więcej okazji z Fly4free.pl

Idą zmiany w prawach pasażerów. Łatwiej je wyegzekwujemy u przewoźnika

Prawa pasażerów linii lotniczych muszą zostać wzmocnione. Chce tego Komisja Europejska. Jej zdaniem pilnego doprecyzowania wymagają kwestie związane z prawem do informacji, prawem do opieki w sytuacji opóźnienia lotu czy uprawnień pasażera przy zmianie planu podroży wynikających z winy przewoźnika.Urząd Lotnictwa Cywilnego - Prawa Pasażerów >>Nowe prawo dotyczy regulacji EU261. Ma wejść w życie po 2014 roku i ma doprecyzować obecne rozporządzenie, które jak zapewne niektórzy z Was osobiście się przekonali pozostawia szerokie pole do interpretacji.

Komisja Europejska w swoich propozycjach rozszerzenia prawa pasażerów sugeruje, że aby pasażerowie mogli w pełni z nich korzystać również należy usprawnić procedury składania skarg oraz środki egzekwowania prawa.

  • Niewirtualne prawa pasażera

Komisarz UE ds. transportu Siim Kallas stwierdza, że najistotniejszą kwestią jest aby prawa pasażerów linii lotniczych nie istniały tylko na papierze. W jego ocenie każdy musi mieć możliwość odwołania się do nich w momencie, kiedy są mu najbardziej potrzebne, np. w przypadku problemów.

„Wiemy, że prawdziwym priorytetem zablokowanych pasażerów jest jak najszybszy powrót do domu. Dlatego też kładziemy nacisk na zapewnienie informacji, opieki i skutecznej zmiany planu podróży” – stwierdził Siim Kallas.

Obecnie przewoźnik lotniczy ma obowiązek informowania pasażerów o ich prawach, ale prawo nie zawiera wymogów dotyczących informowania pasażerów o samym zdarzeniu będącym powodem opóźnionego lub odwołanego lotu. Zgodnie z propozycją KE przewoźnik będzie zobowiązany do jak najszybszego poinformowania pasażerów o zaistniałej sytuacji, a w każdym przypadku nie później, niż 30 minut po planowanej godzinie rozpoczęcia lotu.

  • Nadzwyczajne okoliczności?

KE doprecyzowuje również termin „nadzwyczajne okoliczności”, który jest istotny, ponieważ w przypadku ich zaistnienia przewoźnicy nie są zobowiązani do wypłaty pasażerom odszkodowania.

W propozycji Komisji Europejskiej „nadzwyczajne okoliczności” określono jako: „okoliczności, które nie są związane z normalnym prowadzeniem działalności przez danego przewoźnika lotniczego i które pozostają poza jego rzeczywistą kontrolą”.KE podała przykłady okoliczności, które uznaje się za nadzwyczajne. Chodzi o klęski żywiołowe lub strajki kontrolerów ruchu lotniczego. Zdaniem Komisji Europejskiej powinny być one postrzegane jako nadzwyczajne okoliczności. Ale np. problemy techniczne stwierdzone podczas rutynowej kontroli samolotu nie należą do takich okoliczności.

  • Za długi przestój na płycie pasażer otrzyma posiłek

Komisja Europejska podkreśliła, że obecnie pasażerowie korzystają z prawa do uzyskania pomocy w przypadku opóźnień trwających dwie, trzy lub cztery godziny, w zależności od długości trasy lotu. Przypomniała, że zgodnie z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości UE pasażerowie mogą ubiegać się o odszkodowanie w przypadku opóźnienia trwającego od trzech godzin wzwyż (z wyjątkiem nadzwyczajnych okoliczności).

Obowiązujące obecnie przepisy dotyczące pomocy mają również domyślnie zastosowanie w odniesieniu do opóźnień z powodu przestoju na płycie, tzn. w sytuacji, gdy pasażerowie oczekują na odlot na pokładzie samolotu. Pomoc ta obejmuje prawo do napojów, posiłków oraz do rezygnacji z lotu po pięciu godzinach.

Propozycje KE w wyraźny sposób potwierdzają te prawa i dodatkowo przyznają pasażerom: „w przypadku trwającego dłużej niż godzinę opóźnienia z powodu przestoju na płycie prawo do ogrzewania lub chłodzenia kabiny pasażerskiej, do korzystania z toalety, do opieki zdrowotnej oraz do wody pitnej”. Ponadto, aby móc skorzystać z prawa do rezygnacji z lotu, pasażerowie mogą się zwrócić o umożliwienie im opuszczenia samolotu po upływie pięciu godzin.

  • Gdy nie zdążysz na drugą część łączonego lotu

Komisja Europejska doprecyzowuje prawo pasażera w sytuacji, kiedy nie zdążył na drugą część lotu łączonego. „Za kwestię priorytetową uznaje się prawo do opieki. Prawo to nie jest już uzależnione od długości lotu, lecz zawsze ma zastosowanie po dwóch godzinach” – proponuje KE.

