więcej okazji z Fly4free.pl

Japonia chce modernizować Kolej Transsyberyjską. Będą nowe tory, pociągi i końcowy przystanek… na wyspie Hokkaido!

Foto: Christopher Meder, Shutterstock
Najbardziej znana i najdłuższa linia kolejowa świata może przejść całkowitą metamorfozę. Jak donoszą japońskie i rosyjskie media, rząd w Tokio chce we współpracy z Moskwą i prywatnymi inwestorami, dokonać jej całkowitej modernizacji i dodatkowo, dobudować kilkadziesiąt kilometrów mostów lub tuneli, by połączyć trasę kolei z wyspą Hokkaido.

Kolej Transsyberyjska to najdłuższa linia kolejowa świata, która przekracza 8 stref czasowych, a jej całkowita długość wynosi aż 9288,8 kilometra. To marzenie każdego podróżnika, ale też ważny szlak transportowy, z którego korzystają pociągi odpowiadające za ponad 30 proc. całego eksportu Rosji.

Dużą szansę w kolei widzą dla siebie Japończycy, którzy chcieliby zmodernizować tę trasę, tak by docelowo udało się stworzyć (prowadzący m.in. przez Polskę) szybki szlak kolejowy z Tokio aż do Londynu.

kolejmapa

Jak donoszą japońskie media, modernizację chce sfinansować rząd w Tokio i prywatni inwestorzy – obie strony chcą namówić do współfinansowania inwestycji Władimira Putina, który w grudniu przyjedzie z oficjalną wizytą do Tokio.

kolej2

Dworzec kolejowy w Chabarowsku. Fot. moosehenderson/Shutterstock

Najważniejszą częścią planu jest ominięcie Władywostoku, który obecnie jest stacją końcową tej trasy. W myśl japońskiego pomysłu, szybkie tory zostałyby dociągnięte z Chabarowska i następnie za pomocą sześciokilometrowego mostu lub tunelu zostałoby zbudowane połączenie na rosyjską wyspę Sachalin.

Stamtąd konieczna byłaby budowa torów na japońską wyspę Hokkaido. Nie jest to jednak taka prosta sprawa, gdyż ta inwestycja wymagałaby budowy przynajmniej 41-kilometrowego podwodnego tunelu.

Japończycy są też wstępnie zainteresowani udoskonaleniem samej Kolei Transsyberyjskiej – zbudowaniem nowych torów i podstawieniem nowych pociągów, co znacznie przyspieszy podróż i poprawi konkurencyjność trasy.

kolej1

Widok z góry na Kolej Transsyberyjską w okolicy Chabarowska. Fot. Shutterstock

Moskwa sama planuje budowę kolei dużych prędkości, ale jeśli chodzi o Kolej Transsyberyjską, plany dotyczą tylko odcinka ze stolicy kraju do Kazania. Według planu, linia miałaby mieć aż 770 km długości, a pociągi mogłyby na niej kursować z prędkością do 400 km/h. Oznacza to, że obecnie trwająca 12 godzin podróż z Moskwy do Kazania skróci się do ok. 3,5-godzinnej przejażdżki.

W tym miejscu w projekt wchodzi jednak wielka polityka…

Z Japonią czy z Chinami?

Rosjanie wstępnie bowiem ustalili już, że ten pierwszy etap budowy będą prowadzili wspólnie z Chinami. Obecnie trwają prace nad projektem przebudowy linii, a docelowo obie strony ustaliły wstępnie (choć nie ma jeszcze żadnej oficjalnej umowy, a tylko memorandum), że chcą zbudować szybkie połączenie kolejowe z Moskwy do Pekinu. To równie imponujący projekt co Kolej Transsyberyjska. Obecnie, jeśli chcemy jechać pociągiem między obydwiema stolicami, pokonanie liczącej 8 tys. kilometrów długości trasy zajmuje 6 dni, ale w praktyce często ponad tydzień. Po budowie nowej linii, czas podróży skróciłby się do 48 godzin.

W sprawie tej linii komplikacje polityczne też są zresztą ogromne, bo pierwotnie odcinek z Moskwy do Kazania miał modernizować francuski Alstom. Jednak, gdy w związku z wojną Ukrainie relacje między Paryżem a Moskwą się ochłodziły, Rosja zabrała Francuzom kontrakt.

Budowa linii z wojną w tle

Sytuację dodatkowo komplikuje fakt, że formalnie… Rosja i Japonia dalej znajdują się w stanie wojny. Powodem ich konfliktu jest spór o archipelag Wysp Kurylskich, które ZSRR zajął w 1945 roku. Od tej pory Japończycy domagają się zwrotu spornego terytorium, a Rosja pozostaje głucha na ich apele.

Z drugiej strony, Rosja może być bardziej skłonna do ustępstw, ponieważ szuka inwestora dla innej kluczowej inwestycji w regionie. To budowa wielkiego portu cargo w Samardze nad Morzem Japońskim, a szacowana wartość inwestycji wynosi ponad 6,5 mld USD.

