Już wkrótce pojedziemy pociągami znacznie szybciej. Sprawdź, gdzie i o ile skrócą się czasy przejazdów
Przez lata kolej była zaniedbana, ale pierwsze efekty zmiany tego stanu rzeczy możemy już obserwować, choćby na trasach między głównymi miastami w Polsce, gdzie kursują nowoczesne pociągi PKP Intercity, np. Pendolino. Dzięki nim z Warszawy do Gdańska możemy dojechać w 2 godz. 39 minut, do Krakowa – w 2 godz. 19 minut. Na innych trasach jest jeszcze lepiej – przed modernizacją podróż ze Szczecina do Zielonej Góry trwała prawie 4,5 godziny, obecnie jedzie się 2 godziny krócej.
Remonty udało się przeprowadzić dzięki funduszom UE – w latach 2007-2013 PKP PLK przeznaczyło 13,4 mld PLN na modernizację. I choć mogło być jeszcze lepiej, bo kolejarze nie wykorzystali drugie tyle środków, to w obecnej perspektywie unijnej znów będziemy mieli miliardy do wydania.
W „Wyborczej” czytamy, że w latach 2014-2020 (pieniądze trzeba wydać do 2023 roku) mamy do przeznaczenia na kolej aż 67 mld PLN.
Sprawdź poniżej, na co zostaną wydane pieniądze, na których trasach odbędą się remonty i o ile skróci się czas przejazdu między największymi miastami.
Obecny czas przejazdu: 2 godz. 20 min.
Czas przejazdu po modernizacji: 1 godz. 30 min.
Ta bardzo wyczekiwana inwestycja także jest mocno opóźniona. Winne są tu również procedury. Remont trasy do Lublina będzie się wiązał z dużą uciążliwością dla pasażerów, ponieważ będzie wymagał częściowego zamknięcia torów na okres przynajmniej 18 miesięcy. W tym czasie pociągi będą jeździły na tej trasie niezbyt wygodnymi objazdami.
A jak pisaliśmy już na Fly4Free.pl, zęby ostrzą sobie na czas remontu przewoźnicy autobusowi, dla których zamknięcie torów będzie stanowiło prawdziwą żyłę złota.
Rozpoczęcie remontu na tej trasie planowane jest na przyszły rok.
Fot. Shutterstock