więcej okazji z Fly4free.pl

Holandia rezygnuje z drastycznych ograniczeń na Schiphol. Zadowoleni wszyscy poza…lotniskiem!

Foto: Bjorn Keith / Shutterstock
Holenderskie ministerstwo infrastruktury ogłosiło, że rezygnuje z plany ograniczenia od przyszłego roku liczby lotów na lotnisku w Amsterdamie. Robi to w następstwie presji ze strony Unii Europejskiej oraz USA, a także krytyki samych linii lotniczych, które zmuszone byłyby do mocnego zmniejszenia swoich operacji na Schiphol. Rozczarowane decyzją rządu jest za to samo holenderskie lotnisko.

O decyzji holenderskiego rządu poinformował we wtorek Mark Harbers, minister infrastruktury i gospodarki wodnej, którego resort stał za projektem zmniejszenia liczby lotów na Schiphol. Przypomnijmy, że w myśl tej decyzji ograniczenia miały wejść w życie wiosną: ich efektem miało być zmniejszenie maksymalnej liczby operacji lotniczych na Schiphol o ok. 8 procent z 500 tysięcy do 460 tysięcy lotów. To miał być jednak dopiero początek cięć, bo stopniowo liczba operacji miała być zmniejszana do 440 tysięcy w 2025 roku. Holenderski rząd tłumaczył tę decyzję koniecznością zmniejszenia emisji szkodliwych substancji emitowanych przez samoloty oraz uciążliwego dla mieszkańców okolicznych miejscowości hałasu. Jak jednak nietrudno zgadnąć, mocno sprzeciwiły się temu linie lotnicze.

Najmocniej protestował KLM, czyli faktyczny gospodarz portu w Amsterdamie. Jak wyliczyli przedstawiciele linii, przewoźnik musiałby od sezonu letniego odwołać przynajmniej 17 rotacji dziennie z lotniska w Amsterdamie. Inne linie mogły mieć jeszcze większe kłopoty, co w dalszej perspektywie doprowadziło do dyplomatycznego zgrzytu. Flagowym przykładem jest amerykańska linia JetBlue, którą poinformowano, że straci wszystkie swoje sloty na lotnisku w Amsterdamie, a holenderskie media wyliczyły, że w podobnej sytuacji znajdą się 23 inne linie, które nie mają historycznych praw do slotów w Amsterdamie. Największe straty mieli ponieść właśnie przewoźnicy z USA, którzy według nowych regulacji mieli stracić ok. 1135 slotów na lotnisku w Amsterdamie.

W tej sytuacji JetBlue i inne linie z USA złożyły skargę do amerykańskiego Departamentu Transportu, by ten w ramach retorsji ukarał KLM. Dla holenderskiej linii mogłoby to w skrajnym przypadku oznaczać utratę większości połączeń do USA. Amerykanie wskazywali na to, że ograniczenia na Schiphol to złamanie umowy o otwartym niebie. I choć żadne decyzje nie zapadły, we wtorek szef IATA Willie Walsh jasno zadeklarował, że holenderskie linie muszą spodziewać się odwetu ze strony USA.
Ostateczny cios holenderskim planom zadała Bruksela.

– Rozumiemy intencje Holandii dotyczące zmniejszenia zanieczyszczenia środowiska. Rozumiemy również zastrzeżenia linii lotniczych. Sprawdzimy, czy plan redukcji jest zgodny z przepisami unijnymi – komentuje cytowana przez Polskie Radio Magda Kopczyńska z Dyrekcji Generalnej KE ds. Mobilności i Transportu (DG MOVE).

W poniedziałek Komisja Europejska przekazała Hadze, że nie podoba się jej sposób, w jaki holenderski rząd chce zredukować liczbę połączeń na Schiphol. „Holandia powinna była zastosować europejską procedurę redukcji liczby lotów z 500 000 do 460 tys.” – napisano w piśmie KE. Komisja wręcz zagroziła Niderlandom podjęciem kroków prawnych
W efekcie Holandia uległa presji.

Podczas swojego wystąpienia Harbers nazwał tę decyzję „gorzką pigułką do przełknięcia”. Zapewnił jednocześnie, że holenderski rząd dalej będzie szukał możliwości znalezienie zdrowego balansu i rozwiązania, które poprawi jakość życia osób mieszkających blisko lotniska.

Schiphol rozczarowane

Decyzję holenderskiego rządu skomentowało też lotnisko Schiphol, które wyraziło swoje rozczarowanie.

„Redukcja liczby lotów nie była celem samym w sobie (…). Ta decyzja prowadzi do dalszej niepewności, także dla samych linii lotniczych” – czytamy w komunikacie.

Dobre wieści dla podróżnych z Polski

Zawieszenie planów zmniejszenia liczby lotów oznacza też prawdopodobnie, że podróżnych z Polski nie czekają redukcje dotyczące siatki połączeń LOT oraz KLM, które regularnie latają na jedno z największych lotnisk przesiadkowych w Europie. LOT lata obecnie do Amsterdamu z Warszawy, a KLM w sezonie zimowym wykonuje łącznie 103 loty tygodniowo z 5 polskich lotnisk.
Oferta lotów KLM do/z Amsterdamu prezentuje się następująco:
• z/do Warszawy – do 4 lotów dziennie (28 lotów tygodniowo)
• z/do Krakowa – 3-4 lotów dziennie (do 26 lotów tygodniowo)
• z/do Gdańska – 4 loty dziennie (28 lotów tygodniowo)
• z/do Wrocławia – 2 loty dziennie (14 lotów tygodniowo)
• z/do Poznania – 6-7 lotów tygodniowo

Misją Fly4free.pl jest przedstawienie Ci najlepszych zdaniem naszej redakcji okazji na podróże. Opisujemy oferty znalezione przez nas w internecie i wskazujemy adresy internetowe, pod którymi samodzielnie możesz wykupić podróż lub elementy podróży. Ceny w artykułach są aktualne w chwili publikacji. Możemy otrzymywać wynagrodzenie od partnerów handlowych, do których Cię przekierowujemy.
Komentarze

na konto Fly4free.pl, aby dodać komentarz.

Nie ma jeszcze komentarzy, może coś napiszesz?


porównaj loty, hotele, lot+hotel
Nowa oferta: . Czytaj teraz »