więcej okazji z Fly4free.pl

Już wkrótce pojedziemy pociągami znacznie szybciej. Sprawdź, gdzie i o ile skrócą się czasy przejazdów

Foto: Wikipedia
Dzięki remontom torów już za kilka lat czas podróży z Katowic do Krakowa czy Warszawy do Radomia skróci się o połowę. Ale takich modernizacji jest znacznie więcej – czytamy w „Gazecie Wyborczej”.

Przez lata kolej była zaniedbana, ale pierwsze efekty zmiany tego stanu rzeczy możemy już obserwować, choćby na trasach między głównymi miastami w Polsce, gdzie kursują nowoczesne pociągi PKP Intercity, np. Pendolino. Dzięki nim z Warszawy do Gdańska możemy dojechać w 2 godz. 39 minut, do Krakowa – w 2 godz. 19 minut. Na innych trasach jest jeszcze lepiej – przed modernizacją podróż ze Szczecina do Zielonej Góry trwała prawie 4,5 godziny, obecnie jedzie się 2 godziny krócej.

Remonty udało się przeprowadzić dzięki funduszom UE – w latach 2007-2013 PKP PLK przeznaczyło 13,4 mld PLN na modernizację. I choć mogło być jeszcze lepiej, bo kolejarze nie wykorzystali drugie tyle środków, to w obecnej perspektywie unijnej znów będziemy mieli miliardy do wydania.

W „Wyborczej” czytamy, że w latach 2014-2020 (pieniądze trzeba wydać do 2023 roku) mamy do przeznaczenia na kolej aż 67 mld PLN.