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Szybsza podróż? Może to i dobre dla towarów, ale ludzie chyba woleliby podróżować tak jak teraz, z zachowaniem ducha tej trasy.
toniemojnick, 6 października 2016, 15:37 | odpowiedz
Transsyberyjką w 48 godzin??? Przecież to człowiek nawet nie zdąży wytrzeźwieć ;)
Yanuss, 6 października 2016, 15:48 | odpowiedz
Przez Kazań idzie odnoga a nie główna linia kolei transyveryjskiej.
xpictianoc, 6 października 2016, 15:53 | odpowiedz
Avatar użytkownika
Kurcze czym prędzej trzeba jechać tym co jest obecnie. Nim zabija tę legendę
rafgrzeg, 6 października 2016, 16:32 | odpowiedz
Ciekawe, ile powstanie Biedronek na trasie
Wiśnia, 6 października 2016, 16:45 | odpowiedz
Jak zrobią trasę pociągiem z Polski do Japonii za tysiaka to jedziem.
Ja Pan, 6 października 2016, 17:16 | odpowiedz
toniemojnick Szybsza podróż? Może to i dobre dla towarów, ale ludzie chyba woleliby podróżować tak jak teraz, z zachowaniem ducha tej trasy.
No chyba tylko turyści
elo, 6 października 2016, 17:25 | odpowiedz
A nie mogą zbudować coś w rodzaju Tanich Linii Kolejowych z biletami za 1 Rubel ?
Opoka, 6 października 2016, 17:32 | odpowiedz
Do wszystkich narzekających na psucie charakteru tej linii itd: w te wakacje byłam na szkole letniej z Buriatem robiącym doktorat w Polsce. Kiedyś w czasie wolnym rozmawialiśmy właśnie o podróżach po Rosji i powiedział mi tak: "bardzo wielu Polaków, których spotykam, mówi, że chciałoby przejechać się koleją transsyberyjską. Ja tego w ogóle nie rozumiem. Gdyby nie to, że samoloty w Rosji ostatnimi czasy bardzo podrożały, nie traciłbym na nią w ogóle czasu. Co to za przyjemność jechać tydzień i się nudzić?". Ja tam nadal marzę o przejechaniu się transsibem, ale po tej rozmowie trochę inaczej patrzę na podejście: "szkoda, że to straci klimat".
tzigi, 6 października 2016, 18:19 | odpowiedz
tzigi Do wszystkich narzekających na psucie charakteru tej linii itd: w te wakacje byłam na szkole letniej z Buriatem robiącym doktorat w Polsce. Kiedyś w czasie wolnym rozmawialiśmy właśnie o podróżach po Rosji i powiedział mi tak: „bardzo wielu Polaków, których spotykam, mówi, że chciałoby przejechać się koleją transsyberyjską. Ja tego w ogóle nie rozumiem. Gdyby nie to, że samoloty w Rosji ostatnimi czasy bardzo podrożały, nie traciłbym na nią w ogóle czasu. Co to za przyjemność jechać tydzień i się nudzić?”.Ja tam nadal marzę o przejechaniu się transsibem, ale po tej rozmowie trochę inaczej patrzę na podejście: „szkoda, że to straci klimat”.
ekaczm, 7 października 2016, 3:52 | odpowiedz
Jak byłem młodszy, faktycznie podróż się dłużyła. Dzisiaj mogę jechać non stop 24 godziny, i się nie nudzić, są książki, filmy na tablecie, w pociągu można postać. Racja jest taka, pociągiem można wytrzymać, ale autobusem raczej nie.O samolocie nie można mówić, bo między kontynentalny rejs może trwać ok 13 godzin, ale to jest duży samolot, i można ten czas wytrzymać. Gorzej czartery, tanie linie.
ekaczm, 7 października 2016, 4:00 | odpowiedz
Przejechałem dwa odcinki Transsibirem Irkuck-UłanUde i UłanUde-Czyta.Pierwszy znacznie ciekawszy bo można zobaczyć Bajkał. Drugi praktycznie przespałem. Wbrew pozorom nikt nie pije alkoholu, przynajmniej w dużych ilościach. Za to opychają się chińskimi zupkami i słodyczami.
wania, 7 października 2016, 9:20 | odpowiedz
Fajny artykuł, ale mam drobną sugestię: na mapce do oznaczonej przyszłej trasy kolei zaznaczcie (np. na czerwono) jak to wszystko przebiega obecnie. Myślę że fajnie pokaże ogrom inwestycji.
ona, 7 października 2016, 9:32 | odpowiedz
Ja Pan Jak zrobią trasę pociągiem z Polski do Japonii za tysiaka to jedziem.
W Japonii pociągi są droższe od samolotów, więc wątpię.
Szyfuj, 7 października 2016, 13:10 | odpowiedz
....ale rosyjska odprawa paszportowo-celna będzie trwała kilka godzin, chociaz nie sadzę aby putin się na to zgodził, a jak się zgodzi to pewnie pi(e)s(y) zamkną granicę.
kolejorz, 8 października 2016, 13:10 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »