British Airways i spółka chcą przejąć Norwegiana! Koniec taniego latania czy nowy gigant?
International Airlines Group poinformowała, że rozważa złożenie oferty na pełne przejęcie linii Norwegian. Po ogłoszeniu tej zapowiedzi, akcje norweskiej linii skoczyły w górę aż o 26 procent.
Gdyby taka transakcja została sfinalizowana, powstałaby zdecydowanie największa grupa lotnicza w Europie. W 2017 r. IAG, w skład którego wchodzą m.in. British Airways, Vuelling, Iberia i Aer Lingus, przewiozło w sumie 104,8 mln pasażerów, a Norwegian – 33,15 mln ludzi. W sumie więc obsługują one więcej ludzi niż linie lotnicze z grupy Lufthansa oraz irlandzki Ryanair.
Czy jednak do przejęcia dojdzie? Nie wiadomo. W czwartek zamieszanie zaczęło się od depeszy agencji Bloomberg, w której czytamy, że IAG przejęło pakiet 4,61 proc. akcji w linii Norwegian i poważnie rozważa złożenie oferty na całkowite przejęcie linii lotniczej. Po pojawieniu się tej informacji, kurs akcji Norwegiana wystrzelił w górę.
Obie strony dość niechętnie komentują ewentualną transakcję. W komunikacie IAG czytamy, że przewoźnik nie podjął jeszcze rozmów z Norwegianem na temat przejęcia.
„Nie ma też żadnej pewności, że taka decyzja zostanie podjęta” – czytamy w komunikacie.
Norweski przewoźnik rozwija się bardzo mocno, oferując tanie loty przede wszystkim z Europy do USA. Choć nie tylko – niedawno uruchomił loty z Londynu do Buenos Aires i planuje szybko otworzyć loty krajowe po Argentynie. Niestety, w ślad za szybkim rozwojem nie idą dobre wyniki finansowe – w czwartym kwartale strata netto Norwegiana wyniosła aż 95,7 mln EUR, a cały ubiegły rok przewoźnik zakończył bilansem -30 mln EUR.
Według ekspertów, norweska linia przeinwestowała – chciała rosnąć zbyt szybko, więc drastycznie zwiększyła swoją flotę, a dodatkowym problemem były dla niej rosnące ceny ropy.
Jeśli IAG faktycznie przejmie Norwegiana, będzie to bardzo ciekawy przypadek, bo obie grupy bardzo mocno rywalizują o klientów na dalekich trasach z Europy. IAG stworzył nawet swoją własną linię lotniczą Level, której model biznesowy jest w dużej mierze wzorowany na Norwegianie.