KE chce, aby w przypadku, gdy przewoźnik lotniczy nie może zagwarantować zmiany planu podróży w ramach własnych lotów w ciągu 12 godzin, aby umożliwił pasażerowi lot wykonywany m.in. przez inną linię lotniczą.

 

  • Łatwiej złożysz reklamację

Komisja proponuje również, aby linie lotnicze wprowadziły przejrzyste procedury rozpatrywania skarg.

Wprowadzenie formularza internetowego oraz adresu e-mail jak również aby Linie Lotnicze były również zobowiązane do udzielenia pasażerom odpowiedzi w określonym terminie (tydzień na potwierdzenie otrzymania skargi i dwa miesiące na udzielenie oficjalnej odpowiedzi).

  • Za literówki linia nie pobierze opłaty

Komisja Europejska chce również aby linie lotnicze nie mogły pobierać od pasażerów opłat za literówki w imieniu i nazwisku.

Nowe prawodawstwo będzie musiało być zatwierdzone przez Parlament Europejski. Więcej o propozycjach zmian proponowanych przez Komisję Europejską przeczytasz klikając tutaj

Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.
Nie wspomnieliście o najważniejszym. Odszkodowania będą przysługiwać tylko przy spóźnieniach minimum 5 godzinnych (a nie jak teraz przy 3 godzinach) dla lotów wewnątrz UE i innych do 3500km
pATRYK, 14 marca 2013, 20:40 | odpowiedz
Zmiany też obejmą możliwość ubiegania się o odszkodowanie: "Jeśli chodzi o odszkodowanie pieniężne, we wniosku potwierdzono decyzję Trybunału, ale ustalono, że przysługuje ono w przypadku opóźnienia trwającego pięć godzin w odniesieniu do wszystkich lotów wewnątrzunijnych [a nie jak dotychczas 3 godzinnych) i krótkich lotów międzynarodowych na odległość do 3500 km. W przypadku pozostałych lotów międzynarodowych czas opóźnienia pociągający obowiązek wypłaty odszkodowania wynosi dziewięć godzin w przypadku lotów na trasach krótszych niż 6000 km oraz 12 godzin w przypadku lotów na trasach powyżej 6000 km. Celem tego działania jest zapewnienie przewoźnikom lotniczym rozsądnego czasu na rozwiązanie problemu i zachęcanie ich do wykonywania połączeń zamiast ich odwoływania. Czas trzech godzin jest w większości przypadków zbyt krótki, aby sprowadzić części zapasowe lub zamienne do statku powietrznego, zwłaszcza w przypadku awarii technicznej w porcie lotniczym oddalonym od bazy przewoźnika. Obowiązujące obecnie przepisy zachęcają przewoźników do odwoływania lotów, ze szkodą dla pasażerów (ponieważ problem nie może zostać usunięty w krótkim czasie)." A wy piszecie że od 3 godzin.
Ala, 14 marca 2013, 20:42 | odpowiedz
Nie jest moim celem polowanie na odszkodowania od lini lotniczych poprostu chce byc w jakims rozsadnym czasie w punkcie docelowym. Wiec jesli linie lotnicze beda musialy zapewnic lot innymi liniami to nie potrzebuje odszkodowania, dla mnie nie ma znaczenia to czy 3h czy 5h opoznienia chce byc w miejscu docelowym.
Bolo, 14 marca 2013, 21:08 | odpowiedz
Proszę o informację dotyczącą moich praw w obecnym stanie prawnym. Kupiłam lot łączony Barcelona-Madryt-Lima Lima-Madryt-Paryż. 4 dni przed odlotem z Limy do Madrytu Air Europa poinformowała mnie, że nastąpiła zmiana godziny odlotu z 11.15 na 15.30. Nie było to opóźnienie w normalnym rozumieniu tego słowa ani nie został całkowicie odwołany lot. Linia nie uzasadniała przyczyn zmiany godziny odlotu. O zmianie godziny odlotu z Madytu do Paryża z godz. 7.15 na 17.30 poinformowano mnie tuż przed odlotem z Limy. Z powodu wylotu z Limy o 4.15 godz. później nie zdążyłam na lot Z Madytu do Paryża o 7.15. Zaproponowano mi lot do Paryża 10 godzin później o 17.05. Po wielkiej awanturze zmieniono lot na 14.30. Nie umożliwiono nam wykonania połącznia do rodziny, nie poinformowano o prawach pasażera. W Paryżu powinnam lądować o 9.15, wylądowałam o 17.30. Z Paryża miałam wykupiony lot powrotny do Polski o 14.20 Wizzair, na który nie zdążyłam. Musiałam kupić nowy bilet. Oczywiście złożyłam reklamację, ale została odrzucona, bo lot do Polski nie był "connected". Tym niemniej linia lotnicza spowodowała szkodę, bo musiałam kupić następny bilet. Opóźnienie pierwszego lotu wyniosło ponad 4 godziny, drugiego 7 godzin. Czy mogę coś jeszcze wskórać? Może ktoś ma jakieś doświadczenia? Będę wdzięczna za pomoc.
lia, 14 marca 2013, 22:30 | odpowiedz
lia Za każdy lot należy Ci się odszkodowanie według EU261. Więcej na ten temat: http://www.fly4free.pl/?s=odszkodowanie
Hubert Olender, 14 marca 2013, 22:41 | odpowiedz
Hubert, mam wątpliwość, czy zmiana godziny odlotu kilka dni wcześniej może być traktowana jako opóźnienie (które na ogół ma miejsce gdy już się czeka na odlot na lotnisku), czy jako odwołanie lotu (no bo w końcu się odbyły tylko kilka godzin później).
lia, 14 marca 2013, 22:58 | odpowiedz
@ lia Liczy się czas przybycia do miejsca docelowego w kwestii odszkodowania.
Hubert Olender, 14 marca 2013, 23:49 | odpowiedz
Reklamację złożyłam zarówno w Limie, jak i w Madrycie, obie Air Europa odrzuciła. To teraz skarga do Urzędu Lotnictwa Cywilnego w Hiszpanii?
lia, 15 marca 2013, 0:21 | odpowiedz
Dokładnie.
Hubert Olender, 15 marca 2013, 0:48 | odpowiedz
"Głównym priorytetem jest jednak umożliwienie pasażerom jak najszybszego dotarcia do domu lub do miejsca będącego celem ich podróży. Jeśli chodzi o odszkodowanie pieniężne, we wniosku potwierdzono decyzję Trybunału, ale ustalono, że przysługuje ono w przypadku opóźnienia trwającego pięć godzin w odniesieniu do wszystkich lotów wewnątrzunijnych i krótkich lotów międzynarodowych na odległość do 3500 km. W przypadku pozostałych lotów międzynarodowych czas opóźnienia pociągający obowiązek wypłaty odszkodowania wynosi dziewięć godzin w przypadku lotów na trasach krótszych niż 6000 km oraz 12 godzin w przypadku lotów na trasach powyżej 6000 km. Celem tego działania jest zapewnienie przewoźnikom lotniczym rozsądnego czasu na rozwiązanie problemu i zachęcanie ich do wykonywania połączeń zamiast ich odwoływania. Czas trzech godzin jest w większości przypadków zbyt krótki, aby sprowadzić części zapasowe lub zamienne do statku powietrznego, zwłaszcza w przypadku awarii technicznej w porcie lotniczym oddalonym od bazy przewoźnika. Obowiązujące obecnie przepisy zachęcają przewoźników do odwoływania lotów, ze szkodą dla pasażerów (ponieważ problem nie może zostać usunięty w krótkim czasie)." ----->>> Koszmarny zapis! Nie tylko ze względu na utrudnienie uzyskiwania odszkodowań. Już sobie wyobrażam te machlojki jakie zaczną wyprawiać linie lotnicze. Czarter do Egiptu? Można w ogóle zapomnieć o planowym wylocie. Lot do USA? Pół doby opóźnienia? Nie ma problemu, dziękujemy za wspólną podróż. WAW-KRK - zepsuty samolot? Co to za problem, za 3h jest następny lot, wystarczy puścić 734 zamiast Dasha. Zła, zła zmiana.
shiv, 15 marca 2013, 9:12 | odpowiedz
Hej, Proszę Was o pomoc! Kupiłam bilet do Limy MXP>LIM LIM>LHR przez Expedia.de, otrzymałam potwierdzenie lecz nie dostałam eticket, weszłam na strone expedia meine konto y było preise geandert cena zmieniła z 341 na 550€, wiec kliknełam daten loschen, rezerwacja zniknęła, pomyślałam że, usunęłam nie można było skontaktować się z callcentre, na stronie tam airlines zauważyłam tą samą pierwsza cenę i zrobiłam rezerwacje. Otwieram konto i zostały zablokowane 2 rezerwacje, dwa dni później ściągnięto pieniądze z konta. połączyło mnie z Expedia callcentre i pani zrozumiała że jedna rezerwacja jest na stronie expedia i druga na ich stronie lini lotniczych i pobrano opłate podwójnie i zadzwoniła do tam airlines by zapytać się o darmowe anulowanie jednej z rezerwacji. Odpowiedzieli że nie jestem tą samą osobą ponieważ w jednej z rezerwacji wpisałam 2 imię, tak na prawde na expedia nie było miejsca na 2 imię więc gdzie miałam je wpisać, pod koniec rozmowy która trwała 40 min pani powiedziała żebym zadzwoniła do tam Airlines. Tam powiedzieli mi że widzą jedną rezerwacje nie ich problem. W expedii nie połączono mnie już więcej z nikim kompetentnym, ZNACIE może jakiegoś maila na complaint? mieliście kiedyś coś takiego?
fullulah, 15 marca 2013, 21:10 | odpowiedz

porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »