Już wkrótce pojedziemy pociągami znacznie szybciej. Sprawdź, gdzie i o ile skrócą się czasy przejazdów
Przez lata kolej była zaniedbana, ale pierwsze efekty zmiany tego stanu rzeczy możemy już obserwować, choćby na trasach między głównymi miastami w Polsce, gdzie kursują nowoczesne pociągi PKP Intercity, np. Pendolino. Dzięki nim z Warszawy do Gdańska możemy dojechać w 2 godz. 39 minut, do Krakowa – w 2 godz. 19 minut. Na innych trasach jest jeszcze lepiej – przed modernizacją podróż ze Szczecina do Zielonej Góry trwała prawie 4,5 godziny, obecnie jedzie się 2 godziny krócej.
Remonty udało się przeprowadzić dzięki funduszom UE – w latach 2007-2013 PKP PLK przeznaczyło 13,4 mld PLN na modernizację. I choć mogło być jeszcze lepiej, bo kolejarze nie wykorzystali drugie tyle środków, to w obecnej perspektywie unijnej znów będziemy mieli miliardy do wydania.
W „Wyborczej” czytamy, że w latach 2014-2020 (pieniądze trzeba wydać do 2023 roku) mamy do przeznaczenia na kolej aż 67 mld PLN.
Sprawdź poniżej, na co zostaną wydane pieniądze, na których trasach odbędą się remonty i o ile skróci się czas przejazdu między największymi miastami.
Obecny czas przejazdu: 2 godz. 30 min.
Czas przejazdu po modernizacji: 2 godz.
Tu w ramach kompleksowej modernizacji wartej ponad 2 mld zł, wymienionych zostanie 200 kilometrów torów. Dzięki temu maksymalna prędkość, jaką będą mogły rozwijać pociągi na tej trasie wzrośnie ze 120 do 160 km/h.
Fot. Wikipedia