Sprawdź poniżej, na co zostaną wydane pieniądze, na których trasach odbędą się remonty i o ile skróci się czas przejazdu między największymi miastami.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Katowice - Krakow gotowe po 2019! a mialo byc skonczone juz w 2014, i termin 2019 jest nadal niepewny. Stal-export Autostrada Malpolska niezle namieszal, zeby wykonwacy bankrutowali i przetargi unieważniano. To sie nadaje do prokuratury! a tu busiarze jeżdza, ludzi po A4 wożą i kasa z bramek do sejfu prezesa Wasacza wpada!
Peter Mark, 10 sierpnia 2016, 14:00 | odpowiedz
ciekawe czy będzie sens jeździć pociągiem z Krakowa do Katowic poza szczytem? W korkach - może mieć sens nawet teraz;) Ale poza tym krótkim okresem pociąg i tak może być nieatrakcyjny gdy autobusy są co 15minut. Pociąg co ile? Pewnie raz na godzinę to będzie szczyt marzeń, do tego sporo zatrzyma się na każdej stacji.
Kja, 10 sierpnia 2016, 14:02 | odpowiedz
Z Kwa do Katowic jest 70 km. Pociagi beda mknely 160 km/h. Czas przejazdu po modernizacji 1h10 minut... Hm...
Marek, 10 sierpnia 2016, 14:05 | odpowiedz
A z Olsztyna dalej pół dnia drogi do Gdańska czy Warszawy
D, 10 sierpnia 2016, 14:07 | odpowiedz
"....już za kilka lat..." Hehehe
Daniel, 10 sierpnia 2016, 14:08 | odpowiedz
Katowice-Kraków - to zdaje się macki byłego ministra Wąsacza, który po objęciu stołka w Autostradzie robił wszystko aby alternatywne trasy były w kiepskim stanie. Brak remontu drogi przez olkusz, fatalny czas jazdy przez Oświęcim - wszystko jasne
Witek, 10 sierpnia 2016, 14:08 | odpowiedz
Czy kiedykolwiek nasze koleje zauważą nędzę połączenia Zielona Góra - Wrocław?? Odległośc ~Wro-Pzn, a ani czasowo ani standardowo nic nie rusza się do przodu :(
matka, 10 sierpnia 2016, 14:15 | odpowiedz
D A z Olsztyna dalej pół dnia drogi do Gdańska czy Warszawy
Obecnie z Olsztyna do Wawy 2:30, wiec nie marudz
BOFH, 10 sierpnia 2016, 14:23 | odpowiedz
Kiedy z Gdańska do Wrocławia będzie się krócej jeździć ? i np. pędolino ? na tą chwile przy najlepszym połączeniu 5.50
goś, 10 sierpnia 2016, 14:58 | odpowiedz
Zawsze bawią mnie te śmieszne porównania skróconego czasu przejazdu z/do Szczecina. Niemal nie osłupiałem, gdy w drodze do świnoujścia konduktor oznajmił mi, iż podróżujemy expresowym pociągiem, który trasę tę pokona w niecałą godzinę. Jakież było moje zdziwienie, gdy do Świnoujścia dojechaliśmy PLANOWO po 1.5 h. Na co konduktor stwierdził. "No chyba nie sądził pan, iż pociąg z centrum Szczecina dojedzie w takim tempie, liczymy od Dąbia." Cudowna ideologia...
marzec, 10 sierpnia 2016, 15:05 | odpowiedz
Marek Z Kwa do Katowic jest 70 km. Pociagi beda mknely 160 km/h. Czas przejazdu po modernizacji 1h10 minut… Hm…
I czego tu nie rozumiesz ? Start,stop, zakręty, zwolnienia na przejazdach itp...
JaRE, 10 sierpnia 2016, 15:17 | odpowiedz
należy podać informacje iż w czasach jakie są podane po modernizacji to pociągi w Polsce już w tych czasach jeżdziły, były to lata do ok.1995 roku, więc doceniam iż znów będzie tak samo dobrze.
darek, 10 sierpnia 2016, 15:53 | odpowiedz
Przypominając trochę historii: W roku 2008 podróż Kraków - Katowice trwała 1:40. Źródło: http://tinyurl.com/hxglfpl Jaki jest sens porównywać czasy przejazdu po modernizacji do czasów przejazdu objazdem?
Tomek, 10 sierpnia 2016, 16:29 | odpowiedz
Ale i tak najlepsze jest połączenie pendolino Warszawa - Rzeszów przez... Kraków :D i jakoś modernizacji nie widać...
Piotrek, 10 sierpnia 2016, 17:22 | odpowiedz
Polaczenia ze Szczecinem z Łodzi moglyby prowadzic prostsza trasa a nie. w kolko Strykow,Lowicz i najwazniejsze Kutno !a moze jakies Pendolino przez srodek kraju ?! Czyli Łódz.
gelila, 10 sierpnia 2016, 17:59 | odpowiedz
jest jeszcze kontrowersyjne Kraków-Zakopane, na razie -15min dzięki estakadzie kolejowej, a później może jeszcze krócej dzięki nowej trasie Podłęże-Piekiełko
twojastara, 10 sierpnia 2016, 20:02 | odpowiedz
Zaznaczam , że w latach 90 tych pośpiech z Katowic do Krakowa jechał 1 godzine i 20 minut
EU07 - 392, 11 sierpnia 2016, 0:05 | odpowiedz
D A z Olsztyna dalej pół dnia drogi do Gdańska czy Warszawy
3h to nie pół dnia...
Nuth, 11 sierpnia 2016, 0:31 | odpowiedz
Marek Z Kwa do Katowic jest 70 km. Pociagi beda mknely 160 km/h. Czas przejazdu po modernizacji 1h10 minut… Hm…
To jest czas jazdy dla pociągu osobowego. Z mnóstwem przystanków. Dla pociągu pośpiesznego (też mającego dużo przystanków) będzie ok. 60 minut. Nie wiadomo, czy będą tam kiedyś jeździły pociągi ekspresowy, ewentualnie Kraków-Berlin.
kzyn, 11 sierpnia 2016, 9:44 | odpowiedz
Kja ciekawe czy będzie sens jeździć pociągiem z Krakowa do Katowic poza szczytem?W korkach – może mieć sens nawet teraz;)Ale poza tym krótkim okresem pociąg i tak może być nieatrakcyjny gdy autobusy są co 15minut.Pociąg co ile?Pewnie raz na godzinę to będzie szczyt marzeń, do tego sporo zatrzyma się na każdej stacji.
Pociąg w szczycie będzie co pół godziny, poza co godzinę, do tego dalekobieżne. Tak ma być na linii do Tarnowa, a Kraków-Tarnów ma mniejszy potencjał niż Kraków-Katowice. Pociąg będzie rzadziej jeździł, ale będzie miał większą dostępność (co jest śmieszne, bo to autobusy powinny być bardziej dostępne) i na raz zabierze kilkukrotnie więcej pasażerów. I są wygodniejsze.
kzyn, 11 sierpnia 2016, 9:52 | odpowiedz
Lata 30. Lux torpeda Warszawa Gdańsk 2.40. Głęboka komuna Ekspres Warszawa Kraków 2.30. Czasy przejazdu pendolino jakby podobne. Z tym że 50 lat i sporo miliardów później.
ayahaga, 11 sierpnia 2016, 10:41 | odpowiedz
goś Kiedy z Gdańska do Wrocławia będzie się krócej jeździć ? i np. pędolino ? na tą chwile przy najlepszym połączeniu 5.50
Pendolino z Wrocławia do Gdańska raczej nie puszczą. Jeśli chodzi o czas przejazdu, to wcześniej były chyba dosyć dobre czasy (najszybszy ok. 5:10-20), ale jak to u nas- teraz większość pociągów stoi po 10 min. na większych stacjach i w efekcie najszybsza TLK jedzie aż 5:39. Mimo to czas przejazdu będzie się jeszcze skracał, ponieważ robią linię Wrocław- Poznań, coś między Poznaniem a Bydgoszczą i chyba coś między Bydgoszczą a Gdańskiem jeszcze.
pawel, 11 sierpnia 2016, 10:55 | odpowiedz
kzyn
Marek Z Kwa do Katowic jest 70 km. Pociagi beda mknely 160 km/h. Czas przejazdu po modernizacji 1h10 minut… Hm…
To jest czas jazdy dla pociągu osobowego. Z mnóstwem przystanków. Dla pociągu pośpiesznego (też mającego dużo przystanków) będzie ok. 60 minut. Nie wiadomo, czy będą tam kiedyś jeździły pociągi ekspresowy, ewentualnie Kraków-Berlin.
Kiedyś mówiono o IC mających jechać 45 min. Mam nadzieję, że jest ten czas aktualny.
pawel, 11 sierpnia 2016, 10:58 | odpowiedz
ayahaga Lata 30. Lux torpeda Warszawa Gdańsk 2.40. Głęboka komuna Ekspres Warszawa Kraków 2.30. Czasy przejazdu pendolino jakby podobne. Z tym że 50 lat i sporo miliardów później.
Warszawa-Gdańsk to kompletna bzdura wyssana z Palca. Najszybciej w historii przed Pendolino było na początku lat 90., 3:20 bez postojów. Najszybciej Kraków-Warszawa było 2:35 z minimalnymi rezerwami czasowymi 1 min/100km. I nie za głębokiej komuny (kolejna bzdura), tylko na początku lat 2000. Obecnie jest 2:22 z rezerwą 3/100.
kzyn, 11 sierpnia 2016, 11:20 | odpowiedz
pawel
kzyn
Marek Z Kwa do Katowic jest 70 km. Pociagi beda mknely 160 km/h. Czas przejazdu po modernizacji 1h10 minut… Hm…
To jest czas jazdy dla pociągu osobowego. Z mnóstwem przystanków. Dla pociągu pośpiesznego (też mającego dużo przystanków) będzie ok. 60 minut. Nie wiadomo, czy będą tam kiedyś jeździły pociągi ekspresowy, ewentualnie Kraków-Berlin.
Kiedyś mówiono o IC mających jechać 45 min. Mam nadzieję, że jest ten czas aktualny.
IC to może jako ekspres traktowane. Na pośpieszny 45 minut jest za dużo postojów po drodze.
kzyn, 11 sierpnia 2016, 12:03 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »