Komisja Europejska w swoich propozycjach rozszerzenia prawa pasażerów sugeruje, że aby pasażerowie mogli w pełni z nich korzystać również należy usprawnić procedury składania skarg oraz środki egzekwowania prawa.
- Niewirtualne prawa pasażera
Komisarz UE ds. transportu Siim Kallas stwierdza, że najistotniejszą kwestią jest aby prawa pasażerów linii lotniczych nie istniały tylko na papierze. W jego ocenie każdy musi mieć możliwość odwołania się do nich w momencie, kiedy są mu najbardziej potrzebne, np. w przypadku problemów.
„Wiemy, że prawdziwym priorytetem zablokowanych pasażerów jest jak najszybszy powrót do domu. Dlatego też kładziemy nacisk na zapewnienie informacji, opieki i skutecznej zmiany planu podróży” – stwierdził Siim Kallas.
Obecnie przewoźnik lotniczy ma obowiązek informowania pasażerów o ich prawach, ale prawo nie zawiera wymogów dotyczących informowania pasażerów o samym zdarzeniu będącym powodem opóźnionego lub odwołanego lotu. Zgodnie z propozycją KE przewoźnik będzie zobowiązany do jak najszybszego poinformowania pasażerów o zaistniałej sytuacji, a w każdym przypadku nie później, niż 30 minut po planowanej godzinie rozpoczęcia lotu.
- Nadzwyczajne okoliczności?
KE doprecyzowuje również termin „nadzwyczajne okoliczności”, który jest istotny, ponieważ w przypadku ich zaistnienia przewoźnicy nie są zobowiązani do wypłaty pasażerom odszkodowania.
W propozycji Komisji Europejskiej „nadzwyczajne okoliczności” określono jako: „okoliczności, które nie są związane z normalnym prowadzeniem działalności przez danego przewoźnika lotniczego i które pozostają poza jego rzeczywistą kontrolą”.KE podała przykłady okoliczności, które uznaje się za nadzwyczajne. Chodzi o klęski żywiołowe lub strajki kontrolerów ruchu lotniczego. Zdaniem Komisji Europejskiej powinny być one postrzegane jako nadzwyczajne okoliczności. Ale np. problemy techniczne stwierdzone podczas rutynowej kontroli samolotu nie należą do takich okoliczności.
- Za długi przestój na płycie pasażer otrzyma posiłek
Komisja Europejska podkreśliła, że obecnie pasażerowie korzystają z prawa do uzyskania pomocy w przypadku opóźnień trwających dwie, trzy lub cztery godziny, w zależności od długości trasy lotu. Przypomniała, że zgodnie z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości UE pasażerowie mogą ubiegać się o odszkodowanie w przypadku opóźnienia trwającego od trzech godzin wzwyż (z wyjątkiem nadzwyczajnych okoliczności).
Obowiązujące obecnie przepisy dotyczące pomocy mają również domyślnie zastosowanie w odniesieniu do opóźnień z powodu przestoju na płycie, tzn. w sytuacji, gdy pasażerowie oczekują na odlot na pokładzie samolotu. Pomoc ta obejmuje prawo do napojów, posiłków oraz do rezygnacji z lotu po pięciu godzinach.
Propozycje KE w wyraźny sposób potwierdzają te prawa i dodatkowo przyznają pasażerom: „w przypadku trwającego dłużej niż godzinę opóźnienia z powodu przestoju na płycie prawo do ogrzewania lub chłodzenia kabiny pasażerskiej, do korzystania z toalety, do opieki zdrowotnej oraz do wody pitnej”. Ponadto, aby móc skorzystać z prawa do rezygnacji z lotu, pasażerowie mogą się zwrócić o umożliwienie im opuszczenia samolotu po upływie pięciu godzin.
- Gdy nie zdążysz na drugą część łączonego lotu
Komisja Europejska doprecyzowuje prawo pasażera w sytuacji, kiedy nie zdążył na drugą część lotu łączonego. „Za kwestię priorytetową uznaje się prawo do opieki. Prawo to nie jest już uzależnione od długości lotu, lecz zawsze ma zastosowanie po dwóch godzinach” – proponuje KE.
KE chce, aby w przypadku, gdy przewoźnik lotniczy nie może zagwarantować zmiany planu podróży w ramach własnych lotów w ciągu 12 godzin, aby umożliwił pasażerowi lot wykonywany m.in. przez inną linię lotniczą.
- Łatwiej złożysz reklamację
Komisja proponuje również, aby linie lotnicze wprowadziły przejrzyste procedury rozpatrywania skarg.
Wprowadzenie formularza internetowego oraz adresu e-mail jak również aby Linie Lotnicze były również zobowiązane do udzielenia pasażerom odpowiedzi w określonym terminie (tydzień na potwierdzenie otrzymania skargi i dwa miesiące na udzielenie oficjalnej odpowiedzi).
- Za literówki linia nie pobierze opłaty
Komisja Europejska chce również aby linie lotnicze nie mogły pobierać od pasażerów opłat za literówki w imieniu i nazwisku.
Nowe prawodawstwo będzie musiało być zatwierdzone przez Parlament Europejski. Więcej o propozycjach zmian proponowanych przez Komisję Europejską przeczytasz klikając tutaj