dokumencie działania zapewniają długoterminową konkurencyjność LOT, nie powodując zakłócenia wspólnego rynku i konkurencji. Dziękuję przede wszystkim pasażerom, którzy doceniając nasze nowe produkty i usługi, wierzą w zmiany, jakie wdrażamy. Nasze poprawiające się wyniki są m.in. odzwierciedleniem ich uznania. LOT stał się nowoczesnym europejskim przewoźnikiem sieciowym, łączącym Polskę oraz Europę Centralną i Wschodnią z kluczowymi miejscami na świecie – poinformował w oświadczeniu przesłanym do redakcji Fly4free Sebastian Mikosz, Prezes PLL LOT.
Dzisiejsza decyzja kończy formalne postępowanie wobec PLL LOT. Spółka nadal realizuje Plan Restrukturyzacji, a Komisja Europejska będzie nadal ten proces monitorować. Z formalnego punktu widzenia restrukturyzacja LOT-u zakończy się w październiku 2015 roku. W najbliższym czasie od opublikowania dzisiejszej decyzji Komisja Europejska wyda jeszcze jej uzasadnienie – czyli dokument, który będzie określał szczegółowo warunki zgody na pomoc publiczną dla LOT-u.
PLL LOT – ambitny plan bycia rentownym europejskim przewoźnikiem >>
Przypomnijmy, że w 2012 roku, Spółka otrzymała pomoc publiczną na ratowanie przedsiębiorstw. Pomoc ta została zatwierdzona przez Komisję Europejską w maju 2013 pod warunkiem przedstawienia Planu Restrukturyzacji, który jest zgodny z regulacjami unijnymi dotyczącymi pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację. Według tych regulacji pomoc publiczna może być zatwierdzona tylko w przypadku, gdy spełnione są sztywne wymogi i reguły w tym zakresie. LOT opracował i wdrożył kompleksowy plan naprawczy, który zgodnie z ww. regulacjami kompensuje konkurencji otrzymaną pomoc. Dotyczy to na przykład wycofania się z szeregu rentownych połączeń, redukcji oferowania oraz przedstawienia wkładu własnego w celu sfinansowania kosztów prowadzonej restrukturyzacji. Środki te mają na celu także zapewnienie, iż linia lotnicza zachowa długoterminową zdolność do konkurowania na rynku. Plan został przesłany do Komisji w czerwcu ubiegłego roku.
W 2013 roku LOT odnotował po raz pierwszy od pięciu lat zysk netto w wysokości 26 milionów złotych. Wynik na działalności podstawowej był na poziomie zaledwie minus 4 milionów złotych. Tym samym był o 138 milionów złotych lepszy niż zakładano w Planie.
LOT zrestrukturyzował swoją siatkę połączeń oraz wygenerował dodatkowe oszczędności kosztowe, w tym dzięki wykorzystaniu samolotów Boeing 787 Dreamliner. Spółka przeprowadziła udany proces wycofania z eksploatacji i zwrotu samolotów odrzutowych starej generacji takich jak Boeing 767 i Boeing 737, ponosząc znaczące koszty związane z tą operacją. LOT wdrożył trudny i bolesny proces redukcji zatrudnienia który objął 35% naziemnego personelu i przyniósł 45 mln zł oszczędności w minionym roku.